Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Pijn bij hardlopen

Tamara | email | 18-01-2006

Hoi Allemaal,

Misschien kan iemand me helpen met het volgende probleem. Ik loop nu 5 maanden hard en opzich gaat dat best goed. Alleen zo gauw ik begin met hardlopen krijg ik een soort van stekende , krampachtige pijn bij of rond mijn maag. Meestal zit het net onder mijn ribben. De pijn is dan best heftig waardoor ik niet op mijn normale tempo kan hardlopen. Ik heb al van alles geprobeerd, niet eten van te voren , wel eten en dan een paar uur van te voren. Iets lichts eten, maar niets schijnt te helpen. Misschien klinkt het bekend?

Groetjes Tamara

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 24 reacties op dit onderwerp.

Petra | email | 24-04-2016

Ik heb precies hetzelfde probleem zoals de meeste hier. Krijg enorme krampen onder mijn rechter borst meestal zo rond de 3e km. Het is zn hevige pijn dat ik dan vaak echt even een stukje moet gaan wandelen. Dan trekt het vaak weg maar op het moment dat ik weer iets harder ga lopen komt het ook weer makkelijk terug, heel frustrerend! Ook heb ik het idee dat ik op dat moment moeilijker kan ademhalen..ervaren jullie dat ook? Heb wel astmatische bronchitis dus misschien heeft het daar wel mee te maken? Owja en na het lopen blijft de pijn op de achtergrond aanwezig

Anoniem | email | 01-03-2014

Bij het hardlopen is belangrijk te ontspannen en je kracht vanuit je benen en goede conditie vanuit je longen te laten vloeien. Pijn in de longen betekend dat je boven je pet gaat, te hard dus. Pijn in je lever? Zorg ervoor dat je twee uur van te voor niks meer eet, 1 uur van te voor 1 liter water drinken. Na afloop gewoon hydrateren, beste met een klein smaakstof zo als aanmaak limonade.

perry | 12-01-2014

Ik heb het ook, behalve als ik op een loopband loop

ian | email | 23-09-2011

Hallo, ik loop ook regelmatig met steken volgens de dockter heb ik chronische hyperventilatie waardoor ik verkeerd adem haal dit is waarschijnlijk ook de oorzaak van mijn steken

Robin | email | 15-09-2011

Hallo,

Vandaag had ik sportdag op school en ik liep 1 km hard. Na korte tijd kreeg ik pijn rond mijn hart/lever. Het zat rond het middenrif aan de linker kant. Later aan het eind ging ik nog even proberen te sprinten tot ik opeens niks meer voelde in mijn benen enz. Kent iemand dit verschijnsel?

Groetjes Robin

Ilse | email | 05-11-2010

Hallo,
Na ongeveer 5 min hardlopen krijg ik last van mijn rechterlong. Net onder mijn borst. Het zijn hele erge steken wat wel 5 min. kan duren. Ik weet niet wat het is. Er is wel inspanningsastma bij mij gecosntateerd, maar dan krijg je geen steken. Weet iemand wat dit is. Ik heb alles geprobeerd en het is heel vervelend want ik voetbal ook. Ik hoor het graag.
Groetjes Ilse

Bo | 22-03-2009

Ik heb het ook! Ik denk zelf dat het aan een verkeerde ademhaling ligt. Als ik met iemand loop en veel praat gaat het sowieso mis. Vanochtend had ik er wr last van, uiteindelijk een ritmische mondademhaling aangenomen (geen neusademhaling) en ik had er daarna geen last meer van!

Conny | 20-06-2008

Drink jij genoeg?
Minstens 2L water per dag drinken en bij sport iets meer. Het kan uiteraard ook iets anders zijn. Maar het kan vochttekort zijn.
Groetjes

Marathongirl | email | 05-06-2008

Het is al veel later, dan dat deze discussie begon.... Maar voor wie het nog leest: ik heb dit dus ook gehad, jarenlang zelfs. Niemand die er iets aan kon doen. Tot de sportarts op het idee kwam dat het wellicht een blokkade in mijn ribben en rug was. Manueel therapeut maakt dat nu los en jawel hoor: het wordt echt minder. De pijn werd veroorzaakt door de roterende beweging die je bovenlijf maakt tijdens het hardlopen. Dat verklaart waarom ik er alleen tijdens lopen last van had, en nooit met fietsen bijvoorbeeld.
Ik ben er blij mee!

Marathongirl | email | 05-06-2008

Het is al veel later, dan dat deze discussie begon.... Maar voor wie het nog leest: ik heb dit dus ook gehad, jarenlang zelfs. Niemand die er iets aan kon doen. Tot de sportarts op het idee kwam dat het wellicht een blokkade in mijn ribben en rug was. Manueel therapeut maakt dat nu los en jawel hoor: het wordt echt minder. De pijn werd veroorzaakt door de roterende beweging die je bovenlijf maakt tijdens het hardlopen. Dat verklaart waarom ik er alleen tijdens lopen last van had, en nooit met fietsen bijvoorbeeld.
Ik ben er blij mee!

pascal | 26-04-2008

Voor marijke,

Ik ben het met je eens als je met je duim in je hand gaat lopen heb ik er ook geen last meer van is heel raar maar je hebt echt nergens meer last van.

Helen | 15-04-2008

Ik had er laatst ook last van elke keer weer, maar dan vooral met iets meer doorlopen/wandelen (ben niet zo'n snelle loper/wandelaar). Vond het wel vreemd, had er eerder geen last van en heb een aardige conditie. Had aan de dokter gevraagd of hij misschien wist wat het was - ik dacht eerst mijn milt maar die zit lager-hij zei dat het mijn maag was, maar verder eigenlijk niet veel. Gister met de 10km had ik er eigenlijk helemaal geen last van,misschien dat het alweer over is,maar wat het was weet ik ook niet... ben er net zo nieuwsgierig naar.
In ieder geval was het heel vervelend, want elke keer dat ik iets meer doorliep (b.v. naar school) dan voelde k weer steken,die soms helemaal doorliep omhoog tot de borst.
P.s.Aan mijn voeding leek hetmij niet te liggen, ik at normaal en ligt, soms met lege maag geprobeerd en anders gezorgd dat er paar uur (min. 1,5u) tussenzat. Maar ook dat hielp niet.

Marijke | 13-04-2008

Ik had hier ook erge last van, ben met de duimen in de handen gaan lopen van begin tot het eind dit hielp al. Als je linkerbeen de grond raakt dan een paar passen heel goed uitademen daar gaat het om de uitademing met getuite mond. Er zit teveel lucht door niet goed uit te ademen ga je steeds meer oppervlakkiger adem halen en je bent dus geneigd om steeds eerder naar lucht te happen. Dus zorg dat je lang genoeg uitademt en je daar op concentreren, bij mij heeft dit heel goed gewerkt ik heb dit van een ervaren trainer die al genoeg maratons heeft gelopen. ik moest eerder altijd met een wedstrijd wandelen kan nu een wedstrijd normaal uitlopen met deze techniek. Ik hou dit wel de hele tijd vol anders begint het zo weer onder het lopen.

Mirjam | email | 12-04-2008

Hoi,
Ik heb hier ook last van na het eten..
Ligt het aan het eten of aan de ademhaling?
Groetjes, Mirjam

hilde | 02-05-2007

@ Mirjam
dit kunnen spasmen van je middenrif zijn, dit zorgt samen met de tussenribspieren voor je ademhaling. Rustig en diep ademen, dan is het zo over.
Hoe harder je loopt, hoe meer je waarschijnlijk gaat hijgen.

Ad | 01-05-2007

Steken aan de rechterkant heb ik ook wel eens. Het heeft bij mij niets met conditie te maken omdat ik me vaak heel fit voel wanneer ik ze krijg. Ik loop dan altijd even wat rustiger en ik haal diep adem. Het feit dat ik met een diepere langzamere ademhaling minder pijn voel impliceert dat het iets met de ademhalingsspieren te maken heeft, vermoedelijk het middenrif.

Mirjam | email | 30-04-2007

Ik loop nu 10 weken en heb last van hetzelfde. Ik dacht eerst dat de steken op rechts vanuit mijn lever kwamen, maar krijg steeds meer de indruk dat het boven bij de onderste ribben begint en dan naar beneden zakt gedurende het lopen. Ik vraag me af of het ademhalings/conditie gerelateerd is. Ik kan nl. als ik rustig loop (rond hartslag 130-140) het wel een uurtje volhouden voordat ik last krijg, maar als ik harder loop dan komt het binnen 10 min.
Ik dacht eerst ook aan voeding maar ik kan geen relatie met eten van tevoren en klachten vinden. Iemand ideeen tav wat dit kan zijn?

Tamara | email | 22-01-2006

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties en tips! Ga het zeker proberen. Ik heb nu 2 x in de ochtend gelopen op een nuchtere maag en dat gaat dus perfect. Maarja als je dan tegen de 7 km loopt dan ga je wel merken dat je niets hebt gegeten. Ik heb ook een tip gekregen van een sport dieetiste en die raadde me aan om de herbalife sportvoeding te gaan gebruiken. Schijnt licht verteerbaar te zijn, dus dat ga ik ook maar eens proberen.

Groetjes Tamara

riet | 19-01-2006

Ik heb dit ook een aantal keren gehad, maar toen ik begon met wat overdrevener ademen (iets dieper) in het begin van het lopen, heb ik het nooit meer gehad.

Marijke | 19-01-2006

Ik denk dat het toch met eten te maken heeft, met name omdat je zegt dat als je met een hele lege maag je er 2x geen last van hebt gehad.
Als je nou merkt dat je zonder eten toch niet loopt zoals je zou willen, dan kun je het volgende eens proberen:
- heel goed je eten kauwen. Ruim voor het lopen eten.
- n of twee bananen eten Kan ook nog wel een half uur/ 3/4 uur voor het lopen.

Deze tip komt voort uit eigen ervaring.
Succes!

hilde | 19-01-2006

Tamara, het kan een spasme van je middenrif zijn, rustig en diep ademhalen kan dan helpen. Het kan ook lucht boven in je darm zijn, tegen je maag aan. 10 km lopen op een lege maag is best te doen, misschien kan je niet voluit gaan maar dat kon je met pijn al helemaal niet. Zorg dan wel dat je na het lopen eiwitten en koolhydraten aanvult, dat hebben je spieren nodig om te herstellen.

Tamara | email | 19-01-2006

Hoi allemaal,

Nee Army het zijn geen steken in mijn zij, het zit veel hoger, meer tegen mijn middenrif aan, vandaar dat ik of aan mijn maag dacht of aan mijn darmen. Ik ga je tip toch maar eens proberen hoor. Kan tenslotte geen kwaad. En Gerry, ja dit heb ik dus ook als ik langzaam loop. We beginnen altijd met een paar minuten dribbelen en dan begint het eigenlijk al. Door de pijn loop ik uiteindelijk echt achteraan in de groep, zo langzaam ga ik dan, dus lijkt me niet dat het dan daaraan ligt? Tja ik wil graag de 10 km gaan lopen maar op deze manier ga ik dat denk ik niet redden. Is het trouwens slecht om op een hele lege maag te lopen? Dat is dus 2x heel goed gegaan!

Army | 18-01-2006

Dus gewoon steken in je zij? Probeer goed adem te halen. Door je neus in en door je mond uit.

Ook hoor ik weleens dat in je duim knijpen (Dus eigenlijk een vuist maken met je duim in je vuist) weleens wil helpen, maar daar geloof ik niet zo in. Maar je kan het allicht proberen. En ik bedoel niet met je rechterhand in je linkerduim knijpen bijvoorbeeld, maar gewoon 2 vuisten maken met je duim in je vuist.

Gerry | 18-01-2006

Hoi Tamara

Heb je dit ook als je heel langzaam loopt?
Het kan misschien zo zijn dat je te snel loopt.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor hardlopers die het met gemak doen :)

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

hit counter