Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Is een schoen met correctie wel zo nuttig?

Frank | 14-02-2006

Ik las laatst ergens de stelling dat iemand die bv. proneert hiervoor juist geen correctie in z'n schoen moet nemen omdat het zo is dat zo iemand dit al jaren heeft en eigenlijk z'n hele gestel hierop is aangepast.
Hierdoor zou men juist blessures krijgen.
Als je hier over nadenkt zit er best wat in, wat denken jullie hiervan

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 20 reacties op dit onderwerp.

Robert | email | 23-01-2017

Heb 4 jaar lang op neutrale nike,s gelopen nergens geen last van ,nu op een goedkopere
schoon ook nergens geen last van,enige tip wat ik kan geven naar je lichaam luisteren

EJHD | 05-03-2013

Luister naar je lichaam,

Loop al 10 jaar op Gel Kayano, geen/nauwelijks geen blessures.

Dus antwoord is niet ja of nee, loop je goed nergens last van? Zijn je schoenen prima!

Marlies | 05-03-2013

Nicole, dat vind ik een goede vraag. Zou ik ook wel willen weten. Ik heb nu de energy boosts zonder correctie, maar ik heb ook nog mijn kayano's waar wel een blok in zit en wil die ook graag blijven gebruiken... Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Nicole | email | 05-03-2013

Ik heb vroeger altijd gelopen op schoenen zonder correctie. Een par jaar terug kreeg ik schoenen met een correctie, wat mij verbaasde. Ik heb altijd goed op deze schoenen met correctieblok gelopen. Vorig jaar heb ik weer nieuwe schoenen gekocht. De verkoper van de RUN2DAY zei dat ik helemaal geen correctie (meer) nodig had.
Dus een neutrale schoen gekocht en ook super op kunnen lopen. Nu heb ik twee maanden helemaal niet meer gelopen en vorige week een training op de baan gehad. Al tijdesn de training voelden mijn kuiten heel zwaar en ik kreeg ook een beetje last van mijn knie. Vandaag heb ik voor het eerst sinds één jaar weer op schoenen met correctie gelopen. Ik had nergens last van. Ligt het nou aan de baan dat ik met correctie beter kon lopen? Ligt eraan dat ik na een pauze van 2 maanden minder getraind ben en niet zo goed op mijn techniek let? Kan ik mijn schoenen afwissend dragen ook al zijn ze met en zonder correctie?

Irene Driel- van Hek | email | 19-11-2012

Ook ik heb 4 maanden nieuwe schoenen gekocht met een correctie omdat ik "swabberde" . Nu moet ik zeggen dat heerlijk liep op mijn oude Asics van 10 jaar oud maar toch wel doorhad dat ik aan een nieuw paar toe was. Bij Runnersworld in Alkmaar heb ik mij dan ook een nieuw paar laten aanmeten met een correctie. Nu heb ik iedere keer onder en na het lopen last van mijn rechterscheen en het lijkt wel of mijn voet nu nog meer naar buiten kantelt.Wie kent dit probleem en weet een goede oplossing?

Brenda R. | 31-03-2006

Ja, da's inderdaad zo gek nog niet

BvD | 31-03-2006

Je kan je oude schoenen altijd ter afwisseling gebruiken (niet te vaak). Gaan beide paren nog wat langer mee.

Brenda R. | 31-03-2006

Ik heb sinds een week een zere enkel tijdens het hardlopen. Om de week komt op onze vereniging een fysiotherapeut waar je gewoon even naar toe kan. Wat bleek: mijn enkelgewricht zat vast. Hij heeft em meteen losgemaakt en inderdaad de klachten zijn weg (gelukkig). Ik heb antipronatieschoenen. De fysiotherapeut vertelde dat hij daar geen fan van is. Als je voeten correctie nodig hebben, kun je het beste zooltjes laten aanmeten en die dan in een neutrale schoen doen. Dan pas heb je schoenen die op jouw voeten zijn aangepast. Ik vind het wel balen, want mijn schoenen zijn pas 5 maanden oud, maar ik heb toch maar een afspraak bij een podotherapeut en zodra ik de zooltjes heb, ga ik meteen door om nieuwe neutrale schoenen te halen.

Hein | 01-03-2006

Volledig akkoord ! Ik ben ook teruggekeerd van lichte antipronatieschoenen naar neutrale schoenen. Mijn overtuiging is dat er veel minder overproneerders zijn dan er beweerd wordt. Natuurlijk zijn er veel mensen wiens voeten naar binnen kantelen in stilstand, maar dat wil niet zeggen dat de voeten ook naar binnen kantelen al lopend en tenslotte is dit toch wat telt. Ik denk dat schoenen in de eerste plaats schokken moeten helpen opvangen. Voor de rest hebben we toch allemaal spieren zeker die helpen corrigeren indien nodig !?

Louke | 28-02-2006

Awel, ik heb ook zo'n mijn vragen bij het geheel. Ik heb mij een kleine anderhalf jaar geleden ook hardloopschoenen laten aanmeten en eerlijk is eerlijk, het moment dat ik afstanden opbouw heb ik last. Voeten doen zeer na het lopen juist op de zijkant en de driehoek naar mijn enkel toe (langs de buitenkant) als ik even rustpauze geef en me de afstand na een tijdje gewoon maak dan heb ik geen last meer.
Ga ik opbouwen komt de pijn terug.
Vandaag terug naar de speciaalzaak gegaan, hun het probleem uitgelegd. En heb je die schoenen zelf gekozen vragen ze, neen, die hebben jullie me aangemeten. Nu op de loopband en beeld op video, ja dat zag er toch allemaal heel goed uit. Enfin, voetscans en testen en gedoe, misschien dat een inlegzooltje zou helpen.
Ik had dan ook juist die schoenentest gelzen inRW van deze maand, en ik heb zo het gevoel dat ik gewoon mijn gezond vverstand moet laten overheersen en een iets neutralere schoen moet proberen.

Road Runner | 26-02-2006

Hallo, Frank wat jij zegt is inderdaad helemaal waar, want enkele milimetrs verschil in de schoen aanbrengen kan vervelende gevolgen hebben op het hele lichaam. Bij de hardloop speciaalzaak is meestal wel podologische kennis aanwezig laat je door die mensen raadplegen , dat is mijn enige advies, ik wens je veel succes.

Raymond | 26-02-2006

Ook voor mij geldt dat na aanvankelijk op neutrale schoenen te hebben gelopen zonder problemen ik bij PK antipronatieschoenen aangemeten kreeg. Deze zouden toch beter zijn dan de neutrale variant die volgens de verkoper "net" niet ideaal was. Eigenlijk direct klachten gekregen aan het scheenbeen.

Naar Starshoe gegaan en daar bleek dat de overpronatieschoen mijn linkerbeen juist te veel corrigeerde, terwijl rechts weliswaar door de overpropnatieschoen beter werd gecorrigeerd maar ook met een neutrale schoen geen klachten gaf en derhalve de extra steun niet nodig had.Dus weer terug naar neutraal en geen problemen meer.

willem | email | 25-02-2006

Lees even het stukje "schoenen langs de wetenschappelijke meetlat" in het maartnummer van RW.

Corné Haast, fysiotherapeut,Starshoe Breda | website | 15-02-2006

Je kunt hier geen algemene uitspraak over doen. Proneren is een natuurlijke beweging, die door een heleboel "neutrale" hardloopschoenen versterkt wordt. Je hebt dan te maken met overpronatie, met een vergrote kans op diverse blessures. Iemand kan ook blootvoets overproneren, en op hardloopschoenen nog meer.
Pronatie is een natuurlijk mechanisme in de voet, om de schokken op te vangen. Haal je deze pronatiebeweging eruit (antipronatieschoenen), dan komen de klappen harder aan. Dat kan dus scheenbeenklachten opleveren door een afgenomen demping. Maar....scheenbeenklachten kunnen ook door overpronatie ontstaan. Per individu beoordelen blijft het belangrijkst. Het is niet in getallen vast te leggen, en je weets niets met zekerheid, maar met gezond verstand kom je een eind. Trouwens, ik vind dat een heleboel podotherapeuten te weinig van sportzolen en sportschoenen afweten. Ik ken daarentegen ook een aantal erg goede. Een deskundige hardloopspeciaalzaak kan prima zolen leveren, maar ook hierin zijn grote verschillen.

Frank | 15-02-2006

Ik kwam hierop doordat ik altijd op neutrale schoenen liep en nu sinds September een schoen heb aangemeten(?) gekregen met een corectie erin. Ik had hier eigelijk geen last van(ook geen gemak) maar kreeg wel in Januari te maken met een blessure(lopers knie). Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of dit nu aan die correctie ligt maar ik heb ze toch maar in de kast gelegd en weer een neutrale schoen gekocht.

Bion | 14-02-2006

Ik denk dat als je echt een correctie nodig hebt, je dit beter aan kan laten meten bij een podotherapeut en niet door een sportschoenverkoper. Ik heb zelf artrose in mijn knie, de oorzaak ligt waarschijnlijk bij mijn platvoeten. Die worden nu gecorrigeerd, de zooltjes draag ik de hele dag en dus ook in de sportschoenen. Doe ik al 4 maanden en nog steeds blessurevrij.

Sabine | 14-02-2006

Bij zowel PK als Run2Day kreeg ik antipronatie-schoenen aangemeten, omdat er op video pronatie was te zien. Op dat moment liep ik al 2 jaar heel plezierig op neutrale schoenen. Afijn, na een aantal weken last van schenen, kuiten, achillespezen, noem maar op. Daarna met deze schoenen naar Starshoe geweest, nieuwe analyse laten maken en vervolgens neutrale schoenen aangemeten gekregen met anti-pronatie-zooltjes. Het effect van zooltjes die je in de schoenen doet, is voor mij duidelijk minder dan een blok in de zool van de schoen zelf. Verder is een beetje pronatie normaal. Een 'kaarsrechte' afwikkeling is dat absoluut niet, maar veel verkopers willen het ideaal plaatje zien.

Jhon | 14-02-2006

ik ben tegenstander van correctie in je schoenen. ondersteun liever de "afwijking" dat hij niet verder gaat. ik onderstreep de stelling van Frank.

Vergelijk het met een staafje ijzer wat al tijden krom is. Ga je dit rechtbuigen (zoals het recht hoort te zijn) dan creeer je een zwakke plek die extra zwak gaat worden. Je loopt zelfs kans dat het ijzer breekt. Nu zullen je botten niet zo snel breken, maar een correctie in je schoenen kan voor veel narigheid zorgen. Als je dan per se toch wil corrigeren doe het dan minimaal. Het liefst gewoon ondersteunend.

BvD | 14-02-2006

Iemand loopt misschien zijn hele leven zo, maar heeft hij ook zijn hele leven hardgelopen?

Hardlopen is een veel zwaardere belasting dan "dagelijkse loopjes". Hierdoor kunnen "looptechniek-foutjes" naar de voorgrond komen en problemen veroorzaken.

Aan de andere kant heb je gelijk dat te veel correctie ook voor problemen kan zorgen.

Nadine: voor jou (en vele anderen) zouden ze schoenen per stuk moeten verkopen. Misschien dat inlegzooltjes kunnen helpen.

Nadine | 14-02-2006

Vraag ik me ook af. Heb net nieuwe schoenen, met iets meer correctie dan de oude, 2x 45 min op gelopen en nu last van shinsplints. Daar ben ik gevoelig voor, maar het was zo-goed-als weg.
Daarbij: mijn ene been proneert minder en daar heb ik sneller(!) last van dan het andere been. Dus vraag ik me af of dat niet juist een reactie op de pronatiecorrectie is.
In de komende runnersworld wordt er ook over geschreven, zag ik op de site.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor hardlopers die het met gemak doen :)

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

hit counter