overgeven na het hardlopen

mariska | email | 29-03-2006

Wanneer mijn vriendin 15 km of meer heeft hardgelopen, moet zij steevast braken na de inspanning, voelt zich ziek, valt in slaap en heeft hoofdpijn. Samen hebben we de frequentie in 2 maanden flink opgevoerd om de halve marathon in Den Haag te kunnen lopen, wat overigens gelukt is. Daarvoor liepen we hooguit 10 km. We hebben met eten en drinken rekening gehouden enz. Maar iedere keer is het voor haar na het lopen heel vervelend. Heeft iemand een tip om dit te voorkomen?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 25 reacties op dit onderwerp.

| 10-01-2018

wel in de goede opening naar binnen gevouwen alias van aarsboffer?

ben | 18-07-2013

ik heb ook last van overgeven na inspanning maar is het dan slecht dat ik overgeef of maakt het niets uit?

Hans | 10-03-2012

Overgeven tijdens, na sporten kan verschillende oorzaken hebben.

-voeding, te veel of te vlak voor training, of te vet.
-conditie, je loopt gewoon te hard voor je getraindheid
-zwakke buikspieren, je maag schudt alle kanten op

Er zijn nog meer oorzaken, maar dit lijken mij de belangrijkste.

merel | email | 10-03-2012

Overgeven kan ook komen doordat je té veel hebt gegeten, of té zwaar. Ik had het zelf ook, werd zomaar 's nachts wakker en moest overgeven omdat ik misselijk was. Dit was ook na het sporten, ik ging gewoon een uur na het eten sporten maar had daarvoor chinees gegeten.Kan gewoon zo zijn dat je even het té zwaar heeft gelegen.

tim | email | 15-11-2010

Hey guys,

helaas moet ik ook overgeven nadat ik heb moeten lopen. Maar het is bij eender welke lichamelijke inspanning. (ben bijvoorbeeld misselijk geworden tijdens het helpen van een verhuis. Moest toen ook overgeven). Het is wel zo dat ik geen goede conditie meer heb. Ik heb het afgelopen jaar quasi niks van sport gedaan. Maar ik maak me toch wat zorgen over dat overgeven. Bij mij is het na 1km! lopen al zover. Dan merk ik dat ik misselijk ben (en al eerder had moeten stoppen met lopen). Vaak is het dan een onaangename wandel trg naar huis. En meestal moet ik dan braken. Achteraf voel ik me beter en wordt mijn toestand trg normaal. Waar ik mee zit is het volgende: hoe moet ik nu die misselijkheid/braken interpreteren? Ik weet dat ik geen goede conditie heb, en dat ik daar dus aan moet werken. Maar slecht gaan na een km klopt toch niet. Mss heb ik een of andere aandoening.
groetjes tim

Yeti | 19-05-2009

Ik heb twee keer moeten overgeven, maar hier kwam dat door heeeel diep gaan.

Als ik "lange" duurlopen, halve en hele marathons ga lopen eet ik 's avonds meestal iets van pasta, maar niet vol proppen. 'S morgens voor de wedstrijd, duurloop, eet of drink (hoef je niet naar de wc tijdens het lopen) ik twee uur van te voren niet meer en is het startvak drink ik dan nog een flesje AA.

Denis. | email | 19-05-2009

Overgeven kan ook het gevolg zijn van ijzer te kort,dus effen een bloedcontrole doen.

jan | 18-05-2009

overgeven is een gevolg van te diep gaan.

steve | email | 18-05-2009

komt door onvoldoende conditie, rustig opbouwen...

Gerrit | email | 02-12-2008

Ik geef wel eens over na een run, maar alleen als ik de laatste 200 meter of zo flink aantrek om nog wat mensen te passeren. Voornamelijk als het bergop gaat. In die gevallen krijg ik wel eens braakneigingen, maar niet als ik gewoon een vast snelheid loop. Korte of lange afstand maakt geen verschil

JvA | 05-03-2007

Ik had bij mijn laatste wedstrijd over 8 km nog behoorlijke braakneigingen toen ik over de finish kwam.
Ben toen behoorlijk tot het uiterste gegaan, gelukkig had ik niks meer in mijn maag (dus kwam er ook niks uit)

Sandra | email | 05-03-2007

Nog nooit gebraakt na het sporten..vaak 20k of meer veel drinken,pasta's eten, en nog meer drinken..
heb nog jonge beetjes..17 jaar !

Elwin | email | 02-03-2007

Ik heb wel eens braakneigingen (kan het dan nog net onderdrukken) als ik na een duurloop (varierend tussen 10 en 16k) de laatste 1km harder loop dan mijn lichaam blijkbaar 'aankan'. Ik denk dus dat het braken wordt veroorzaakt door een te hoge inspanning op dat moment.
Succes!

Eefje | 02-03-2007

Gisteren voor de tweede keer overgeven na lopen. Ik train voor de marathon van Phuket (ik woon hier),17 Juni. Ik volg een schema en liep vorige week za.14k. Te vroeg begonnen (17:30, is nog veel te heet hier) en niet genoeg gedronken. Eenmaal thuis werd ik licht in mijn hoofd, en kwam al het water dat ik na het lopen had gedronken er weer uit. Knallende hoofdpijn en een 'warm' hoofd. Dat dit aan de hitte en te weinig vocht ligt, snap ik.
Sindsdien drink ik me suf (nog meer dan de 3 liter per dag die ik hier sowieso al drink) en heb dinsdag 9,6 km gelopen (om 7:30 's morgens). Woensdag 4,8 km, dat ging om 18:00 prima. Heb om mezelf te testen extra hard doorgelopen om te zien wat er zou gebeuren, niets.
Gister stond weer 9,6 km op het programma en voelde me van tevoren niet al te jofel. Toch begonnen, maar uiteindelijk zijn we voor het korte rondje gegaan (7,3 km). Thuis gekomen, gestretched, gedronken en een uur later weer raak.
Morgen moet ik 12 km lopen, ik vraag me af wat er gaat gebeuren.
Frappant dat er zoveel mensen last hebben van darmproblemen en ook zelfs overgeven.
Hopelijk was gisteren veroorzaakt door een slechte maaltijd, de marathon zou ik toch graag lopen

Miriam | 26-02-2007

Maar ik heb er wel van geleerd.Voortaan ga ik beter ontbijten voordat ik ga lopen.

Miriam | 24-02-2007

Overgeven is me ook een keer overkomen.Ik heb toen teveel van mezelf gevergd en had ook niet ontbeten.Weet niet of het dat is.

Johan | email | 22-02-2007

Door mijn eigen ervaringen via googlen nu pas op deze site, maar beter laat dan nooit.

Door uitputting (ik zal niet op de details ingaan) gaat het lichaam reageren op alles wat naar binnen komt. Dat is immers uitgebreid aan de orde geweest. Eten en drinken is altijd lastig en zeker persoonlijk voor hardlopers. Braken na het lopen kan alleen maar worden voorkomen door te wennen aan het drinken tijdens het lopen. Tot een looptijd van 1,5 uur is er vrij weinig aan de hand en hoeft er ook niet gedronken te worden tijdens het lopen. Wordt deze tijd langer, bijv. voor een halve marathon, dan zul je tijdens de trainingen en de wedstrijd vanaf het begin van de training/wedstrijd moeten wennen aan het drinken. Met een 'drinkriem' is dit goed te doen. Je kunt hiervoor gewoon water gebruiken, maar ook Aquarius of Gatorade. Slechts dan kun je braken na de wedstrijd voorkomen.

Succes

hilde | 02-04-2006

@ johny
Melkzuur is een afvalstof die gevormd wordt bij de verbranding van koolhydraten. Bij intensief sporten krijg je ophoping van melkzuur in de spieren, de bloedtoevoer naar de spieren vermindert, je benen worden zwaar en je krijgt spierpijn ( het melkzuur prikkelt de zenuwuiteinden). Dit los je niet op door te braken (gelukkig maar; ik zie het al voor me aan de finish...) maar door te zorgen voor een betere doorbloeding door een warm bad, sauna, massages en trage herstelloopjes achteraf.
Maagzuur zit in je maagsap en doodt daar bacteriën die in het voedsel zouden kunnen zitten. Dit moet je zeker niet kwijt! Je moet braken als je maag er niet in slaagt voedsel af te breken (het blijft dan "op" je maag liggen) en als het "eraf" is voel je je dus beter.
Water is een prima dorstlesser die snel wordt opgenomen. Bij sportdrank heb je isotone, hypotone en hypertone drankjes. De hypertone bevatten veel suikers, die blijven te lang in de maag, worden soms slecht verdragen (dus weer uitgebraakt) en zijn niet zo geschikt als dorstlesser.
Ik hoop dat dit duidelijk is, anders vraag je maar verder hoor!
@ Mariska
De cola-tip van AmdB werkt idd!

johny | 01-04-2006

@ Hilde,

geef jij mij dan eens een andere uitleg aub?

En wat je zegt dat je moest braken van sportdrank klopt volgens mij ook niet helemaal. (als je hier tenminste geen liters van gedronken hebt) Je zegt dat er door een inspanning zoveel bloed naar je spieren gaat dat je maag er niet in slaagt om bepaalde dranken te verteren. Sportdrank is juist gemaakt om goed te verteren en wordt heel gemakkelijk en vlot opgenomen door het lichaam. Water drinken is voor de maag in feite moeilijker om te verwerken, dus die redenering lijkt mij ook niet helemaal juist.

hilde | 01-04-2006

Dat klopt niet hoor Johny, waar haal je zoiets vandaan?

johny | 31-03-2006

Melkzuur zit inderdaad niet in je maag. Maar je lichaam bevat door het melkzuur (dat dus in je spieren zit) te veel zuur. Hier wilt je lichaam vanaf en het enige zuur dat verwijderd kan worden is het maagzuur. Bijgevolg ga je dus braken om het zuurtepeil terug normaal te krijgen. Hierna voel je je ook meestal beter.

Braken gebeurt dus wel omdat je spieren verzuren!

AmdB | website | 31-03-2006

Bij sommige mensen helpt cola (zonder te veel prik) goed direct na het lopen.

Mariska | email | 31-03-2006

We lopen ongeveer 10 km binnen 1 uur. We kunnen inderdaad praten tijdens het lopen. 'Babbeltempo' vind ik wat denigrerend klinken! We volgden geen schema en zijn ons ervan bewust dat we het te snel hebben opgebouwd. Met letten op eten en drinken bedoel ik dat we zeer bewust hiermee zijn omgegaan (zeer veel water drinken, pasta eten de avond ervoor en met een bijna lege maag lopen, licht ontbijt enz). Maar drinken tijdens het lopen is nog iets om uit te proberen. Bedankt voor jullie reactie!

hilde | 30-03-2006

Braken gebeurt niet omdat je spieren verzuren! Melkzuur zit niet in je maag!
Wat bedoel je met "op eten en drinken letten"? Hoofdpijn na het lopen heeft bijna altijd te maken met vochttekort. Drinkt ze voldoende, dwz minstens 1,5l water/dag, ook water mee tijdens het lopen... Van sportdrank moest ik ook een keer braken, tijdens een inspanning gaat zoveel bloed naar je spieren dat je maag er niet in slaagt bepaald voedsel of drank te verteren. Laat ze eens proberen lopen met een lege maag (wat er niet in zit kan je niet uitbraken)...In 2 maanden van hooguit 10 naar 21 km lijkt me wat snel. Volgden jullie een schema? Hoe snel lopen jullie?

johny | 29-03-2006

de enige tip die ik heb om dit te verkomen, na op het eten gelet te hebben, trager te lopen. Braken gebeurt doordat spieren verzuren. (lichaam moet zuur kwijt en haalt dit uit de maag met als gevolg dat je overgeeft om de overvloed aan zuur te verminderen). Door trager te lopen zal je minder snel verzuren dus ook minder braken. Hoe snel lopen jullie eigenlijk? babbeltempo? Wat ik wel raar vind is dat ze er na zich nog altijd ziek voelt. Als het door verzuring komt zou dit na het braken eigenlijk beter moeten zijn. Misschien ook een gebrek aan vocht waardoor ze zich slecht voelt? Meer drinken kan ook wel helpen.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter