Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Verheul voor beginners?

Andre | 18-07-2006

Sinds een maand of 6 ben ik nu aan het hardlopen....nou ja, laat dat 'hard' er maar vanaf. Ik vind het zelf nogal langzaam gaan (9km/u).

Nou heb ik onlangs het Duurloopmisverstand gelezen en de methode/theorie spreekt mij wel aan.

Dus, ik had het volgende schema gemaakt:
training 1: 12x200 op 12km/u
training 2: 5x1000 op 10km/u
training 3: 1x8000 op 9km/u
training 4: 8x400 op 11km/u
en verder weer vanaf 1

(ik weet het, voor somigen zullen dit belachelijk langzame snelheden zijn).

Vreemd genoeg vind ik de 200 en 400 series redelijk eenvoudig te doen. De 8km gaat ook nog wel, maar met 5x1km op 10km/h loop ik toch wel tegen het maximale van mijn vermogen aan.

Wat zijn de ervaringen/adviezen om dit te doen voor relatieve beginners?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 20 reacties op dit onderwerp.

Herman Evers | email | 12-10-2016

Dag Klaas

Bedankt voor je boekje
Loop inmiddels 5 min sneller op de 10 km ben nu in mijn 58e levens jaar
En maak nog steeds vooruitgang ( loop nu 7 jaar.. en een jaar met klaas Lok  )

Met vriendelijke groet,
Herman Evers

anoniem | 07-05-2015

Het is "vind", ik "vind".

Iemand nog een Garmin in de aanbieding toevallig?

Augustus van Klaaverheide | 07-05-2015

Doorgaans houd ik me met opzet van de domme maar deze keer had ik je kwinkslag echt niet door. Ik moet zeggen dat ik het een erg humoristische kwinkslag vindt. Het komt niet vaak voor dat ik om je kwinkslagen moet lachen, wil.

Of ik lift? Nee, eigenlijk niet, DYEL. Dat laat ik voor me doen, "bro". BOKS!

wilma | 05-05-2015

Hola we hebben een papegaai op het forum.

DYEL | email | 04-05-2015

"Loop jij zelf überhaupt wel, Wilma?"

@Augustus van K:

Bro, do you even lift?

wilma | 03-05-2015

Het is een kwinkslag op de periode die Klaas neemt om te reageren.

Maar dat heeft August Grasveldje niet door.

Augustus van Klaaverheide | 03-05-2015

Niet gehinderd door enige bescheidenheid en/ of kennis van zaken wordt geweldenaar Klaas Lok, met een totaal nietszeggende opmerking van topsporter Wilma, even 'weggezet'. Nee hoor, Wilma kent Lok's methode en hoe daarop over te stappen beter dan Klaas Lok zelf.

Haha, het is echt niet te geloven.

Loop jij zelf überhaupt wel, Wilma?

wilma | 03-05-2015

Natuurlijk moet je voor veel zaken ruim tijd vrijmaken maar jij overdrijft wel een beetje.

Klaas Lok | email | 02-05-2015

@ Andre.
Je zegt: "Dat schema volg ik inmiddels niet meer. Na een paar weken bleek ik een constant gevoel van "te zwaar" te hebben."

Je stopt er al na een paar weken mee. Je moet voor het omschakelen een jaar uittrekken !!!! Niet in 1 x alles in intervalvorm doen, maar eerst eens 1 intervaltr per week, na een paar maanden 2x enz.

OF: je moet alles veel relaxter lopen dan wat jij doet ( 1-2 niveaus langzamer dan in tabel) EN doe een geringer aantal de eerste 3 jaren. Je spieren hebben meerdere maanden nodig voor gewenning en vele jaren voordat ze optimaal getraind zijn qua o.a. reactiviteit .

Train ze !
Groet Klaas Lok www.duurloopmisverstand.nl
www.souplessemethode.nl

HansH | 02-11-2007

@André - ja ik zag pas later de datum....
Je moet natuurlijk trainen zoals je lekker vindt, want het moet natuurlijk wel leuk blijven! Ik ben zeker geen toploper (verre van dat, haha) en ik heb in Amsterdam mijn tweede marathon gelopen (na 20 jaar...). Veel duurlopen gedaan, veel kilometers gemaakt. In 3.58 binnengekomen. Wil nu de souplesse methode gaan gebruiken omdat ik die lange duurlopen wel een beetje gezien had, maar wel lekker door wil gaan met lopen. Gewoon eens kijken wat het oplevert, tot nu toe vind ik het wel leuk. (p.s. mijn 10km tijd is 47 minuten, dus dat stelt ook niet zo veel voor).

Peter | 01-11-2007

@André:

Verheul (of liever: Souplesse, want dat is de variant die in Het Duurloopmisverstand wordt beschreven) kan ook prima voor beginners.
Maar dan moet je de methode wel beter uitvoeren.

Je zou sowieso veel beter naar de juiste snelheden moeten kijken - wat jij beschreef was veel te snel voor je toenmalige niveau
(volgens dat boekje) .

Het boekje bevat ook een uitgebreide beschrijving hoe beginners met deze methode om zouden kunnen gaan. Heb je dat hoofdstuk voor het gemak maar overgeslagen?

André | 01-11-2007

@HansH

We zijn inmiddels een dik jaartje verder en een paar keer heb ik een 10K wedstrijd gelopen. snelste tijd : 62min (tja....).

Dat schema volg ik inmiddels niet meer. Na een paar weken bleek ik een constant gevoel van "te zwaar" te hebben.

Nu loop ik
- 2x per week zo'n 7-8 km in een redeljik tempo (voor mij is dat 9-9,5 km/h),
- 1x per week een langere afstand (10-14 km) maar wel langzamer (8,5-9 km/h)
- om de twee weken een extra training van 12x200 of 8x400 of 6x800.

Bevalt me uiteindelijk een stuk beter. Verheul is prima voor toplopers denk is, maar in iedergeval niet voor mij.

HansH | 31-10-2007

André, het lijkt alsof je gewoon te hoge snelheden loopt. De souplessemethode gaat uit van je 10 km tijd. Op basis van je 1 km snelheid zou die 57 minuten moeten zijn. Heb je wel eens een 10 km gelopen? Want dan zou dit toch probleemloos moeten kunnen. Als je 10 km met 10km/h kunt lopen, moet 5x1 toch ook lukken?

PJG. | 09-08-2006

Ik maak zelf veel gebruik van de trainingen uit het boek het duurloop misverstand. Ik loop 2x per week bij een atletiekvereniging (waar we ook veel intervallen verwerken in de duurlopen) en 2x voor mezelf. Die twee dagen doe ik meestal 6-8x 1000 meter en 1x 15x200 meter.

Om terug te komen op je vraag: je moet in het begin erg oppassen (staat volgens mij ook wel in het boek). Hoewel de snelheden niet al te hoog liggen ondervond ik toch wel een grote belasting in het begin. Wat resulteerde in het soms volledig vollopen/vastslaan van mijn benen. Waarschijnlijk omdat ik toch te fanatiek was. Wat je al aangeeft: de snelheden lijken langzaam en het gevaar bestaat dan ook dat je te veel wilt.

Ik denk dat de methode zeker wel geschikt is voor beginners, maar ik zou extra oppassen, dus eerder nog iets langzamer lopen dan sneller. Sinds ik op deze manier train ben ik trouwens erg vooruit gegaan (+/- 18 minuten sneller op de 10km dan vorig jaar), maar dat wil niet zeggen dat ik met een andere manier van trainen dit niet had gehaald natuurlijk.

Ton | 28-07-2006

Voor de snelheden van de EXTENSIEVE intervallen moet je de tabel in het boekje van klaas Lok gebruiken. (aan de hand van een actuele 10km tijd) In de tabel worden de grenzen aangegeven waartussen je elk interval moet lopen. In het begin moet je de langzaamste grens aanhouden. Ik train nu ruim 2 jaar volgens deze methode en ik ben na een looppauze van enkele jaren weer bijna terug op het niveau van 10 jaar geleden. De methode bevalt prima, zie mijn weblog: http://souplesse.web-log.nl

Andre | 19-07-2006

@Mark,

Je opmerking is hetgeen ik meestal overal lees, maar het boek van klaas lok heet nu juist ook 'duurloopmisverstand' en gaat er vanuit dat duurlopen dus minder zinvol zijn.

Het schema komt rechtstreeks uit dat boek (met wat aanpassing naar 'mijn' snelheid).
De pauses tussen de intervallen zijn (ongeveer) evenlang als de looptijd. Bv. 200m doe ik in 1 min. en tussendoor wandel ik 1 min. De 1km doe ik in ongeveer 6min en wandel tussendoor tussen 4 en 5 min. (beetje op gevoel dat aangeeft dat ik me hersteld voel)
Dus, nu ben ik wat confuus: voornamelijk duurlopen of voornamelijk interval zijn dus twee verschillende invalshoeken.

Harry | 19-07-2006

@Mark
De verheul methode kent geen duurlopen, intervallen worden heel ruim onder de anaerobe drempel gelopen. Het is niet direct mijn favoriete methode, maar ik denk dat het, mits goed toegepast, voor beginners goed te gebruiken is.

Harry | 19-07-2006

Andre,

De intervalafstanden die Verheul gebruikt zijn indertijd bedacht voor toplopers, als beginner kun je volgens mij beter in minuten denken. Bijvoorbeeld jouw 5 * 1000m is 5 * 6 min bij 10km/u, voor een toploper zou 5 * 6 min hetzelfde zijn als 5 * 2000m, wat voor Verheul begrippen een erg zware training is. Als je zegt dat je tegen je maximum aanloopt dan ga je sowieso veel te hard, het heet niet voor niets de souplesse methode.
Ik zou in jouw geval de training als volgt doen:
1. 12 * 40 sec in ongeveer 12 km/u
2. 5 * 3 min in ongeveer 10 km/u
3. 8 km in vaartspel vorm met ontspannen versnellinkjes
4. 8 * 90 sec in ongeveer 11 km/u
Alles met de nadruk op ontspanning en technisch goed lopen, tussen de intervallen voldoende rust nemen, dribbelen/wandelen.

Mark | 19-07-2006

In mijn ogen zijn dit alleen maar intervallen, waar zijn de duurlopen (met uitzondering van die 1*8).
Iemand die 4* per week traint kan maar 1 x interval doen en misschien nog een keertje een tempotraining.
Maar jij bouwt iedere dag interval in.
Met teveel intervallen breek je tevens je aërobe vermogen af. ZEKER ALS EEN BEGINNER!
Ga eerst eens een aantal maanden duurlopen met 1 interval, een aantal weken voor je wedstrijd ga je wat meer intervallen.

BvD1 | 19-07-2006

Bouw geleidelijker op. Hoe veel tijd zit er tussen de trainingen.

Velen raden intervaltraining af voor beginners. Met name de intensieve.

Wat waren de omstandigheden? (weer?).

Het kan zijn dat je een mindere dag hebt gehad. hoe vaak heb je deze serie gelopen?

Als je dit langer doet gaat je lichaam eraan wennen en krijg je minder opbrengst.

Enne je bent veel sneller dan ik en ik ben bijna 3x zo lang bezig.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter