Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Lopen en creatine

Joost | 01-03-2007

Hallo,

Ik ben wel benieuwd naar meningen en ervaringen van het gebruik van creatine bij hardlopen.

Bij mijn weten heb je er niets aan voor duurlopen. Maar mogelijk zou het wel kunnen bijdragen aan het lopen op kracht. Voor een korte maar explosieve training zou je er dus misschien baat bij kunnen hebben.

Ben benieuwd ...

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 34 reacties op dit onderwerp.

jo | email | 02-02-2015

Hallo iedereen,

Ik ben naar een sportlabo geweest.
Daar raadden ze me aan om leucine en creatine suplemenen te nemen.
Ik doe naast lopen ook aan fitness en zwemmen.

Nu is de vraag, is dit wel veilig.
De dossissen die ik moet nemen per dag:
6x leucine capsule met 1000mg = 6g in totaal
4xcapsule creatine (creatone) dat neerkomt op 5g.

Is dit schadelijk voor het lichaam (nieren, lever, hoge bloeddruk?)

Zij zeggen van niet, maar het zijn dan ook verkopers...

Alvast bedankt!

groeten
Jo

BTNL | 21-10-2014

@ nick
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik denk dat je het over creatine hebt?

creatine staat niet op de WADA-dopinglijst. Een stof of methode is pas doping als het aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet: slecht voor de gezondheid, (potentieel) prestatiebevorderend en/of in strijd met de sportethiek. Creatine kan sportprestaties verbeteren. Echter het is nog nooit aangetoond of aannemelijk gemaakt dat het slecht is voor de gezondheid. Creatine wordt door het lichaam zelf geproduceerd, maar het zit ook in de voeding. In die zin kan het beschouwd worden als een gewoon voedingssupplement.

nick | email | 20-10-2014

nu ik ben 100% anti doping in welke zin dan ook ... ben zelf ( nog ) geen marathon loper maar doe al jaren actief aan atletiek ... ik heb er wel moeite mee dat mensen als ik loeihard trainen, door weer en wind gaan kilometers blijven malen en dat er dan klungels zijn die er niet alles voor over hebben dus naar middelen beginnen grijpen ons misschien een plekje achter hen zetten ... ik zeg niet dat doping alles doet want training blijft cruciaal ! maar nogmaals enkele maanden geleden is een clubgenoot van mij betrapt op doping ( ken de naam van het product niet meer maar doet niet ter zaken ) in iedergeval het product liet hem veel sneller recupereren dan normaal tergevolg dat hij meer trainingen kon doen en daar dan een voordeel uit haalde awel ik word ziek van zoiets echt waar liever een plekje lager in de uitslag dan de uitslag vervalsen en jezelf te bedriegen !

peter | 14-10-2012

@ zoey

Kijk eens met een sportvoedingsdeskundige naar je voeding en dan met name direct na de training. Een kennis van me is op deze manier van zijn hardloophoofdpijn afgekomen

Zoey | 14-10-2012

Ik heb onlangs wat zoekwerk verricht naar hardlopen en hoofdpijn. verwijding en vernauwing van je bloedvaten kan tot ernstige (migraine-achtige) hoofdpijn leiden. Aangezien ik fervent hoofdpijn aanhanger ben (maar niet heus), is dit de enige verklaring die ik zelf kan geven aan de hoofdpijn die ik vrijwel altijd, uren na het lopen, krijg. Schijnt dag een arts hier betablockers voor kan voorschrijven. Maar dit is toch gewoonweg doping? Lijkt mij fantastich om van die hoofdpijn af te komen maar alleen het woord doping weerhoudt me er al van om hier uberhaupt mee naar een dokter te gaan.

Pascal | email | 14-10-2012

Bietensap is het enigste legale middel dat in de buurt komt van doping

Jaco | email | 04-03-2011

Als mensen nog creatine willen kopen: www.onlinecreatinekopen.nl is een goede site. Ik heb via deze site al meerdere keren sportvoeding (en ook creatine) gekocht.

henriette | email | 18-10-2010

ja ik ben ook een marathon loopster,en ik loop ook 10 kilometers.ik kan niet alles eten dus gebruik ik voedings suplementen. o a. b complex en c 1000 mg per dag en essentieele aminozuren, soms glutamine maar daar merk ik ook niks van.voel me er niet sterker door. vraagje: is dhea goed voor hardlopers .van 50 + .? harriet

Corne | 12-12-2009

John maakt een cynish grapje denk ik.
Al dat geklets over allerlei stoffen, die de prestatie bevorderen, terwijl er eerst en vooral goed getraind moet worden.

Henk | 11-12-2009

Amfetamine en marathon, waar ben jij mee bezig? Jij hebt het verstand van een zeekoe beste John, ik als student geneeskunde Ún marathionloper kan je verzekeren dat je hartslag bij amphetamines minimaal 5% omhoog gaat of tewel dichter bij je omslagpunt, aangezien je een marathon nornmaliter tussen de 80 - 90% van je max hartslag loopt absolute bullshi wat je verkondigt. En inderdaad als je in een looppsychose belandt in een marathon door je poeder/pilletje kan het wel eens een dodelijke afloop hebben, je neemt dan geen prikkels van verzuring en etc waar. Verder werd vroeger jouw middeltje alleen op korte atletieknummers "gebruikt" voor het duurwerk levert het niks op , eerder dat je vroegtijdig je in de soep loopt. Veel succes met de manier waarop jij je sport beleeft, we lezen het wel in de krant als er ergens weer een loper gevonden wordt.

Iwan | 11-12-2009

@John, amfetamine is doping. Doping krijg je niet op een legale manier dus strafbaar. Ik kots op dat soort minkuukels als jou, en ook nog eens doping promoten, Je moet eens kijken waarom er vorig jaar tijdens de Zupspitze extremlauf 2 doden zijn gevallen. Omdat er ook 23 losers zoals jouw gedoped meeliepen. Toen ze onderkoelden door extreem weer nam hun lichaam de tekenen van onderkoeling niet waar ten gevolge van doping. Als je naar dit soort zware middelen grijpt is dit tekenend voor jouw.. niet bereid hard te trainen en ik hoef geen betoof te houden hoe slecht doping is. Als je een KNAU loper bent dan wil ik je heel graag aangeven voor verdere stappen, jouw soort hoort niet thuis tussen hardlopers.

john | email | 10-12-2009

amfetamine helpt bij mij heel goed,een klein beetje door mijn drinken heen ,en loop als en haas...3 keer een goeie tijd neer gezet bij een marthon...helpt echt goed,en niet duur,

Edwin | email | 18-11-2009

Joost. Wat je wil als duurloper is de verzuring uitstellen. Daarvoor heb je L-glutamine voor. Werk echt. Zonder bijwerkingen. Legaal en ideaal voor tijdens een zware voorbereiding. Werkt ook voor hestel. In pil en poeder vorm. En L- glutamine komt ook voor in Teff. Creatine is ook nog een kanker verwekkend. Daarom is men er bij SV Heerenveen mee gestopt. Voor de de sprinter is er L- carnosine. Werkt prima voor de 800 meter specialisten. Maar niet voor duurlopers. Laat je goed voorlichten. Succes

Martijn | 09-10-2009

Wat hans, geen spam???

Raar dan dat hans@spikerman.nl en vitaal.nl de zelfde contact personen hebben en ja, de zelfde als de contact gegevens van de webwinkel :(

Ook raar dat je wel naar anders sites kijkt, maar dat je toch vind dat er informatie bij blijfnietvitaal.nl een ondubbelzinnige uitleg staat? Ik vind of geen uitleg, of wat gezwam zonder echte informatie.

En vind je die site niet ook:
- duur, vergeleken met het kruitvat maar ook andere webwinkels.
- wel aangeven dat ze goede kwaliteit hebben, maar geen referentie hebben. Ik ga er daarom van uit dat het matige stof is.
- vaak niet aangeven hoeveel werkzame stof er in zit, en welke ingrediŰnten (is dat overigens niet verplicht??) welke vulstoffen..
niet aangeven bij alles waar het geschikt voor is.

Ik heb vandaag toch weer vlees uit blik gegeten via mijn monitor...spam... ..spam...spam..
spam.spam

Jimmy | 09-10-2009

Hans, je bent wel een opvallend groot fan van die site, als je er ineens mee reageert op diverse topics... Neigt een beetje naar spam...

karine de proost | email | 26-08-2009

Ik ben een marathonloopster van 48 jaar, verleden jaar werd mij creatine aanbevolen om mijn spieren sterker te maken, door creatine te nemen krijgen de spieten ook meer zuurstof, maar er is een keerzijde aan de medaille. Ik had creatine genomen voor een wedstrijd van 16km. Het was heel heet en je moet veel water drinken want creatine absorbeert veel vocht, maar het was keiheet, gevolg, buikkrampen en misselijkheid en een hele week last van mijn buik gehad, dus creatine is niet aan mij besteed, zeker oppassen als je het neemt bij heel warm weer en veel water drinken, zeker niet innemen om een marathon te lopen.

L | email | 11-01-2009

Voor duursporten biedt het geen voordelen en kan het extra gewicht zelfs nadelig zijn voor de prestatie.

vincent | email | 30-12-2008

creatine met paracetamol werkt dubbel zo hard, probeer maar

sander | email | 24-08-2008

ik heb een vraagje... ik neem creatine voor men fitnisss.... maar ik train ook voor marathon (zit aan 30km ongeveer) zal het mijn presattie's verminderen? het is niet de bedoeling dak ik marathon win Ú ik hou gewoon van langeafstand lopen... gaat mijn conditie helemaal verdijwen of afzwaken met gebruik van creatine?

Bumser Fred | 03-06-2007

Onderzoeken wijzen niks schokkends uit! dus ach ja als ja weer eens tientallen euri's kwijt wil koop je zoiets! trainen dat je benen pijn doen, 2 a 3 dagen recuperen en dan wedstrijd lopen! supercompes daar heb je meer aan, Spartaanse trainingen zijn het beste!

Joan | 02-06-2007

Dus helpt het toch Bumser Fred. En creatine is geen legale doping, is gewoon een supplement.

Jan U. | 02-06-2007

Ich bevorzuge lieber Epo.

Bumser Fred | 01-06-2007

Creatine - dat is iets voor mensen die legaal doping willen gebruiken , het helpt geen zak - ja psychologsich!

olivier paquay | 28-05-2007

By the way: creatine verhoogt water retentie in spieren, waardoor je extra gewicht moet meesleuren bij het lopen...
korte afstanden (tot 800 m?) heel goed
lange afstanden ? niet doen.
(of anders tijdens je opbouw periode in de winter bij krachttraining, en dan nog.)
Als je het toch neemt -> veel drinken !!!

r.g. | 23-05-2007

@ joost; creatine gebruik moet je periodiseren, (standaard is 6 weken wel, 6 weken niet) ivm de aanpassing van het lichaam op creatine.

NL | 23-05-2007

Creatine??? ben je een sprinter dan?

Lopital | 18-05-2007

Creatine sorry! vergeet het oh ja als je koffie lekker vind niet gebruiken/cafe´ne breekt het weer af!

Gert-jan | 24-04-2007

Heeft weinig zin voor duursporters. Uit een recent onderzoek (weet niet meer precies waar ik het heb gelezen) blijkt zelfs dat er problemen kunnen ontstaan binnen de suikerhuishouding.
Kijk voor een ander artikel bij devolgende link.
lightningleiden.nl/Medisch/Creatine.htm

Tine | 06-03-2007

gedurende een periode creatine gebruiken. Best in een zware opbouwperiode dan

Anne | 06-03-2007

Vast in je dagelijkse voedingspatroon opnemen en innemen met (als ik me het goed herinner) vruchtensap. Ik zou even google-en.

Joost | 02-03-2007

Stel dat je voor het lopen creatine zou gebruiken, hoe zou je dat dan het beste kunnen doen?

- alleen voor het lopen, louter als supplement op dat moment
- gedurende een periode creatine gebruiken, ongeracht of je die dag nu loopt of niet

Anne | 01-03-2007

Creatine helpt volgens mij ook bij herstellen. In die zin kan het dus bijdragen bij hardlopen. Hou er wel rekening mee dat het vocht vasthoudt en dat je er dus zwaarder van kan worden. Voor hardlopers waarschijnlijk geen direct probleem, maar wel voor sporten waarin je in een gewichtsklasse moet uitkomen. Daarbij had ik meer behoefde aan koolhydraten waarschijnlijk door het snellere herstel.

Marc | 01-03-2007

Joost, zoek ook eens op 'creatine' in het 'zoeken' veld hiernaast.
Is al eerder over gesproken, o.a. in deze link:

www.meetingpoint.nl/nl/dreactie/164/3216/

/Marc

tine | 01-03-2007

voor duurlopen het je er inderdaad niets aan.
Ben wel van mening dat het voor het lopen op kracht wel helpt. Dit wel alleen maar voor spurt. Vind dan ook wel dat je nog krachttraining erbij moet doen en echt wel goed trainen, niet twee tot drie keer in de week want dan kan je beter een keer meer gaan trainen om betere resultaten te halen. Ook niet een afstandloper die zo nu en dan is een snelheidstraining doet om zijn snelheid op peil te houden.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter