Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

souplessetraining

Marcel | 31-10-2007

Ik loop sinds enige tijd de zgn souplesseintervallen 6x1000, 10x400 of 15x200.
Nu las ik in het boek van Klaas Lok dat het verstandig is om soepele 10x100m na elke training te doen en 3 steigerungen tijdens de warming up.

Wat die 10x100 betreft, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Als ik 15x200 op 16km/h gedaan heb (mijn 10km tijd is 45min) moet ik dan "eventjes" 10x100 in dezelfde snelheid doen als schepje erbovenop?
Dat lijkt me erg zwaar en niet de bedoeling, wat doe ik fout?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 7 reacties op dit onderwerp.

frans vd ende | email | 28-10-2015

Ik ben Frans en train sinds 11 oktober 2015 met de schema's van KL. Ik bergrijp de bedoeling van de 2000-400 echter niet,wie o wie wel??

Marcel | 01-11-2007

Bedankt mensen voor de duidelijke antwoorden.

Rene ik vind het niet te zwaar na een wisselduurloop.
De vraag was met name dat ik het raar vond om ze na een snellere interval te doen, maar dat hoeft dus niet.

peter | 01-11-2007

Ik heb het boek ook goed doorgenomen en train volgens Klaas Lok nu zo'n 3 maanden. De 5 tot 10 x 100 meter doe ik alleen na een tempotraining van b.v 4x 2000 meter en het is inderdaad goed om de traagheid er weer uit te halen en die traagheid is er niet na 15x 200 meter. Ik doe de 100 meters ook na een wisselduurloop sucesss verder

Rene | 01-11-2007

Ik denk als die 100tjes je te zwaar vallen, je wellicht je duurloop te snel loopt. Als je voldoende de rem zet op een duurloop in training, zou het lopen van een paar soepele 100tjes naderhand geen enkel probleem mogen zijn.

Als je desondanks stijve spieren hebt na elke lange duurloop, is het welllicht zinvol om extra statische rekoefeningen toe te voegen aan het einde van je training. Persoonlijk houd ik ervan om ze minstens 60 tellen aan te houden en minstens 15 minuten aan het rekken te besteden. Pas echter wel op voor afkoeling in deze tijd van het jaar (wellicht binnenshuis of op een beschutte plek uitvoeren).

FK | 31-10-2007

De sprintjes van 5-10x100m alleen na de intervallen met langere afstand en na (wissek)duurlopen. Dit om de spieren weer wat uit het trage tempo te halen en dus weer laten wennen aan een soepel en snelle pas.
Dus niet als onderdeel van de interval, maar als een soort cooling down. Genoeg tussenpauze en niet harder dan nog lekker aanvoelt.

Ad | 31-10-2007

Ik ben sinds kort begonnen met 3 -5 x 100 meters na bijv. een duurloop. Mijn ervaring is dat het eerste interval me heel veel moeite kost en de overigen gaan steeds soepeler. Na afloop heb ik een super gevoel.

Carla | 31-10-2007

Ik heb het boek van KL niet, maar ik eindig de meeste trainingen met een paar 100 meters (3-5). Inderdaad zo soepel mogelijk, niet forceren. Ik doe dit ook meer op gevoel dan tijd en ook het aantal doe ik op gevoel. Als ik moe ben, merk ik dat ik ga forceren en dan heeft het geen zin, dus stop ik. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat het al te zwaar wordt.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Een mooie hoodie voor een deelnemer aan de Amsterdam Marathon, bestel wel op tijd!

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

hit counter