Ziekte en conditieverlies

Peter | 17-03-2008

Hallo. mijn vraag is. Mocht je je een paar dagen beroerd voelen en een week niet kunnen lopen. Hoe groot is dan je conditie verlies? Of valt het wel mee als je een week niet loopt.
Bedankt alvast.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 9 reacties op dit onderwerp.

| 27-10-2017

Theoretisch heb je na 4 weken rust al je opgebouwde conditie al verloren.

piet van doornik | email | 27-10-2017

Hoi ik had een vraag over conditie verlies, ik ben een regelmatiger loper van 1 tot 1.5 uur geen probleem met ademnood maar ik ben 9 weken uit de running geweest i.v.m. mijn rug klachten.ik ben weer begonnen met lopen en tot mijn verrassing na een minuut buiten adem
Mijn vraag is is de conditie zo ingekakt moet ik weer conditie opbouwen??ben niet ziek geweest bloed waardes ok ,longfunctie ok,ik ben 60 jaar

Iwan | 07-04-2008

@Mijn relaas na 2 weken, zoals afgesproken bijna niet lopen, 5 uur in totaal rustige extensieve duur, ging mijn 10 km super en liep een nw PR 33.51 tijdens de parelloop. t blijkt dus dat keelpijn oorpijn etc zonder forse griep geen neg. invloed op prestaties hebben ook de mindere mae van trainen

RobG | email | 31-03-2008

Geen conditie-verlies. Afhankelijk van de hoeveelheid en lengte van koorts, nog even extra rust nemen.
Daarna in schema een week terug gaan. Lekker speels en ontspannen beginnen en daarna komt de urge meestal vanzelf weer op. Ziekte kan verzwakken, maar rust kan versterken, je weet waarschijnlijk niet welke ziekte je had en dus ok niet of het je conditie aantast. Maar zo kort een beetje kwakkelen... niet zeuren en lekke genieten

RobG | email | 31-03-2008

Geen conditie-verlies. Afhankelijk van de hoeveelheid en lengte van koorts, nog even extra rust nemen.
Daarna in schema een week terug gaan. Lekker speels en ontspannen beginnen en daarna komt de urge meestal vanzelf weer op. Ziekte kan verzwakken, maar rust kan versterken, je weet waarschijnlijk niet welke ziekte je had en dus ok niet of het je conditie aantast. Maar zo kort een beetje kwakkelen... niet zeuren en lekke genieten

Iwan | 31-03-2008

Ik heb 2e paasdag 10 EM gelopen als allerlaatste voorbereiding op een (snelle) 10Km richttijd onder de 34 min. Je raadt het al maanden naar toe gewerkt nu keelpijn spierpijn etc. algehele malaise en maak me zorgen over mijn conditie en of ik wel kan starten as zondag ik laat je over 1 week iets weten! wat mijn ervaring zijn

BvD | 17-03-2008

Zoals de rest al zegt afhankelijk van wat je hebt zal het wel meevallen.

Een vuistregel die wel eens gehanteerd wordt is dat je voor elke week niet trainen een week terug moet in je schema. Dat geeft denk ik wel een aardige indicatie.

Daar staat tegenover dat af en toe wat extra rust (als de ziekte je die gunt) het lichaam de gelegenheid geeft extra te herstellen en daarmee "wonderen" te verrichten.

Hou er wel rekening mee dat de eerste training deels of geheel zwaar kan voelen. Rustig beginnen dus, daarna gaat het snel beter.

BvD

Ati | 17-03-2008

Het is ook afhankelijk van welke ziekte je onder de leden hebt gehad. Van een flinke buikgriep met bijbehorende verschijnselen kun je behoorlijk aangeslagen zijn. Een paar dagen wat snotteren heeft meestal nauwelijks invloed op de conditie. Ziekten met koorts geven meer conditieverlies dan ziekten zonder koorts.
Bij mij doen een paar dagen rust - al dan niet gedwongen - soms wonderen.

loopster | 17-03-2008

Mijn ervaring is dat het wel meevalt met het conditieverlies als je een weekje niet kunt lopen.
Het is meer psychisch denk ik, omdat je dan de hele week baalt dat je niet kunt lopen. Dan ga je, als je wel weer kunt lopen, er extra op letten of je conditie verminderd is. En dat kost ook energie, waardoor je misschien net iets minder presteert.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter