De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...
De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...

hit counter

Belang VO2max voor training

Stijn | 02-07-2008

Ik loop sinds een paar maanden. Om wat meer over mijn lijf te weten te komen vanochtend een sportmedisch onderzoek gedaan. Daar kwamen een aantal leuke dingen uit: Max hartslag 205 (bij een inspanningstest op de fiets, dat zou dus bij lopen hoger moeten zijn), hoog voor een man van 33.
Verder een vo2max van 53, naar ik begreep niet slecht voor iemand die pas sinds een paar maanden weer sport.

Die maximale hartslag is makkelijk om de zones te berekenen, dat snap ik, maar heb ik in mijn gewone trainingsloopjes ook nog iets aan de wetenschap dat mijn vo2max 53 is, en zo ja wat dan?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 23 reacties op dit onderwerp.

| 27-06-2019

Dan klopt die apparatuur misschien niet.

Jean Marc | email | 26-06-2019

O ja,
182 cm en 80 kg. Niet zoveel pens

Jean Marc | email | 26-06-2019

Ik train me suf, maar mijn vo2 max blijft maar dalen. En dat terwijl ik wel aantoonbaar betere prestaties lever.
Leeftijd 61
Gewicht 80
Training op loopband 3 keer per week, afwisselende snelheden of afwisselende stijgingspercentages. Plm 45 minuten per keer.
vo2 max gezakt van 51 naar 37 in twee jaar tijd.

Jean Marc | email | 25-06-2019

Ik train me suf, maar mijn vo2 max blijft maar dalen. En dat terwijl ik wel aantoonbaar betere prestaties lever.
Leeftijd 61
Gewicht 80
Training op loopband 3 keer per week, afwisselende snelheden of afwisselende stijgingspercentages. Plm 45 minuten per keer.
vo2 max gezakt van 51 naar 37 in twee jaar tijd.

Attila | 14-05-2012

@ Z,

Het getal wordt uitgedrukt in mL/kg/min
Het is dus een berekening op basis van lichaams gewicht.
Afvallen werkt voor jouw het snelste. ( 15-20% dus zo'n 20kg) Bietensap helpt een paar procent (3-5% maar jij moet er zo'n 25 % verbetering in krijgen.
Remedie is dan veel trainen, minder eten en bietensap drinken.
Maar ik betwijfel of je dat binnen enkele weke voor elkaar krijgt.

Hans | 13-05-2012

Hoi Z,

een paar flinke trainingen op de fiets waarbij je je aardig inspant (bv blokjes op tempo) moet helpen. En een paar kilo's kwijt moet helpen...

je hoeft niet met masker op die je vo2max meet?

dan kun je een bietensapkuurtje volgen, je kan dan meer watts wegtrappen dan normaal:

http:/ /sport.infonu.nl/diversen/97333-bietensap-om-sportprestaties-te-verbeteren.html

spaties weghalen

Z | email | 13-05-2012

Hoi ,
Ik heb voor een aanstellingskeuring VO2 max fietstest moeten doen en had 40 minimaal moeten halen.In watts is dit circa 325 watt en ik heb 275 watt getrapt en dat is 32,7 O2/kg.Nou moet ik zeggen dat ik een lichaamsgewicht heb van 104 kg en ben 183cm(duidelijk overgewicht) kan ik dit trainen binnen 2 weken?In die 2 weken ben ik 5 kg afgevallen (ongeveer)

Attila | 13-05-2009

@ female Athlete,

De VO2 max is maar voor 15-20% verbeterbaar door training.
Deze waarde wordt uitgedrukt in per kg lichaams gewicht.
Dus wanneer je door training afvalt, ( b.v 10%) daarnaast dat vermogen verhoogd ( b.v 20% )neemt de waarde dus vrij snel toe.
neemt de waarde 30% toe (.3 x 55 is 15 )dus die 71 past wel in de redenatie

Female athlete | 12-05-2009

Overal lees ik dat de VO2max niet trainbaar zou zijn. Bij mij (vrouwelijke atleet), 34 jaar, 5 jaar geleden begonnen met atletiek, is deze in drie jaar toch fors gestegen. Van 55 naar 62 naar 71. In het begin heb ik vaak te hard getraind, dan daalt de VO2max omdat je te veel in de verzuring traint, en dus dat systeem traint ten koste van je aerobe systeem. Toen andere trainingsaanpak en sindsdien stijgt het.

Harm (HARDLOOPliefhebber) | 12-07-2008

Het omslagpunt is veel bepalender voor je prestatie

Harm (HARDLOOPliefhebber) | 12-07-2008

VO2 max valt nauwelijks te trainen, het zegt meer over je aangeboren fysiek, dan over je werkelijke vermogen.

geknipt uit: spartaan.net

VO2max waarden van topatleten
De hoogst gemeten waarde van een mannelijke marathonloper is die van Dave Bedford (85 ml/kg/min). De hoogst gemeten waarde ooit is 93 ml/kg/min van een Scandinavische cross-country skieër.
In het algemeen zijn de gemiddelde waarden veel lager, meestal tussen de 45 en 55 ml/kg/min. Deze waarden liggen al gauw 40% lager dan bij topatleten. En aangezien de VO2max door training slechts 5 - 15% kan toenemen, is het duidelijk dat een gemiddelde atleet nooit het VO2max-niveau kan bereiken van een topatleet, hoe hard en hoe veel hij ook traint.

Toch zijn er zelfs onder topatleten met vergelijkbare prestaties opmerkelijke verschillen in VO2max waarden.
Steve Prefontaine en Frank Shorter verschilden in VO2max maar liefst 16%, terwijl de prestaties op de 1500m minder dan 3,4% verschilden en op de 3000 mijl was het verschil nog veel kleiner.

Stap | 11-07-2008

Zeker in wedstrijd (door afwisselende seizoenen, ondergronden etc) is het vaak moeilijk te zien hoe je bent gevorderd. Een coopertest op de baan elke paar maanden kan dan dmv die VO2max duidelijkheid geven daarover.

Klaas | 11-07-2008

Harm, Vo2max is een van de aspecten die bepaalt hoe snel je kunt lopen. Daarmee is het een uitstekend meetpunt om te kijken hoe het gesteld is met je conditie.

Voor jou als liefhebber van de sport moet dat toch bovengemiddeld interessant zijn? Want daar gaat deze sport toch over, grenzen verleggen en dat soort gedoe, toch? Of je nu 30 of 60 minuten over 10km doet.

Harm (HARDLOOPliefhebber) | 11-07-2008

Inderdaad Peter

Corné | 10-07-2008

Erwin heeft gelijk. Hij zegt niet "zo hard mogelijk lopen", maar "een zo ver mogelijke afstand in 6 minuten afleggen". Als je op 800 meter tempo aan die 6 minuten begint, dan zul je zeker niet je maximale afstand halen in 6 minuten. Het tempo zal dus lager liggen.
Om je snelheid bij je VO2max te verbetereen moet je inspanningen van 3 tot 4 minuten in bovengenoemd tempo lopen. Erwin bouwt dat op, omdat dergelijke trainingen voor gevorderde lopers bedoeld zijn.

phicoh | 09-07-2008

@Erwin

Als je 6 minuten voluit gaat dan ben je helemaal verzuurd. Als je 800m op die snelheid gaat lopen dan train je de lactaat tolerantie.

Geen gek idee, maar niet optimaal als je VO2max wil trainen.

peter | 09-07-2008

Harm, een wedstrijduitslag vind je zeker ook zinloos voor een niet-prof?

Erwin | 09-07-2008

copy/paste
Hoe optimaliseer je VO2max?
Om dit goed te kunnen trainen moet je eerst een test doen, waarin je in zes minuten zo ver mogelijk loopt. Meet vervolgens de gelopen afstand op en bereken je gemiddelde snelheid. Voorbeeld: als je 1600 meter in zes minuten hebt gelopen, is je tempo 90 seconden per 400 meter. Dit tempo is dus het actuele vermogen van je VO2 max.- dus de snelheid die je kunt lopen met een maximale zuurstof verbruik.
Trainen
Train 1x per week 400 meter loopjes op V02max-snelheid en pauzeer ook in dezelfde tijd. Dus als je 90 seconden per 400 meter moet lopen duurt je pauze ook 90 seconden. Begin met 6 herhalingen van 400 meter en laat deze doorgroeien tot 10 herhalingen in de daarop volgende weken. Na vier weken doe je opnieuw de VO2max-test en herbereken je snelheid. Train vervolgens geen 400 maar 800 meter loopjes op je VO2max-snelheid. Uiteraard ook hier de pauzes aanpassen. Begin hier met drie keer 800 meterloopjes en verhoog dit tot maximaal 5 herhalingen.

Na vier weken (in totaal 8 weken) is je cardiac output en daarmee de VO2max zodanig gestegen dat je door het "plafond" bent heen gebroken. Hierdoor kun je langer op een hogere snelheid lopen.

Harm (HARDLOOPliefhebber) | 09-07-2008

VO2 max weten is eigenlijk niet zinvol voor een amateur. Het is een graadmeter om je conditie te bepalen meer niet.

phicoh | 03-07-2008

@Stijn

Aan alleen je VO2max heb je niet zoveel. Maar als je regelmatig je VO2max bepaalt dan kan je zien of je conditie verbeterd.

Wel interessant is de vVO2max, de snelheid waarbij je VO2max bereikt wordt. Die snelheid is te gebruiken voor trainings intensiteit (dus door op een bepaald percentage van die snelheid te trainen)

Stijn | 03-07-2008

Tessa en J,

dank voor jullie reacties, maar mijn vraag is nog onbeantwoord. Stel dat ik een test zou doen die op een goede manier het vo2-max cijfer zou ontdekken, hoe zou ik die kennis dan kunnen gebruiken in mijn trainingen?

Oftewel: Wat is het praktisch nut van de kennis van je vo2max?

Tessa | 03-07-2008

J.

Je vergeet het belangrijkste, waarschijnlijk is die VO2max natte vingerwerk geweest.
Denk voor 100% zeker dat ze die niet bepaald hebben met behulp van een ademhalingsanalyse of wel Stijn?
Verder inderdaad test die je kan weggooien, je had op een loopband of nog beter looptapijt moeten lopen, ga naar UZ Leuven.

J. | 03-07-2008

Eerst en vooral denk ik dat het zinloos is als loper een fietsproef te ondergaan. Bij fietsen gebruik je immers een andere spiermassa dan bij het lopen, en zegt dit dus niets over de VO2max bij het lopen, wat waarschijnlijk hoger dan 53 zal zijn. Men had je dus op de loopband moeten testen, ipv op een fiets. Zo zal men bijvoorbeeld ook roeiers niet op een fiets, maar op een roeiergometer testen...

Daarnaast is die 53 ook afhankelijk van je lichaamsbouw: een grote struise niet-getrainde persoon kan een hogere VO2 max hebben dan een kleine tengere goed getrainde atleet. Beter dus deze waarde te delen door je gewicht, en deze uitkomst dan te vergelijken met anderen.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor fitte lui!

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over