hoe kom ik van mijn zware loop af

anita | 26-09-2008

Ben 1,66 en weeg 50kg. Loop niet zo hard maar kan wel een uurtje volhouden. Echter ik heb zo'n zware loop. Lijk wel een olifant. Je hoort mijn schoenen ook stampen op de grond (ook een beetje last van platvoeten). Kun je je zelf een lichtere loop aanleren of ben ik daar te oud voor (49). Las in een blad dat ze in Amerika grote successen hadden met je zware loopstijl te veranderen, ook als je wat ouder bent. Kan dat hier ook ergens.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 18 reacties op dit onderwerp.

Gerard | 23-09-2016

Ga barefoot lopen met of zonder running sandals dan krijg je natuurlijke loopstijl waarbij je lichtvoetig gaat lopen, lopen doe je met je hele lichaam en voetlanding is dan een gevolg en geen beginpunt...

Anna.. | email | 22-09-2016

Ik ben heel gefrustreert! ik train 3 x pw..(jaren ervaring). En ineens dit seizoen,gaan mijn looptijden drastisch omlaag..bv liep ik in maart nog 46 minuten op de 10 km.loop ik nu steeds langzamer...zelfs 51 minuten op de 10 km.ook op kortere wedstrijden,van 5 km kom ik niet meer,op mijn huidige 23 minuten ,maar krap,25 minuten hoog. Ik heb zelfs al wat meer duurlopen ingelast,van ongeveer 14 km per 2 weken.doe 1 x pw intervals ,400 m en 200 m op de baan.wat doe ik nu niet goed,dat ik zoveel verval heb ineens? Ik ben 54 j,ben ik soms te oud??

Anneke | 12-12-2008

Een topic van bijna een half jaar oud. maar ik geef toch ff wat advies. Naar mijn mening is het vooral belangrijk niet al te moeilijk te doen (k heb makkelijk praten met mijn met de paplepel ingegoten goeie looptechniek) en veel oefeningen zoals skipping etc. Of over pionnen heen lopen. zodat je leert je voeten goed neer te zetten. Heel belangrijk is ook om niet te lang contact met de grond te hebben.
Maar hoe gaat het nu na een half jaar plaatsen van dit topic?

Jack | 06-12-2008

Volgens mij ligt het er een beetje of je een souplesseloper dan wel een krachtloper, dus meer een zwoeger/werker bent zoals ik.
Het zou ook aan een slechtere demping van de schoenen kunnen liggen want op nieuwe schoenen klinkt het bij mij ook niet (meer) zo ''stampend'' meer.

Jacky | 04-12-2008

Anita,
Zwaar lopen heeft alles te maken de interactie van de loper met de grond. Bij lange grondcontacttijden gaat veel energie die we via de landing zouden kunnen hergebruiken verloren. Het verdwijnt a.h.w. de grond in. Als dit samengaat met veel verticale oscillatie (op en neer bewegen van het lichaam) en weinig geconditioneerde spieren zal dat nog eens versterkt worden. Je zal dan immers van een grotere hoogte neerkomen en spieren die niet gewend zijn hier op de juiste wijze mee om te gaan, zullen de boel onvoldoende stabiliseren en te veel beweging toe laten.
De meest eenvoudige manier om wat lichtvoetiger te lopen is het verhogen van je pasfrequentie. Hierdoor worden je grondcontacttijden vanzelf korter, neemt de kans op overmatig "bouncen" af en zal je beter in staat zijn energie in spieren en pezen op te slaan en her te gebruiken.

Caatje | email | 22-11-2008

Kijk eens of er bij jou in de buurt een cursus specifiek voor looptechniek wordt gehouden. Zelf heb ik die vandaag afgesloten en hierdoor loop ik beter en sneller. Op de 3 km scheelt me dit 2,42 sec. en bij de coopertest loop ik 240m. verder dan voor deze cursus.

Johan | email | 19-11-2008

Laat je voettype eens bepalen , van die uitkomst uitgaande is het toch mogelijk om een schoen te vinden die beter afrolt en .zo ook hulp kan geven voor de achillespees.Deze klachten zijn waarschijnlijk een dempingsprobleem.Een schoen met een doorlopende slijtzool rolt meestal beter af.

monique | email | 13-11-2008

Ik ben ongeveer dezelfde lengte en weeg hetzelfde (leeftijd 44). Ook ik liep met een hele zware tred wat ik afschuwelijk vond.
Ook had ik veel last van mijn kniŽn.
Vorig jaar heb ik opnieuw leren hardlopen met de Pose techniek. Nu loop ik geweldig zonder blessures en zo licht als een veertje. Het plezier in lopen is weer helemaal terug.

Ik kan je de Pose-techniek van harte aanbevelen, je moet alleen wel bereid zijn helemaal opnieuw te leren hardlopen.

Echter, de beloning is groot!

mrl | 13-10-2008

1.66 en 50 kg.
knie heffen en de punt van je voet omhoog houden.

en van daaruit verder bouwen.

Pietje | 09-10-2008

Nou omdat het hier neergezet wordt als DE ENIGE JUISTE oplossing. Ja dan krijg je de wind van voren.

Johan | 09-10-2008

Toch bijzonder om te lezen dat er altijd mensen zijn die andermans antwoorden volledig met de grond gelijk maken. Als deze mensen toch denken dat ze baat hebben bij hun specifieke manier van trainen, wie ben jij dan om dit in twijfel te trekken.

renen | 09-10-2008

wellicht is trainen volgens de souplesse methode van Klaas Lok ook wel iets voor je. Veel gericht op intervallen om de zware loopstijl die je ontwikkeld bij duurlopen te voorkomen. Als je hier even zoekt in het forum vind je wel meer info

Millie | 08-10-2008

Ik ben het deels wel met Ab eens. Heb zelf jarenlang hardgelopen, zelfs bij een atletiekvereniging. Loopscholing heeft na bijna 5 jaar intensieve begeleiding wel enige vooruitgang geboekt, maar niet het lichtvoetige drafje wat het duurlopen zo gemakkelijk maakt.

Ben op een bepaald moment gaan stijldansen waarbij ik heb geleerd om mijn heupen vlakker (lees: horizontaler) naar voren te bewegen, door meer vanuit een gebogen been naar voren te bewegen. Als je dit combineert met het naar voren kantelen van het bekken, krijg je een hele rare loophouding, maar toegepast bij het hardlopen heeft dat uiteindelijk wel geresulteerd in een verderlichte loop.

Begrijp me niet verkeerd. De andere meningen schrijf ik niet af, echter door het dansen heb ik wel geleerd hoe het lichaam (anatomisch) heel efficient voor je kan werken ipv tegen je.

ab oosting | email | 08-10-2008

Een zware loop, soms zelfs met ploffen, komt omdat je niet van uit je heupen loopt, maar vanuit je benen; je kunt het alleen afleren door een seizoen dansles te nemen; je moet je leren vrij te bewegen; je zult merken dat je dan lichter gaat lopen; je moet het besef krijgen wat je doet, hoe je benen afwikkelt en hoe je zo min mogelijk de grond moet raken; een ingeslepen plof is alleen af te leren door te dansen!

Anja. | 27-09-2008

Bedankt voor alle informatie. had trouwens een typefoutje. Weeg 55kg hoor!!.
Was even vergeten te vertellen dat ik ook achillespeesbroblemen heb, die niet optreden als ik me netjes inhoud en gewoon rustig jog, maar als ik paardesprongen doe en hard een heuvel op loop of interval, dan heb ik al gauw last van mijn achillespees.
Ben nu aan het googlelen met de termen pose en chirunning. Jammer dvd is in engels.

Frits | email | 27-09-2008

Eens met Michel al is aansluiting bij een loopgroep met gekwalificeerde trainer ook een mogelijkheid. Het gaat erom in de voorbereiding van een training aandacht te besteden aan het zgn.loopABC (skipping, tripling e.d.). Alhoewel er alternatieve looptechnieken zijn is de door Michel geschetste looptechniek (rollende voetafwikkeling) m.i. de beste methode om zo geluidloos mogelijk te lopen. Heeft mij in ieder geval erg geholpen..

hardloopster | 27-09-2008

Anita, je kunt ook kijken naar andere looptechnieken, zoals Pose en ChiRunning, die qua techniek overigens het tegenovergestelde aanraden van wat Michel hieronder zegt.

michel | 26-09-2008

Te oud ben je zeer zeker niet!
Het is wel zo dat een looptechniek moeilijk aan te leren is als je geen trainer hebt die je adviseert en corrigeert.

Het heeft te maken met de afwikkeling van de voet.
Je moet je voeten achteren iets hoger optillen en afzetten.
Dus eigenlijk de grond onder je proberen weg te duwen.

Maar een goede loopstijl kun je niet in een klap aannemen, dat moet groeien.

Een atletiekvereniging is een echte uitkomst als je in relatief korte tijd goed wilt leren lopen.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter