Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

verschil tussen loopband en buiten lopen?

B | email | 22-12-2008

ik ben normaal gesproken een redelijk fanatiek loopster.
4x per week, totaal ongeveer 60 km per week.
bijna 4 weken geleden ben ik ongelooflijk hard op mijn knie gevallen.
heb sindsdien niet meer gelopen. (niet hard)
ben door de huisarts doorgestuurd naar een orthopeed omdat hij vermoede dat er een scheurtje in de meniscus zou zitten.
deze kwam tot de coclusie dat ik alleen maar kraakbeen letsel had en dat het gewoon een kwestie van tijd was.
geduld hebben dus, kan wel tot een half jaar nadien voor pijnklachten zorgen
ik mag bewegen op geleide van pijn.
als ik denk dat het wel weer kan mag ik dus ook proberen weer te gaan hardlopen.
maar niet door de pij heen llopen of over de grens gaan.
nu hebben we ook een loopband aangschaft (manlief wil op die manier poberen in de winter wat op te bouwen)
nu had ik bedacht om daarop voorzichtig weer van start te gaan.
ook omdat als ik last krijg er onmiddelijk af kan stappen en dan niet ook nog eens naar huis moet lopen.
maar wat is eigenlijk het verschil tussen buiten lopen en op de loopband?
kan je daar echt wat mee opbouwen of moet je daar echt voor naar buiten.
wie heeft hier ervaringen mee??

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 31 reacties op dit onderwerp.

fred | 11-10-2018

wilma, je had in die 10 jaar tijd ook een psychiater kunnen bezoeken of andere hulp kunnen krijgen

wilma | 09-10-2018

Interessant antwoord Bert maar je hebt dan ook 10 jaar met Ernie kunnen overleggen.

Bert | email | 09-10-2018

Loopband lopen = lopen
Buitenlopen = lopen + lichaamsgewicht verplaatsen

Wouter | 12-03-2013

Mijn ervaring is toch anders dan de meesten hier. Ik heb al 3 jaar een loopband op zolder en loop er wekelijks op.

Loopband is mijn insziens minder zwaar, al maak je je training zelf zo zwaar als je wil natuurlijk. Ik heb vorige week een lange duurloop van 20 km gedaan op de loopband, zonder problemen. Buiten lukt dat toch niet zo gemakkelijk. Qua snelheid scheelt het bij mij toch een kleine km/h. Buiten gaat mijn hartslag toch sneller de hoogte in.

Wat blessures betreft, dat hangt volgens mij van gewoonte af. Iemand die niet gewoon is op een loopband te lopen, kan zich idd gemakkelijk blesseren, maar ik heb daar nog geen last van gehad.

Bij mij gebeurde eerder het omgekeerde. Ik had lange tijd niet meer buiten gelopen en deed dan een 10 km buiten. Had erg veel last van mijn beide knieën en deze pijn heeft bijna een week geduurd. Misschien omdat ik op asfalt gelopen heb?

Ik heb loopband nog nooit saai gevonden.

René | email | 11-03-2013

Ik ben een zware (96kg) loper maar ik loop buiten 45min. (10,5km/u) zonder veel problemen. Ik loop, vanwege omstandigheden nu in een sportschool op een band en dat is toch veel zwaarder. Ik stel de band in op 10km en dat houd ik max 15 min. vol en moet dan echt terug naar 8km. Komt bij dat ik na 35 min. behoorlijk stuk ben. Ik geef de schuld een gebrek aan frisse (tegen)wind en de saaiheid. De lente begint gelukkig dus lekker naar buiten!

Jester | 11-02-2011

@Pragmaat: ja maar ik kan niet meer tegen stilzitten ;-)

de pragmaat | 11-02-2011

@Jestser,

Als ik een training wil overslaan blijf ik op de bank zitten en ga vooral niet naar de sportschool of lopen ;)

Jester | 10-02-2011

Kom niet vaak op een sportschool. En als ik daar ben doe ik vanalles behalve lopen op de band, saai!!

En toch: ik ben jaren geleden gestart met hardlopen........ op de loopband. Was het zat om passief op kantoor en op de bank te zitten dus besloot lid te worden van een sportschool. Al vrij snel deed ik vooral de cardio-apparaten en weinig met gewichten. Op de loopband is het gemakkelijk om heel systematisch op te bouwen. Minuutje erbij, tempo iets sneller opvoeren etc.
In het voorjaar mijn eerste schreden buiten gedaan en sindsdien lonken de bossen en de heidevelden.
2 maanden later de sportschool opgezegd.
Nu kom ik alleen nog in een sportschool als ik een keer een pijntje heb ofzo en het verstandiger vind een traininkje over te slaan.

Marathonman | email | 10-02-2011

Buiten lopen
- Je komt nog eens iemand tegen
- Genieten van weer én omgeving
- Training is af te stemmen op omgeving (cross, strand, verhard)
- Bij blessure of ongeluk ben je letterlijk en figuurlijk veelal ver van huis

Bandlopen
- Dag en nacht beschikbaar, ook bij zeer slechte weersomstandigheden
- Verzekerd van een vast tempo lopen en exacte afstand
- Mogelijkheid om te trainen op hellingen
- Aanschaf en gebruik kost geld
- Saai in gebruik

Een hardloopband is m.i. zeker niet blessuregevoeliger dan buiten lopen. Een goede hardloopband vraagt wel om een stevige investering.

Rinus | 05-02-2011

Ga morgen in Apeldoorn lopen, dan weet je wat buiten lopen is.

Abby | 05-02-2011

Buiten lopen is gewoon sowieso veel mooier, ondanks de soms wat meer te overwinnen ,,obstakels,,.
En vooral ook gezonder, uitzonderingen zoals Tsjernobyl daargelaten. ;-)

JOhan | 05-02-2011

Orthopeed was duidelijk: loopbanden zijn gewoon zeer blessuregevoelige toestellen. Iemand die altijd gewend is buiten te lopen en die ineens op een loopband gaat lopen (bijv. vanwege sneeuw en gladheid) kan zich lelijk blesseren, ik ben het levendige voorbeeld!

Voor mij NOOIT een loopband weer`!!

Martijn | 01-02-2011

Ik loop normaal met buiten en met een redelijk wisselend tempo, en had het idee dat ik dit kan trainen op de loopband. Het tempo is dan uiteraard perfect constant, maar ook irritatie aan mijn achillespees....

Ik schaar me dus achter Rudie, gewoon buiten lopen.

Rudie | 01-02-2011

Ik beoefend de loopsport al ruim 20 jaar.In al die jaren heb ik 1 keer gelopen op een loopband.EENS EN NOOITMEER.Jeloopt toch anders dan wanneer je gewoon buiten loopt.Gevolg pijnlijke knieen een achillespees wat irriteert.Advies,gewoon buiten jetraining doen.

Gerard van Dooren | email | 01-02-2011

Beste mensen,
Hier toch even mijn ervaring.
Ik loop nu ruim een jaar op de loopband en loop hierop zo n 5 km per keer.
daarnaast doe ik ook aan zaalvoetbal.
Wat wil nu het geval, ik heb opkomend bij het lopen op de loopband veel last gekregen van mijn achilles.tijden het lopen voelt het wel ok maar de volgende dag is deze geheel stijf.
heel vervelend maar ik twijfel echt of dit nu door het zaalvoetbal komt of door het lopen op de band.
De pijn is begonnen bij het lopen op de band.
wat is jullie ervaring in deze ??
Ik hoor het graag !

Stefan | email | 04-12-2010

Ik vind het heel saai op de loopband maar ben wel blij met de mogelijkheid toch iets aan de conditie te doen. Ik heb al vijf halve marathons gelopen maar krijg de laatste tijd iedere keer last van de achillespezen en de kuiten bij het buiten lopen. Heel frustrerend. Nieuwe schoenen gekocht, inlegzooltjes maar niets helpt. Op de loopband gaat hel wel goed. Ik zal blij zijn als ik straks eindelijk pijnvrij, ontspannen buiten kan lopen.

Henk | email | 27-09-2010

Ik train op de loopband als het slecht weer is. Mijn ervaring is dat het toch wel zwaarder is dan buiten lopen, los van het feit dat het saai is, maar dat los ik gedeeltelijk op met muziek. Op een loopband heb je namelijk een tegengestelde kracht waar je tegenop moet. Dat maakt het m.i. zwaarder. Misschien moeten we even een les natuurkunde erbij halen om het een en ander te onderbouwen, maar dat is in ieder geval wat ik denk. Verder is de zachte ondergrond een groot voordeel, want deze zorgt voor minder belasting op de knie,

Stef | email | 16-02-2010

Ik ben door blessure gevoeligheid genoodzaakt om op de band te lopen. Zo wil ik mijn loopcoditie opbouwen. Dit doe ik uiteraard wel met als doel om straks lekker buiten te kunnen lopen. Ben nu bezig aan een schema en als het goed gaat, ben ik over 4 weken in staat om 3 kwartier hard te lopen. Mijn vraag is of er ook een overgangsprogramma is van de loopband naar buiten lopen. Ik stel me nl zo voor dat ik met mijn binnen opgebouwde conditie niet buiten hetzelfde mag vragen van mijn pezen en spieren. Kan iemand mij hier een ervaringsdeskundig advies voor geven?

jvdstegen | email | 15-02-2010

Ik heb hier ook een loopband, welke ik gebruik als het weer slecht is of als ik een blessure heb.
Ik vind lopen op de loopband toch echt zwaarder dan buiten lopen. Op de loopband doe ik vaak interval trainingen, maar zelden meer dan 10km per training, terwijl ik buiten gemakkelijk een duurloop van 20km kan lopen.
Buiten is veel gevarieerder, frissere lucht, en in de bossen vergeet ik gewoon de afstand en de tijd. Op de loopband kijk je veel meer op de klok.

Casper | email | 08-02-2010

Wat is nu een goede loopband met een goede temping en rond de 600 euro?

hehoi | 28-12-2008

Ik heb 3 maanden niet gelopen vanwege een stressfractuur in mijn kuitbeen. Moet dus weer totaal bij nul beginnen. Dat ga ik ook op de loopband doen:
- meer demping, dus beter tijdens opbouw na blessure;
- beter tijd te controleren tijdens de opbouw;
- ik kan daarna nog een andere training doen (in de sportschool), want 20/30 min. sporten is voor mij te kort op mijn trainingsdagen.

Immie | 27-12-2008

Hoi B.

Ik heb hier ook een loopband staan die ik gebruik én ik loop regelmatig buiten.
Technisch gezien is buiten gewoon echt zwaarder, daar is geen twijfel over mogelijk. Je moet inderdaad je band op 1% (of bij sommige zelfs 2%) zetten om enigzins de belasing van buiten te ervaren. Waarom binnen (veel) zwaarder kan lijken is het "gebrek" aan ventilatie (en de verveling) en dus het moeilijker afkoelen. Alles onder de 15 graden (en dat is het als snel in dit land) loopt wat dat betreft "makkelijker" buiten.
Voor mensen met blessures is het echter een geweldig alternatief: perfecte demping en de mogelijk om af te stappen als je ook maar iets voelt dat niet goed is.
Ik geloof niet echt in "door de pijn heen lopen" (als die pijn geconcentreerd is op een duidelijke plaats) want het heeft echt een signaal functie.
Kortom lekker gebruiken die band tot je je weer op en top voelt en dan lekker naar buiten! (en afwisselen als er je niet zeker van bent...)

Groetjes en veel loopplezier.

Lili | 26-12-2008

Loopband heeft zijn voordelen en nadelen. In jouw geval brengt het voordelen met zich mee, namelijk de demping.

De saaiheid kan je verdrijven door o.a. naar muziek (iPod, MP3speler) te luisteren of ipv een duurloop bijvoorbeeld (lichtjes) interval te trainen op de loopband. Dan ben je actief bezig met het trainen op de loopband ipv saai vooruit te kijken.

Verder, als je de weerstand van buiten wilt nabootsen, zet de helling op 1%.

En ja, het klopt dat de ene loopband qua instelling niet dezelfde hoeft te zijn als een ander loopband. Voor jou is het een kwestie van een paar keer proberen en je ritme en instelling te vinden die voor jou het prettigst is en aanvoelt.

Zelf train ik naast de gebruikelijke 'buiten' lopen, wekelijks 2x op de loopband. Dit vanwege praktische reden. Ik zie de loopband dan ook als complementair dat prima in staat is om je conditie en je training op peil te houden.

Maar nogmaals, bij blessure is het altijd luisteren naar je lichaam. En dan maakt het niet uit of je op de loopband loopt of buiten.

Succes!

Mva | 26-12-2008

De loopband kan je prima gebruiken om weer wat op te bouwen.
Ik had een tijdje geleden een knieblessure en heb de band gebruikt om voorzichtig weer op te bouwen.
Ik vond het ook zwaarder dan buiten, maar wat ik ook heb gemerkt is dat het verschilt per band. Blijkbaar staan ze niet allemaal even goed afgesteld dus dat kan vertekenen.
Buiten dat het saai is vond ik het algauw warm worden, buiten heb je toch de frisse lucht.

B | 26-12-2008

bedankt voor de reactie's.
loopband wil ik ook enkel gebruiken om weer een beetje te beginnen.
als dat weer gaat zonder dat die knie opspeelt ga ik het rustig aan buiten weer proberen,
enorm afkicken als je een paar weken niet kan lopen.
er gaat ook niks boven buiten lopen wat mij betreft.

Marijke | 25-12-2008

Ik vind het veel zwaarder op de band, loop 2 km zachter als buiten dat je niets hoeft te doen is flauwe kul. Mijn man is gestart met hardlopen alleen op de loopband 5km geoefend met Evy .Maanden later gaat hij voor het eerst naar buiten rara hij kon harder lopen dan op de loopband hielt het goed vol dus hij heeft wel degelijk wat gedaan. Dus die theorie dat je niets hoeft te doen klopt dus van geen kant, anders had hij buiten niet zo hard kunnen lopen

Fred | 25-12-2008

Buiten lopen is zwaarder dan op de loopband. Voordeel van de loopband is dat je geen last hebt van weersinvloeden. Je kunt de loopband ook op een hellingspercentage zetten om het buiten lopen te simuleren.

Wendy van de W. | 25-12-2008

en de ondergrond is zachter dan de weg (demping).
Voor rustig opbouwen prima, maar je zal wel weer even flink moeten omschakelen als je weer buiten gaat lopen.
Misschien kan je hem voor de tv zetten ivm de saaiheid?
Succes!

Harm (HARDLOOPliefhebber) | 25-12-2008

band = minder weerstand en dus minder belastend dan asfalt

Road Runner | 24-12-2008

Het is niet alleen redelijk saai op zo'n loopband, maar je mist toch wel het een en ander. De afzetfase mis je namelijk, de band beweegt onder je door, daar hoef je niks voor te doen. Op de weg moet je zelf de ondergrond onder je weg duwen. Je merkt het verschil vanzelf na geruime tijd op de loopband getraind te hebben, en dan die overgang naar de weg.

André | 22-12-2008

Natuurlijk kun je op een loopband goed opbouwen. Misschien zelfs wat beter dan buiten, omdat je de snelheid zeer nauwkeurig kunt regelen.

Wat somigen wat lastiger vinden is dat een loopband een zeer gelijkmatige snelheid heeft. Als je buiten loopt zit er wat meer variatie in (kuiltje in de weg, paaltje, bochtje, klein stapje.....etc.).

Ik ben zelf ooit een aantal jaren geleden begonnen met een start-to-run programma op de loopband en dat is prima gelukt.

Klein nadeeltje: het kan redelijk saai zijn.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor hardlopers die het met gemak doen :)

Vakantie-discount, accomodaties

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

hit counter