Drinken: heuptas of flessengordel?

Mark | email | 30-03-2009

Ik ben een beginnend loper maar weet wel dat voldoende drinken tijdens het sporten heel belangrijk is. Ik wil dus iets aan gaan schaffen, maar wat? Welk drinksysteem kan ik het beste aanschaffen? Wat draagt het prettigst? Waar moet ik op letten?
Wie heeft er adviezen?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 26 reacties op dit onderwerp.

emir | 25-11-2012

op de site van pro run staat nuttige informatie over het wel en wanneer niet drinken. "Het belang van drinken"

max | 13-10-2012

Ik geef de link nog maar eens www.runpower.nl/reviews en dan watersystemen.

Ga wel in de winkel passen, want iedereen heeft een andere lichaamsvorm natuurlijk. Aan de decathlon met klittenband die hier ook genoemd wordt, kan je net zoveel flesjes hangen als je zelf wilt

Teeuwen | email | 11-10-2012

Ik loop lange duurlopen met een camelbag. Je wordt tijdens het drinken niet gehinderd in je arm beweging. Het is even wennen. Verder heb je meteen ruimte om een evt jack meet te nemen

J | 10-10-2012

Ik heb een gordel van Dechatlon met kleine flesje die met klitteband vastzitten, je kan er zoveel meenemen als je zelf wilt. Ik draag de belt op de taille en niet op de heupen. Succes

Kim | 10-10-2012

Ik ben ook wel benieuwd welk drinksysteem voor, met name, vrouwen fijn is. Bij vrouwen zijn riemen/gordels sneller geneigd om omhoog te kruipen ivm bredere heupen lijkt me.
Ga in maart 10 km lopen op de Venloop en wil langere afstanden gaan lopen, zo rond de 12 km. Wil dan graag water bij me hebben, merk dat ik op langere afstanden snel een droge mond krijg waardoor ik moeite heb met slikken.
Wie heeft er ervaring met een drinksysteem waar +/- 2 kleine flesjes aan zitten (hoef geen gallon bij me te hebben).

Rik | email | 23-09-2012

het is persoonlijk, maar de meeste mensen kunnen prima zonder drinken anderhalf tot 2 uur hardlopen. Hangt natuurlijk ook af van de temperatuur. Bij koel weer kan ik tot 30 km doorlopen zonder overdreven veel dorst. Na afloop wel genoeg drinken, natuurlijk!

max | 28-08-2012

Heel persoonlijk, maar pas wel op voor tevl drinken onderweg tijdens hele lange duurlopen want dat kan ook nog. Mocht je willen zien welke water systemen ik probeerde, www.runpower.nl/reviews en dan het kopje water onderweg kiezen.

Sander | 28-08-2012

Conclusie: het is erg persoonlijk

Het heeft niet heel veel zin om hier jouw voorkeuren te plaatsen, want voor de n is het heel anders dan voor de ander.... Doe gewoon waar je je het prettigst bij voelt. De n drinkt om de 2 km, de ander pas na een halve marathon. Luister naar je lichaam en vogel het uit!

Juan | email | 14-08-2012

Wijt trainen 3x p.wk. tussen een uur en de 1.5 uur en nemen bijna nooit water mee. (Tuurlijk bij een hittegolf MOET je wel wil je lekker kunnen lopen.) Onze trainer zegt dat je (onder normale omstandigheden) een halve marathon moet kunnen uitlopen zonder te drinken.

ALLE trainers bij onze club zeggen dat extra drinken op de 10km overbodig is. Gewoon doorlopen. Dat doen we bij een training ook.

marleen | email | 04-11-2009

Het heeft zeker te maken in wat voor condities je rent. Ik woon op Mallorca en 1 ding is zeker... hardlopen in 30 graden vraagt om vocht toename, al loop je maar een half uur

martijn | 01-11-2009

ik drink zeker in de week voor een wedstrijd altijd 2 A 3 liter per dag. je moet je vocht goed aanvullen .

tijdens een wedstrijd heb ik afhankelijk van het weer (warmte ) bij 10 km 2kleine flesjes en langer 4 flesjes mee. je moet ongeveer om de 20 min wat drinken.

na een wedstrijd of training moet je voldoende vocht aanvullen, symple wegen voor de training en na de training en aanvullen die hap. water/vocht zorgt namelijk ook voor afvoer van afvalstoffen die in de spieren achterblijven. drink je te weinig kun je hierdoor ook blessures oplopen door ophoping van afvalstoffen.

goede maatstaaf.
s'ochtens is je urine zeer geel, dit zijn afvalstoffen. door overdag voldoende te drinken zou je urine aan het einde van de middag transparant moeten zijn, als het nog steeds geel is drink je te weinig.
elk lichaam is anders de een heeft voldoende aan 1,5 liter voor de reiniging de ander moet 2 liter drinken.

je zult het dus gewoon moeten uitproberen wat voor jouw de beste methode is. en vooral ook tijdens de trainingen met eventueel flesjes moeten oefenen zodat dat gewend is. maar pas op met te zoete dranken tijdens de wedstijd!!!!

Laurens | 31-10-2009

Wat een onzin toch allemaal weer. Mij valt het altijd op dat de langzaamste lopers de meeste attributen bij zich dragen. Je hoeft absoluut geen water te drinken bij een duurloop van minder dan een uur. Het is wel belangrijk om voordat je gaat lopen genoeg vocht binnen te hebben.

Wat ik helemaal niet begrijp is waarom je als beginner na gaat denken over een flessengordel. Ga nu eerst eens zorgen dat je een 10 kilometer in een mooie tijd kunt lopen. En daar heb je alleen goede schoenen voor nodig.

Wendy van de W. | 31-10-2009

er was van de week een programma over hardlopen en bijbehorende mythes op tv.

Een ervaren hardlooptrainer legde uit dat je 1.5 liter moet zweten voordat je daar iets van merkt qua prestatieverlies

geertje | 23-10-2009

Als ik minder loop dan 1,5 uur dan neem ik nooit iets mee. Voor vertrek drink ik dan ca 250 cc en daar red ik het wel mee.

aiRJay | email | 24-09-2009

Ik gebruik de drinkgordel van hardloopwinkel, 4 kleine flesjes van 200cc (7 oz.). Deze gordel heeft ook 2 vakjes met een rits (sleutels, geld) en 2 kleine vakjes met klitteband (klein reepje of tabletten).
Omdat ik nogal groot ben (1m93 en 94kg.) verlies ik nogal wat vocht. Ik heb een poos geleden een meting gedaan. Voor het lopen gewogen, 10 kilometer hardlopen in 55' en daarna afgedroogd en weer gewogen. Verlies (puur vocht) ruim 1,1kg (=1100cc vocht). Als je rekening houd met 20% prestatieverlies bij 2% vochtverlies, tel je winst dan maar uit als je gewoon een beetje extra drinken meeneemt tijdens het lopen. Dat kleine beetje gewicht maakt op mijn 94kg echt niet uit.

Jimmy | 16-09-2009

Wendy, "te laat" hoeft niet per s de dood te betekenen. Als je teveel vocht verliest gaan de prestaties achteruit en door pas achteraf te drinken kan je weleens "te laat" zijn om prestatieverlies te voorkomen.

Zelf krijg ik ook nog een flinke hoofdpijn als ik "te laat" goed drink. Dan was ik dus "te laat" om dat te voorkomen.

De ene mens verliest per uur meer/minder dan de ander, dus wanneer en hoeveel je wat zou moeten drinken voor het "te laat" is verschilt ook per mens.

;)

Wendy | 16-09-2009

hoe zo te laat?
Ik heb echt nooit drinken bij me en ik leef nog hoor.
Gewoon lekker een koud glas karnemelk als ik weer thuis ben

Ironman | email | 14-09-2009

nou wendy wij zijn mensen geen dromedarissen ook al loop je minder dan een uur drinken moet je ten alle tijden want l loop je 30 min je verliest vocht. dan nog een tip voor elke sporter je moet beginnen te drinken voordat je dorst krijgt anders ben je te laat

Ati | 13-04-2009

Mijn voorkeur gaat uit naar meerdere kleinere flesjes vanwege de betere gewichtsverdeling. Ik heb 2 gordels, 1 waar 4 flesjes in kunnen en 1 waar 8 flesjes in kunnen. Per flesje ca. 180 ml drank. De gordel is er in verschillende maten, een goed passende is belangrijk. Mij hindert het niet tijdens het lopen en ik heb geen last van schuurplekken.

Ome Willem | 13-04-2009

een gordel met n grote fles schuin klotsend en (als je pech hebt) lekkend op je rug vind ik persoonljk niks.
Een drinkbelt met meerdere kleine flesjes vind ik wl handig Als je langer gaat neem je meer flesjes mee en er zit meestal een klein tasje aan voor je sleutels e.d.
Ik heb er zelf een van perfekta 20 euro en verkrijgbaar in divesre maten zodat ie altijd goed past. Je kunt ze ook goedkoper vinden bij bijv. Decatlon.

Overigens is het, zeker 's zomers, altijd aan te raden drinken mee te nemen. Je moet namelijk beginnen met drinken vr je dorst krijgt, anders ben je te laat.

tommeken | 13-04-2009

Ik heb 2 gordels.
Een met 2 grotere flesjes en een met 4 flesjes.
Die met 4 kleinere flesjes is veel stabieler en voor mij prettiger om mee te lopen.
Ik neem ze enkel mee als ik meer dan 70' loop bij warmere temperaturen.

Ed | email | 13-04-2009

En ook al heb je bij kortere lopen inderdaad egenlijk geen water nodig, dan is het toch prettig om water bij je te hebben in geval van ingeademde/ingeslikte insecten die bij het hijgen iets te dicht in de buurt van de mond kwamen :-)

Ed | email | 13-04-2009

Ik heb een Nike gordel met 1 bidon van ong 1 ltr. Die draag je als een broekriem, met de bidon achterop je rug. De bidon hangt schuin zodat hij makkelijk te pakken is tijdens het lopen. Ook vakje voor sleutels, MP3 en/of telefoon. Zit goed vast en slingert niet. Best comfortabel dus.

Lola | 06-04-2009

Als het buiten warmer word, neem ik wel altijd drinken mee. Ook al is het voor minder dan een uur. Ik denk dat het per persoon verschilt of je snel behoefte hebt aan drinken. waar je op moet letten is dat je niet overbodig veel gaat meenemen. Is allemaal extra ballast. Ik gebruik zelf een gordel. en neem afhankelijk van mijn behoefte 1 tot 4 flesjes mee.

Wendy van de W. | 01-04-2009

zolang je minder dan een uur loopt heb je volgens mij geen drinken onderweg nodig. Tenzij we weer een hittegolf krijgen natuurlijk...

Dork | 30-03-2009

Ik zou zeggen de gordel, en losse fles is in alle gevallen een minder gunstige verdeling van het gewicht op je lichaam. Er zijn er bij die misschien wel comfortabel tegen je lijf zitten, de gordel zit netjes verdeeld. En dan nog is het een kwestie van proberen en zelf merken wat je beter bevalt.

De ene gordel is ook de andere niet. De een is uiterst simpel met kleine k*tflesjes, de Nathan (4x300cc) en de Nike hydration belt (4x175cc) zijn iets gedetaileerder (extra vakjes voor b.v. telefoon, sleutel, geld of gels). Ook is de totale capaciteit van belang, hoeveel wil je mee?

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter