Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

sprinttraining 100m-200m

rego | email | 15-06-2009

is het goed om als sprinter 3 X per week intensief te trainen?

ik (1m78, 18j, 70-75kg)

- eerst 2 km opwarmen
- dan wat drills waarmee ik oefeningen als loopsprong triplings..
- daarna de echte training ik bedoel hiermee 40-60-80-100m met maar enkele seconden tussen bijna volluit te sprinten
dan 5 min pauze en dit nogmaals
dan nog eens 5 min pauze
daarna nog 3X250 op 80%
- daarna uitlopen
ik doe al 10 jaar aan gewoon lopen en nu 2 maanden effective sprinttraining, ben hiervoor onlangs van club veranderd. conditie is relatief goed door de vele lange afstanden van vroeger en ik onderhoud die conditie.

Tijden op mijn 100 zijn nu 11.82, maar met behoorlijk wat technische fouten toen ik dit PR liep
slechte start
naast mij kijken
te kleine passen op het einde
ook tegenwind
dus ik kan wel beter als ik zou willen, ik probeer dit weekend 11.50 of het volgend weekend.

ik ga hierop reageren als vervolg, text te lang :P

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 5 reacties op dit onderwerp.

thobias | email | 15-07-2017

hallo , ik ben een eerste jaar sprinter en ben 10 jaar, mijn tijd is 9.40 op de 60m en mag ik al aan sprint trainingen beginnen ? want ik heb nog geen echte techniek

fox | 21-09-2009

allereerst zal je training veel veelzijdiger moeten worden.
Je moet niet alleen topsnelheid trainen maar ook je vermogen om het tempo langgenoeg vol te houden. En bijvoorbeeld ook om tempo vast te houden terwijl je verzuurt.

Mijn enige advies zou zijn: zoek een atletiek vereniging waar een trainer is die serieus met sprint training bezig is en ga daar trainen. 11.82 is een mooi uitgangspunt om met de juiste training een goede sprint te leren lopen.

succes

Zoy | email | 15-09-2009

Hallo rego,
ik ben een meisje van 16 en train 3 4 x per week en ben ook een sprinter, ik loop vooral 400m.
Over die start, over je startblok wordt altijd vertelt, achterste 3 voetjes, voorste 2 toch?
Doe je dit ook?
Mijn trainer (die weet er wel wat vanaf want die is nederlands kampioen 400m geweest) vertelt altijd, je moet niet lekker zitten, je moet echt blij zijn dat je der weer uit mag, maar dat betekent dus dat je echt helemaal in elkaar moet zitten, dan moet je het achterste blok wel gebruiken, dat is mijn tip.
En over snelheid verhogen, jij hebt niet genoeg conditie, dus ik denk dat je met je schema wat langer moet gaan lopen.
Dat is het enige wat ik je kan vertellen, of misschien moet je begin snelheid sneller zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Groetjes zoey.

rego | 15-06-2009

is dit goed?
ik vraag de andere dingen in een ander topic :)

rego | email | 15-06-2009

ook vind ik mijn techniek niet zo erg super, ik probeer hier wel aan te werken maar hoe zou ik dit nu kunnen verbeteren?

ik loop met een erg hoge frequentie wat me erg van pas komt bij mijn start, ik ben meestal gelijk weg met de anderen dus reactiesnelheid zit wel goed, kun je die verbeteren op 1 of andere manier? En neem behoorlijk wat afstand bij de eerste meters bij de start maar naarmate de eindstreep nadert verlies ik veel afstand. hoe kan ik mijn maximale snelheid hoger krijgen? ik heb wel relatief kortere benen met de anderen vergeleken.

en om te starten, ik kom te traag recht na de start volgens de trainer en heb erg veel moeite om toch op mijn achterste startblok te duwen, ik duw meestal enkel op de voorste en het is net als een reflex het lukt moeilijk om die achterste toch mee te hebben, hoe kan ik hierop oefenen?

iemand tips?

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Hardloopschema's voor beginners (5km), 10km, halve marathon en hele marathon. Te downloaden en uitprintbaar.

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter