Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Hartslag héél erg hoog, ca 200bpm

Jack | email | 14-01-2010

Ik lees al vaker de tips en trucks bij (te) hoge hartslagen, maar daar kan ik niets mee. Het ligt wat ver van mijn situatie vandaan.

Ik heb namelijk een heel hoge hartslag ca 190-210bpm afhankelijk mijn snelheid.

Ik loop nu pas 3 maandjes met Evy, pril begonnen, ben 33, vrouw, slank, (volgens mij) gezond, verder nooit gesport. Rusthartslag ca 55bpm. Geen gezondheidsproblemen.

Hartslag meter is volgens mij in orde (heb er 3 verschiilende uitgeprobeerd, hoger, lager, losser, strakker, vocht etc. Alle uitkomsten gelijkwaardig)

- bij traag lopen (ca 8km/h) blijf ik rond de 190, dit houdt ik nu een 40 min onafgebroken vol. 5km dus.

- bij vlotter lopen (9,5 km/h) zit ik rond de 200/210 km/h, de 5km is niet goed vol te houden, lukt net (of net niet). Opvallend bij deze (te?) hoge belastingen is dat het na ca 20 min zakt naar een 180bpm. Geen idee waarom.

Ik heb op gevoel gelopen, op de klok, langzamer en sneller, maar ik blijf hoog.
Het is in drie maanden niet verbeterd.

Vragen:
- gewoon doorlopen en over 3 maanden pas evelueren?
- ander soort training?
- wat is de verlaagde hartslag na 20min?

Iedere hulp of inzicht is welkom.
8km/h is ronduit frusterend.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 16 reacties op dit onderwerp.

Judith | email | 18-02-2018

Hei Jack,
HOe is het ondertussen al geëvolueerd? Loop je nog steeds na acht jaar?
Ik heb hetzelfde probleem (vrouw van 33, 1m68, 50 kg, loop 50 minuten in hartslagzone 150-160bpm, dit is mijn laagste zone -> mijn max is 195 bpm).
Ik heb die zones door een sportarts laten vastleggen en train nu ongeveer een jaar. Ze voelen wel goed, maar ze zijn nog niet veranderd. Ik moet wel zeggen dat ik niet elke week kan gaan rennen (bv. door ziekte), maar als het me lukt, loop ik 4x per week.
't Zou fijn zijn om te horen dat je hebt doorgezet en dat je conditie verbeterd is! Dat zou mij ook hoop geven :-)

Tri - est | email | 23-04-2010

@jack, hoge hartslag is op zich niet grote probleem, echter wel het mstelselmatig trainen in die hoge zones. Als je daadwerkelijk wilt dat je op een efficientere manier (lees met lagere hartslag), zul je je lichaam toch echt moeten leren / dwingen om met die lage HF te trainen.

Ter voorbeeld, mijn hf max is 198, d1 is 118-138 bpm en d2 is 139-158 bpm, gezien bepaalde ambities, was het noodzakelijk om een efficientere loopstijl te hanteren, dus trainingen in D1. Eerste 3-4 maanden echt het gevoel gehad dat ik stil stond, maar van lieverlee merk je dat je met die lage hartslag toch sneller gaat lopen en dat bereik je ALLEEN maar door in die zone ook daadwerkelijk te trainen en niet smokkelen (ook al voelt het onnatuurlijk aan, probeer wel een hoog beenritme aan te houden, dus kleine passen), want het is echt geen wedstrijd en laat ze je maar voorbij lopen op de trainingen, als je op deze manier traint komt jouw tijd vanzelf

Suc6

Tri - est | email | 23-04-2010

@ maaike, max hartslag is sport specifiek, dus als je voor hardloop je HF max wilt weten zul je toch echt (onder professionele begeleiding vabn een SPORTarts), deze op de loopband moeten laten vaststellen, kan me niet voortstellen dat cardioloog gezegd heeft dat deze hartslag ook jouw max is voor hardlopen.

Rutger | 22-04-2010

Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik ben 2 maanden geleden begonnen met lopen.
Gisteren een persoonlijk record gelopen. 5km in 28 minuten. Mijn hartslag is dan constant tussen de 180 en 185. Het vreemde is dat ondanks mijn beginnersniveau mijn rusthartslag 45 is. Volgens mij is dat best goed. Let wel: Ik ben 31 jaar, weeg 70 kilo en ben langer dan 1.90.

Egbert | email | 25-03-2010

Ik heb het zelfde, ben ook meerdere malen bij een cardioloog geweest en alles is goed terwijl ik loop met een hartslag van 185 gemiddeld bij een snelheid van 10.5 km. Maakt ook niet uit als ik een half uurtje of 2 uur loop. Heb afgelopen maand nog een 21km gelopen en van begin tot eind hartslag van 185 ben ook na afloop niet buiten adem heb een max van +/- 205. Ben een man van 36 en loop al een jaar of 4 regelmatig (3 keer per week als er geen blessures zijn)

jack | email | 23-03-2010

Inmiddels wat later.

Ik loop inmiddels 2/3 pw. 1x hoge snelheid en kort (ca 6km) 1x interval (4min op 1 min af, nog kortere intervallen, gewoon met opzet ontzettend onregelmatig sprintend en wandelend) en 1x een lang loop van ca 9km iets langer dan een uurtje.

Nog steeds een hoge hartslag, nog steeds een dip na 25 min.
De enige verbetering die ik constateer is dat ná 25 min mijn hartslag op een acceptabel niveau komt. Echter de eerste 25min zijn structureel (achterlijk) hoog.

Fluctuaties zijn onveranderd.

Gewoon een update dus, aangezien ik verder geen andere verschillen bemerk.

Jimmy | 29-01-2010

Max is max.
Wat ik daarmee bedoel is dat de maximale hartslag niets te maken heeft met wat je hartslag is als je iets doet, maar wat je hart maximaal kan. Bij fietsen is het veel lastiger om je werkelijke max te halen dan bij lopen, dat is wel waar. Maar nogmaals, je maximale hartslag heeft niets te maken met wat je doet, het is puur wat je hart maximaal kan.

Het bereiken van je werkelijke max is niet ongevaarlijk! Doe dat nooit alleen, maar onder begeleiding van iemand die er echt verstand van heeft. Bijvoorbeeld bij een sportarts.

duh | 29-01-2010

Bij fietsen is je max hartslag lager, dat is logisch of ben ik nou zo slim en zijn jullie dom?

Bij fietsen gebruik je veel minder spieren enz.

Maaike | email | 29-01-2010

Bij mij hetzelfde verhaal. Na 1 jaar lopen is mijn gemiddelde hartslag bij een training 185-190. Ik kan dan nog gewoon praten en ben niet buiten adem. Bij de cardioloog een fietstest gedaan en daar is mijn max hartslag 171. Ik loop dus standaard boven mijn max, wat volgens mij niet mogelijk is. Gebruik je medicatie? Het kan zijn dat het een bijwerking is. De cardioloog geeft bij mij aan dat een het qua gezondheid geen probleem is. Jammer blijft wel dat met zo'n hoge hartslag mijn conditie niet snel beter wordt en er qua vetverbranding helemaal niks gebeurt.. Langzamer lopen is voor mij geen optie, dan ben ik aan het winkelen ; )
Heb dit vaak opgezocht, maar denk dat we het gewoon moeten accepteren. Ik loop steeds minder met een hartslagmeter want het frustreert alleen nog maar..

Misschien dus nog even de hartslagmeter aan de kant, zolang je niet volledig buiten adem bent en je goed voelt.

Groetjes, Maaike

Mark | 15-01-2010

Jack, weet je je maximale hartlag wel? Dan weet je in ieder geval in welke zone je zit. Ik vind het vrij extreem, 8km/u en dan een hartslag van 195.
Ik loop bij 9,5 km/u zo rond de 140. Wat me wel opviel, als ik in de dikke sneeuw liep schoot mijn hartslag omhoog omdat het dan veel zwaarder gaat.
Maar 8 km is een heel rustig tempo, en als je dan niet buiten adem raakt met een hartslag van rond de 195, dan snap ik het niet. Of er is iets aan de hand, of jouw lichaam is nou eenmaal zo, of het is toch een conditiegebrek. Ik zou het niet weten

loper | 15-01-2010

Houd ons op de hoogte

Jack | email | 15-01-2010

Hi Pim,

bedankt voor de respons, ik heb nu de eerste 3 maanden achter de rug. Ik zal een plateau van een maand in bouwen (3x per week) waarbij ik dan op die 160/170 ga lopen. Ik denk dat het heeeel lastig is omdat ik met 8km/h al zowat stil sta. (Ik ben vrij lang, en het momentum valt dan wat weg, de korte dribbelpassen veroorzaken weer andere problemen, maar dat terzijde)

Na die maand, even de balans op maken.
Als ik een verbetering zie, zal ik de 160/170 voortzetten al zal ik het denk ik niet kunnen laten om iig 1x in de week, op mijn eigen hardere tempo te lopen. (En die is nog steeds relatief laag.)

Bij goed gevolg kan ik dan hopelijk de tweede serie van Evy oppakken.

Ik train idd nergens voor, met dit tempo voel ik me vooral opgelaten, ik weet het is geen wedstrijd, maar ik ben nogal perfectionistisch en hard voor mezelf. Dus wedstrijden zijn funest nu. Zelfbescherming.

Van jouw genoemde 12km/h kan ik niet eens dromen. ;)

Pim | 14-01-2010

Deel 2

Dat betekent dus dat je in eerste instantie zult "sukkelen" in een tempo tussen de 6 en 9 km p/u. (Wél de jogbeweging blijven maken en niet gaan wandelen) Dat geeft niks want het volhouden van de trainning is belangrijker als de snelheid. Als je dit blijft doen zul je merken dat je na een tijdje bij deze bpm iets harder kunt gaan lopen. Doe dat dan ook tot je het tempo hebt bereikt waar je in wil blijven trainen.
Voor ij heeft het ongeveer een halfjaartje geduurd (dus van niks naar een beetje conditie) en train nu ongeveer 1 uurtje bij een bmp van < 160 en een snelheid van rond de 12 km per uur en dat vind ik zelf (met m'n 45 jaar) wel mooi zo!

Succes

Pim | 14-01-2010

Deel 1

Hoi Jack,

Ik heb precies hetzelfde gehad! Als je weet dat je gezond bent (althans denkt te weten) is het inderdaad niet iets om metteen mee naar de doter te lopen.
Het gegeven van een hele hoge hartslag bij inspanning wil eigenlijk gewoon zeggen dat je een hele slechte basisconditie hebt/had.
De bpm die jij aangeeft zijn eigenlijk ongezond om voor langere tijd vol te houden (zeker zonder begeleiding) en dat aantal zal dus eigenlijk naar beneden moeten. Het is dus zaak om voorlopig de "cadio" trainning goed te blijven doen.
Als je niet ergens voor aan het trainnen bent (maar dat lijkt me nog niet) is het misschien goed om te doen wat ik gedaan heb en wat mij perfect geholpen heeft;
(Ik ga er vanuit dat je een goede hartslagmeter hebt...)
Je schrijft dat je ongeveer 40 minuten kunt lopen. Neem dat (dus een trainning tussen de 30 en 40 minuten) voorlopig als uitgangspunt. Gebruik je hartslag meter en probeer de trainning te doen met een hartslag van ten hoogste 160-170 bpm.

jack | email | 14-01-2010

Horloge is uitgebreid gecontroleerd, manuele verificatie in hals of pols geeft hetzelfde aan.

Ik voel me er niet heel goed bij, ik houd het immers niet vol. Afhankelijk van hou ik me mentaal erin vastbijt, houd ik net wel/niet vol.

Het is geen 'berekende' maximale hartslag. Ik heb ook nog geen test gedaan bij mezelf om een absoluut gemeten hartslag te meten bij maximale inspanning.

Na nog eens 3 maanden (6 maanden) totaal zou ik wel enige verbetering mogen verwachten of is dat niet reeel?

Jimmy | 14-01-2010

Tel je hartslag eens met de hand?
Horloge met seconden, vinger aan de pols en tellen maar.
Als je hetzelfde telt als je hartslagmeter dan weet je dat die klopt.

Als je je er verder goed bij voelt dan hoef je je er zeker geen zorgen over maken. Sommige mensen hebben nu eenmaal een veel hogere hartslag dan anderen. Ik ben 40 en heb een max van 194, geen probleem.

Het is wel zo dat je, naarmate je efficiënter gaat lopen, je hartslag daalt ten opzichte van je snelheid. Maar dat duurt wel wat langer over het algemeen hoor.

Als je je er echt zorgen over maakt, maak dan even een afspraak met een sportarts. Een aantal (aanvullende) zorgverzekeringen dekken dat volledig.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter