Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Joggers versus hardlopers

Jacob | 02-03-2011

Dit is een punt van discussie en zal het volgens mij altijd wel blijven. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ben je een hardloper als je een 5 km binnen de 30 minuten kan lopen of binnen de 20 minuten? Of ben je pas een hardloper als je een marathon binnen de 4 uur kan lopen of zelfs 3 uur? En wanneer ben je een jogger?

Is je beeld van een jogger/hardloper afhankelijk van de tijden die je loopt? Zelf heb ik een 5km gelopen in 23 minuten maar noem mezelf zeker nog geen hardloper (maar ook geen jogger). Waar die grens voor mij precies ligt? Met betrekking op de 5km zal dat toch pas zijn bij een tijd onder de 20 minuten op de 5km. Dan vind ik dat je kan spreken van iemand die echt hardloopt.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 45 reacties op dit onderwerp.

fred | 02-05-2016

@ Aernout, je onderschijtend vermogen is goed.

Aernout Babylon | 29-04-2016

Voor mijn is het onderschijt heel simpel.

Als je meedoet aan rimlopen ben je een hardloper, en anders ben je niet meer dan een trimmer.

fred | 28-04-2016

Het is helder dat P. er werkelijk geen bal van snapt. dat antwoord slaat gewoon helemaal nergens op. Kijk, en dan is wilma er weer als de kippen bij.

wilma | 28-04-2016

Kijk eens aan, voor een snel en helder antwoord moet je bij doctorandus P. zijn.

P. | email | 27-04-2016

hmmm gevoelsmatig is voor mij inderdaad wel verschil tussen joggen en hardlopen: inderdaad in welke hartslagzone je traint.

Ik begrijp dat je in 3 hartslag zones kun trainen: T1 70%-75% zou ik joggen noemen, T2 75%-80% zou ik 'duurlopen', 'trainen' of gewoon hardlopen noemen
T3 ofwel 80%-85% zou ik zo snel mogelijk hardlopen noemen (over langer afstanden) Boven 85% zou ik sprinten noemen dat houd je maar een paar 100 meter vol.

Met deze definitie is de snelheid voor iedereen iets anders. Afhankelijk van gewicht, getraindheid, leeftijd, sexe enz. zit er uiteraard verschil in snelheid.

Rose Mentink | email | 16-11-2012

Gezelligheid, net als bij het fietsen, daar ben je toerist zonder licentie en wielrenner met licentie. De grap is dat je een licentie gewoon kan nemen door lid te worden van de bond. Ik bewonder mijn vriendinnen die marathon lopen enorm, ik ben blij als ik kleine stukjes kan lopen. Onderling zeuren we verder niet over joggen of lopen, we hebben meer plezier als we over mooie nieuwe schoenen en hardloopbroeken met panterprintjes hebben.

Rose

Oli4 | email | 29-05-2012

Als je gewoon voor gezondheid enkele keren per week rustig gaat lopen zonder er echt moe van te worden ben je een jogger. Als je af en toe meedoet aan een wedstrijd en daar zo goed mogelijke resultaten probeert te behalen (ongeacht de tijd) doe je aan hardlopen.
Dit is enkel maar hoe ik het altijd bekeek.. :-)

Hardlopen is niet beter of slechter dan joggen. Als je maar sportief bezig bent en er plezier aan beleeft vind ik.

wt | 19-05-2012

ik had eens gehoord dat de grens tussen joggen en hardlopen 12 km/h is. Maar iedereen kiest zelf maar of wat hij doet hardlopen of joggen is. Zolang je het maar doet :)

joh | 18-05-2012

hardlopers zijn doodlopers en joggen schijnt je leven met 6 jaar te kunnen verlengen :)

50+ | 16-11-2011

De snelste snelwandelaars, v.n. Russen, ,,lopen,, op afstanden tot zo'n 20 km dik 15 km/uur.
Ik moet alles uit de kast halen wil ik dat tegenwoordig nog een km kunnen volhouden, in mijn beste jaren lukte dat nog tot (soms) wel 25 km.
En dan is het bij mij al eerder sprake van een (lange) sprint.
Maar of men zijn of haar lopen joggen, hardlopen of rennen noemt maakt eigelijk helemaal geen verschil.
Het is maar wat voor naam je er aan geeft.

Hennus | 16-11-2011

ik ga gewoon lekker rennen.

rob | 13-11-2011

Ik kwam onverwacht bij deze discussie terecht, en vraag me af wag de reden is dat deze wordt gevoerd. Respect is zonder twijfel belangrijk, een hardloper is immers geen beter mens dan een jogger. Het heeft wel wat met snelheid te maken. Maar een snelle sneleandelaar kan met steeds 1 voet op de grond nog snellet gaan dan iemand met een zweefmoment. Daarnaast speelt de hartslag ook een rol denk ik. Als ik nog rustig kan praten (hartslag D1) ben ik waarschijnlijk aan het joggen. Omdat de snelheid waarmee hij/zij dat kan per persoon verschilt, kan iemand aan het hardlopen zijn met iemand die dezelfde snelheid heeft maar jogt (schrijf je dat zo?). Hartslag en zweefmoment lijken me de enige 2 objectieve criteria in deze discussie.

wilma | 18-07-2011

Jij ook een fijne zomer jogger en nu maar hopen dat je snel jogger-plet-ook-wel tegenkomt.

jogger | 16-07-2011

je heb gelijk ,sorry, een goede zomer en veel jog plezier. loopwel jogwel vaarwel.

Es | 16-07-2011

Je begint er zelf over hoor ;-)

Es | 15-07-2011

Heel scherp Jay. Dus ik mag hem ook pletten? Doe ik graag hoor! Iemand die zo'n onzin verkondigd... ;-)

Jay | 15-07-2011

Heeft niemand het door dat diegene met slechte verhalen over joggers, jogger heet?

jogger | 12-07-2011

Tuurlijk weet ik dat ik een eikel ben,zal ik ook niet ontkennen, je hoort niet uit boosheid een ander op het asfalt te pletten.
Ik beloof dat ik dat niet meer zal doen .

wilma | 12-07-2011

Ik denk dat jogger niet eens in de gaten heeft wat voor een grote eikel hij is.

jogger | 12-07-2011

Ja weer eens een loopje meegedaan waar joggers weer in de weg liepen. Natuurlijk kunnen zij er niet aan doen dat een wedstrijd over 10 ronden van een km gaat maar je hoeft dan toch niet met 6 man naast elkaar te lopen, en zo de gehele breedte van het parcours te benutten.Tevens zou het redelijk zijn dat er bij starts geen jonge kinderen op de voorste rij mogen staan ik heb er dit jaar al een aantal op hun bek moeten duwen om dat ze in de weg liepen. en geen oude slakken ook .
Afgelopen week ook weer, sta ik vooraan bij de start van een 10km omdat mijn start snelheid de eerste km onder de 3 minuten is . Gaan er opeens 2 oudjes voor mij staan een jaar of 65 , natuurlijk hebben ze alle recht daarop , ik vroeg ze nog of ik even voor ze mocht staan omdat ik wat harder zou starten dan zij. kwade bekken`. Ze waren niet vooruit te branden tijdens de start dus ik heb ze allebei zeer hard op het asfalt getieft..... heerlijk.

jogger | 06-04-2011

Joggen dat doet iemand die met pijn en moeite en een rooie kop amper 6 minuten de km loopt en die tijdens een wedstrijd nog vooraan willen starten om op de foto van de dorpskrant te komen.

Stefan | email | 05-03-2011

Is joggen niet gewoon 'old school' hardlopen? Volgens mij ging men 20 - 30 jaar geleden joggen (of trimmen) en zeggen we nu dat we gaan hardlopen :-)

Verder vind ik de vraag van Jacob best leuk. Ik lees er ook geen waardeoordeel in terug. Peace allemaal en keep on running/jogging!

Renske | 05-03-2011

Ik vind dat je een hardloper bent als je aan hardlopen doet. En hoe hard je dan loopt is voor iedereen weer anders.

P | 05-03-2011

Giacoma,

wetenschappelijk onderzoek kan bij een goede opzet, ook als er alleen maar gemiddelden uitkomen, het waarschijnlijk maken wat bij jou de uitkomst zal zijn.

Giacomo | 04-03-2011

@ Tonia

Vergeet niet dat er hier sprake is van gemiddelden over al de hardlopers van die ,,test,, dus dat zegt helemaal niets over wat voor jou,mij of wie dan ook het optimale tempo is.
Je kan de optimale snelheid van een Haile Gebreselassie (ook) niet met Jan en Alleman vergelijken.
Testen van wat dan ook, waar je zelf niet aan meedeed, zeggen helemaal niets over ,,wat,, jij kan.

P | 04-03-2011

ow haha, dat kan ook nog idd. Als ik die biologen was geweest had ik iig een bewegingswetenschapper erbij gehaald.

Maar we zijn het erover eens dat het onderzoek de nodige gebreken vertoont. Al kan het overigens ook zo zijn, dat de journalist een kameel is. Vaak nemen zij dingen klakkeloos over.

Tonia | 04-03-2011

@P, daar heb je gelijk in. Lopen op een loopband lijkt mij makkelijker dan buiten.
Je hebt namelijk niet te maken met externe factoren zoals: regen, wind, etc. Ook loop je continue vlak. Ik vraag mij overigens ook af of ze rekening gehouden hebben met lengte/gewicht/sportverleden etc.

P | 04-03-2011

'Dit hebben Amerikaans biologen ontdekt, met nauwkeurig onderzoek aan negen proefpersonen die op een loopband renden.'

Er zijn wel kritische opmerkingen te maken bij dit artikel.
Ten eerste zijn er maar 9 personen. Dat zijn er weinig om een conclusie over het geheel te maken.
Ook renden de proefpersonen op een loopband. Aangenomen mag worden dat deze informatie bruikbaar is in de buitenlucht, waar over het algemeen niet op een loopband gerend wordt. Wellicht is er verschil in onderzoeksresultaten op een loopband en op asfalt of bosgrond?
De onderzoekers zijn er nog lang niet uit, eigenlijk. Per minuut worden er kennelijk significant andere resultaten gehaald dan per kilometer.

Tonia | 04-03-2011

Die optimale snelheid is voor een goed getrainde loper snel, maar te doen. Vrouwen lopen er de 10 km mee in 57 min, de halve marathon in 2.02 uur; mannen doen er dan respectievelijk 45 min en 1.35 uur over. Een man loopt de hele marathon dan in 3.10. Het verschil tussen mannen en vrouwen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het grotere gewicht en de langere benen van de mannen uit het onderzoek. Ieder individu had een eigen optimale snelheid.

Algemeen wordt aangenomen dat pas Homo erectus (vanaf 1,8 miljoen jaar geleden) goed kon rennen en dat hij dat vermogen gebruikte om achter beesten aan te rennen om ze zo uit te putten en ze na een aantal uur vrij gemakkelijk te doden waren. Dan is de optimale snelheid waarschijnlijk weer moeilijk vol te houden. Maar misschien wisselden de rennende jagers hardlopen en wandelen (veel efficiŽnter dan hardlopen) af. Zo doen de Bosjesmannen het ook nu nog, tenslotte. Tussen het rennen door moet de jager ook vaak sporen zoeken.

Print dit artikel Mail dit artikel tip de redactie
Plaats uw advertentie bij dit artikel

Tonia | 04-03-2011

Ik kan wel dit artikel vinden........

Mens heeft toch een optimale rensnelheid
Gepubliceerd: 21 april 2009 14:12 | Gewijzigd: 21 april 2009 14:14
Door onze redactie wetenschap
Rotterdam, 21 april. De meest efficiŽnte hardloopsnelheid voor vrouwen is gemiddeld 10,4 km/h. En voor mannen is dat gemiddeld 13,3 km/h. Ren je sneller of langzamer, dan verbruik je per km meer calorieŽn dan bij deze optimale snelheid. Dit hebben Amerikaans biologen ontdekt, met nauwkeurig onderzoek aan negen proefpersonen die op een loopband renden.
Voor viervoeters was zoín optimale snelheid al aangetoond. Maar voor mensen werd tot nu gedacht dat een hogere snelheid altijd meer energie kostte. Dat is ook zo als het per minuut wordt bekeken: wie sneller loopt, gaat meer zweten Ė dat merkt iedere hardloper. Maar gemeten per afgelegde meter is er wel degelijk een optimale snelheid, schrijven twee Amerikaanse biologen in het zojuist verschenen aprilnummer van het Journal of Human Evolution.

Toon | 04-03-2011

Weet niet hoe die wetenschappers dat bepaald hebben maar met 13 km/u loop je de 10 in 46:10 en een halve in 1:37:22.
Nou dan ben je bij de gemiddelde trimloop echt niet gemiddeld hoor.

Ter illustratie: met die tijden was je bij de CPC van 2010 resp. nr 306 van totaal 5355 deelnemers op de 10 en nr 997 van totaal 6600 deelnemers op de halve

Sabine | 04-03-2011

Trouwens.....ooit gegoogled? Wetenschappers hebben vast gesteld dat de gemiddelde hardloopsnelheid(recreanten) van een v op 10,3 km ligt en van een man op 13. Volgens mij klopt dit wel aardig als je op www.uitslagen.nl kijkt.

Sabine | 04-03-2011

Hoi Jacob, jij stelt toch echt in je topic dat je vind dat een 5km onder de 20 min hardlopen is. Zoals de mensen hier al aangeven is dat onzin!
HG zal je ook uitlachen met een tijd van 20 min.
Je moet geen grenzen stellen maar kijken naar iedere individu. Laat iedereen genieten van zijn sport.

Jacob | 03-03-2011

Dit was niet echt de bedoeling van deze topic. Jester begrijpt me. Ik was benieuwd naar waar jullie de grenzen leggen voor wat betreft hardlopen. Vinden jullie dat jullie hardlopen? Als iemand regelmatig traint en een 5km in 30 minuten loopt is dat misschien voor diegene een prestatie en ik kan het ook waarderen als diegene zijn best ervoor doet. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat voor jullie het onderscheid maakt. Maar dat antwoord heb ik al gekregen van jullie;)

Miss Jogg:P | 03-03-2011

@ Jester, TS velt wel degelijk een oordeel.
Hij stelt namelijk dat je een 5km onder de 20 min moet lopen om als 'hardloper' bestempeld te worden.
Ik vind dit de grootst mogelijk onzin. Kijk maar in de uitslagen. Bij de mannen vind je er genoeg die dat kunnen maar bij vrouwen is dit aantal erg gering. Zelfs de snelle vrouwen bij onze vereniging die behoorlijk wat loopjes winnen komen er niet onder. Dat zijn dan geen hardlopers volgens TS. Ik vind dit zo'n onzin waarom altijd mensen in hokjes plaatsen?

Dick | 03-03-2011

-Vervolg-

Het vermeende waarde oordeel was er bij de topicstarter wel degelijk: Beginnende hardlopers (die de snelheid hebben van de niet gedreven hardloper, waarschijnlijk dus joggers) mogen zich volgens hem geen hardloper noemen. Dat terwijl het geen joggers zijn, want ze zijn (soms heel erg) gedreven om deze sport te beoefenen.

Dick | 03-03-2011

-Vervolg-

Deelnemers aan een trim-loop zijn dan ook (allemaal) hardlopers. Net als Joggers. De vraag is dan wel wanneer je jogged en wanneer je hardloopt.

Een paard kent drie gangen: Draf, galop en stap. De mens loopt op slechts twee benen en kent daardoor niet drie maar twee gangen: wandelen en hardlopen.

Een snelwandelaar is dan ook gewoon een wandelaar, want dat is de gang die hij beoefend.
Een trimmer is een hardloper, want dat is de gang die *hij* (of zij) beoefend.
Dansen, hinkelen en huppelen zijn kunstmatige (niet natuurlijke) gangen en niet in te delen in de twee gangen die twee benige wezens kennen.

En zoals je zegt:
Er zijn langzame en snelle hardlopers. Wat joggers nu precies zijn weet ik niet, misschien dat joggers meer met beweging bezig willen zijn, en dat hardlopers (in jouw definitie) een prestatie willen neerzetten. Maar dat is geen onderscheid in gang, meer een onderscheid in gedrevenheid. Het blijven dus hardlopers.

-vervolg-

Dick | 03-03-2011

Jester,
Dit onderscheid (in snelheid) vind ik niet terug in het woordenboek en Wikepedia. Joggen en trimmen zijn specifieke vormen van hardlopen.
-vervolg-

Jester | 02-03-2011

De reacties hier impliceren dat Jacob in zijn vraagstelling een waardeoordeel velt over joggen vs. hardlopen. Dat doet hij niet. Jacob stelt niet dat hardlopen beter is dan joggen, hij vraagt of het verschil is te meten aan wedstrijdtijden. Het is net of die vraag niet gesteld mag worden.

Ik denk dat er wel een verschil is tussen joggen en hardlopen. Al geef ik toe dat de grens vaag is. Alleen is snelheid volgens mij niet het criterium. Wel de beleving van de loper zelf. Gevoelsmatig is iemand die zichzelf als hardloper beschouwd meer bezig met de vraag hoe hij zijn eigen prestaties kan verbeteren. Variatie, schema, etc. Een jogger beleeft het plezier aan lopen meer aan sportief bezig zijn in het belang van conditie/gewicht/ontspanning/of wat dan ook. Hij vind de beweging belangrijker dan de ambitie om de 10 km een minuutje sneller te kunnen lopen. Wel vindt hij het belangrijk 1 of meerdere malen per week lekker te sporten.

Afhankelijk van verschillen in aanleg/trainingsfrequentie/etc heb je snellere en langzamere joggers en evenzo snellere en langzamere hardlopers.

Het een is niet beter of slechter dan het ander maar mijn insziens wel een verschil.

Eric | 02-03-2011

Dusse.....conclusie...?! Hardlopen is hardlopen, maakt niet uit in wat voor tempo of wat voor tijd. Gewoon lekker genieten!
En lekker iedereen in hun waarde laten. We zijn ten slotte allemaal met onze hobby bezig. Feel good and running!

girl on the run | 02-03-2011

Helemaal mee eens, dat eeuwige gezeur over wat nou een echte hardloper is... Vergeleken bij Haile G. en Paula R. zijn wij allemaal sukkelaars / 'joggers' en vergeleken bij de bankzitters zijn we allemaal topatleten :-)

Marjolein | 02-03-2011

Dick, fantastisch antwoord! Gelukkig dat er nog mensen zijn die met beide benen op de grond staan:). En Jacob, ik loop als vrouw 26 min en daar word ik echt geen laatste mee.Ik loop nog maar 1 jaar en er zal vast nog wel progressie te boeken zijn maar ik ben er trots op. Wat een ander er van vindt interesseert mij niet. Ik ben er trots op.

Eric | 02-03-2011

@Dick...klasse antwoord. Had het niet beter kunnen verwoorden!

Priscilla | 02-03-2011

@ Dick, helemaal mee eens. Voor iedereen ligt iedere prestatie anders. Bovendien heb je een duidelijk verschil tussen m/v, met 20 min wordt je ook geen kampioen. 15p/u is een tempo wat mannen vaak makkelijk halen, de snellere vrouwen lopen 12 ŗ 13 p/u. Wij zijn recreatieve hardlopers en geen topatleten, dat wordt je ook niet met een tijd van 20 min. Laat iedereen in zijn/haar waarde. Een houdt eens op met anderen af te kraken. Vergeet niet dat er ook mensen zijn met blessures/beperkingen etc.

Dick | 02-03-2011

Natuurlijk is iedereen die hardlopen als sport beoefend een hardloper. Dat kan een beginnende of een gevorderde hardloper zijn.

Er zijn mensen die vinden dat als je minder dan een bepaalde snelheid loopt, je geen hardloper bent. Dat is natuurlijk flauwekul, je bent hardloper als je hardloopt, en dat is duidelijk gedefinieerd: Bij het hardlopen heb je een zweefmoment. Dit is onafhankelijk van de snelheid.

Volgens wikepedia is joggen een vorm van hardlopen. Als je Jogt loop je dus nog steeds hard.

Mensen die de langzamere hardlopers onder ons geen hardloper willen noemen leiden aan een ernstige vorm van haantjes gedrag. Als ik langzaam fiets ben ik nog steeds een fietser, als ik langzaam wandel ben ik nog steeds een wandelaar. Ook als ik niet de vierdaagse wandel...

Waarom dat steeds weer dit gedoe bij hardlopen????

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter