Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

5km in 15 min

Nick | 01-03-2015

Hallo allemaal. Is 15min haalbaar in 3 maanden tijd of droom ik er van? Ik ben geen bodybuilder maar heb wel redelijk spiermassa. Ik ben tijdelijk gestopt met de krachttraining en begonnnen met het hardlopen. 5km in 25min en 3km 14 min gelopen. Lengte 1.66 en ik weeg 73kilo. Volgens schema heb ik licht overgewicht. Dit komt door de sipermassa + licht vet

Ik train nu 5x per week.

ma : 3km + kort intervals
di : 3km + kort intervals
woe : rust
do : 5km harlopen
vri : lang intervals
za : 10-15km hardlopen (rustig tempo met gemiddeld snelheid 11-12)
zo: rust

Over 3 maanden heb ik een wedstrijd. Mijn eerste doel 5 km in 20 min en dan 18 min. En uiteindelijk wil ik tussen 15-16 min uitlopen. Ik ben benieuwd naar zijn jullie reacties. Is mijn traningprogramma voldoende of moet ik nog zwaar trainen? Ik doe nog steeds been, bost en biceps-triceps oefeningen. Moet ik helemaal stoppen met de krachttraining? Ik wil eigenlijk mijn spieren niet op "eten" door het hardoplen.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 14 reacties op dit onderwerp.

Rob | 08-11-2017

Beste nick,
Ik loop nu 5km onder de 20 minuten op een loopband en dat is gelukt in 3 maanden tijd maar ik doe al een tijdje aan hardlopen.
Kijk is bij prorun /5km in 20min.
Dit heeft mij erg geholpen. Probeer het op te bouwen 1 km- 4min, 2 km-8min en zo verder. Ik start trouwens met 15.4 per/uur op de loopband.
Succes

David | 20-04-2015

kwa ideale gewicht moet je zeker onder de 60kg & indien je een beetje aanleg hebt en gedurende enkele jaren veel training kan verdragen zit een tijd van rond de 16 minuten er zeker in.
In 3 maanden tijd 15 minuten lopen, wellicht niet maar binnen 2-3 jaar, doorzettingsvermogen en talent zeker wel.

henk | 26-03-2015

Hoi Nick , Ik denk het niet dat je die 15 minuten gaat halen maar als je dat als doel heb probeer het . Zelf liep ik mijn eerste wedstrijd zonder training een 24 :30 op de 6 echte kilometers. Een jaar later liep ik 19:00 ik had talent . Het duurde nog 2 jaar voordat ik een 5km onder de 15 minuten liep (op de baan) . Dus 4 jaar trainen , 5x per week . 3 x per week op de baan . snelheid training en 2 x per week duurloopjes met wissel tempo,s . Ik maakte niet veel km/ per week ongeveer maar 70 maar daarvan wel veel op snelheid en souplesse. Ik hoop dat jij je doel bereikt . Wordt lid van een atletiekvereniging en succes.

Willem | 05-03-2015

Hoi Nick, nog even over je spieren en het figuur van prof hardlopers... je moet wel bedenken dat die gasten waarschijnlijk al vanaf hun tienerjaren bijna dagelijks trainen en superveel kilometers maken.

Je hoeft echt niet tien kilo af te vallen om onder de 20:00 te lopen. Zeker niet als je 'extra' gewicht voor een groot deel spiermassa is en je gewoon een fitte gast bent. Maar als je nog veel sneller wilt dan dat, dan moet je zoveel kilometers gaan maken en trainen dat je vanzelf gaat afvallen.

Sluit niks uit ;) 18:00, misschien zelfs 17:00 is al veel realistischer dan 15:00. En een 18:00 kan ook als je niet graatmager bent.

Het belangrijkst is dat je door blijft trainen en dat je niet geblesseerd raakt. Dat is belangrijker dan je gewicht.

Ja, als je hardlopen leuk vindt, zijn de kortere afstanden niet aantrekkelijk. De wedstrijden zijn in een flits voorbij en je zit onderhand meer in de sportschool dan dat je echt hardloopt.

Nick | 04-03-2015

@Willem

Ik ben niet boos op je. Natuurlijk niet. Ik ben al lang blij dat mensen me serieus nemen en reactie achter laten. Jij hebt wel gelijk in. In 3 maanden tijd 15min wordt het niet. Aanleg, hard trainen, beetje getalenteerd zijn en jaren ervaring... dan haal je misschien wel.

Over 3 maanden heb ik een wedstrijd. Ik zal mijn best doen. 3km heb ik dinsdag gelopen 13:30. Eerste keer was 14:30. Mijn doel is 12 min.

Haal ik 5km in 15 min? Ok niet maar ik ga niet accepteren dat ik niet onder 20 min kan lopen. Dat kan ik zeker wel. Ik wil niet afvallen en mijn spieren op eten dat is mijn probleem. Als ik naar de figuur van prof hardlopers kijk, dat vind ik echt niet leuk. Zo wil ik niet worden. O ja trouwens ik ben 30 jaar. Dus niet zo jong, ok ook niet oud. Als ik onder 20 min kan lopen dat is ook prima denk ik.

En ook nog over korte sprintjes. Jij hebt gelijk. 200m en 400m ben ik heel goed in maar dat is niks voor mij:)

Willem | 04-03-2015

Als je niet zomaar uit het niets, ongetraind een 5k wedstrijdje onder 20:00 hebt gelopen, dan zul je waarschijnlijk nooit een 15:00 loper worden.

Natuurlijk kun je naar de 20:00 toe trainen. Als je echt moete wilt doen, er veel tijd in wilt steken, dan kun je misschien nog wel naar de 18:00 toe. Maar 15:00 is gewoon een hele andere wereld dan 18:00. Dat is nog ruim een halve minuut per kilometer sneller.

Trek je loopkleren aan en ga naar buiten. Ga na opwarmen eens een 3:00/km tempo proberen te lopen. Dat moet je dus uiteindelijk een kwartier kunnen volhouden.

Trouwens, ik hoop dat je niet boos bent dat ik je in mijn vorige post ongetalenteerd noemde. Je hebt namelijk niet op mijn post gereageerd.

Zelf ben ik nog ongetalenteerder dan jij, dus het was niet lullig bedoeld. Maar het is nu eenmaal zo dat iemand met een hardlooptalent, uit het niets, ongetraind tijden loopt die de gemiddelde meetingpoint forummer nooit aan zal tikken, ook niet na jaren training.

dennis | 04-03-2015

ha Nick,
dat wat je wil is voor weinig mensen weggelegd om deze tijden te lopen...ik denk dat je werkelijk geen idee hebt waar je over praat en (niet lullig bedoeld) ik denk dat je dit nooit zult halen

wilma | 02-03-2015

Beste Nick nu maar wakker worden hoor.

Nick | 02-03-2015

@ Martin

Bedankt voor je reactie. 10km gaat wel iets makkelijk want ik begin met snelheid van 8 en dan gaat steeds omhoog. Laatste minuten wordt het tussen 14 en 18. Daarom is de gemiddeld snelheid tussen 11 en 12.

Bij 5km gaat dit dus mis. Waarom? Omdat ik snel moet beginnen. Ongeveer snelheid van 13 want als je niet met dit snelheid begin dan haal je nooit binnen 20 minuten. Ik moet het zeggen op de loopband gaat wel iets anders. Voordat ik snelheid van 13 haal dan is het al bijna 35 sec geweest volgens de loopband. dus ik moet ongeveer 35 sec wachten tot ik echt met snelheid 13 loop. Sterker nog. Ik kan laatste 400 meter snelheid van 21 halen maar dit wordt niet zoals ik wil want ik kan niet zo hard lopen en dan ook nog steeds snelheid verhogen. Ik heb het gevoel dat ik laatste 200 meter met snelheid tussen 20-25 kan halen maar op de loopband werkt gewooon niet.

Hoe doen jullie dit op de loopband? Wat is jullie begin snelheid? Hoelang houden jullie vol bijvoorbeeld snelheid van tussen 14-16km?

@Ton
Jij hebt gelijk. Aanleg is belangrijk.

Nick | 02-03-2015

@ Martin

Bedankt voor je reactie. 10km gaat wel iets makkelijk want ik begin met snelheid van 8 en dan gaat steeds omhoog. Laatste minuten wordt het tussen 14 en 18. Daarom is de gemiddeld snelheid tussen 11 en 12.

Bij 5km gaat dit dus mis. Waarom? Omdat ik snel moet beginnen. Ongeveer snelheid van 13 want als je niet met dit snelheid begin dan haal je nooit binnen 20 minuten. Ik moet het zeggen op de loopband gaat wel iets anders. Voordat ik snelheid van 13 haal dan is het al bijna 35 sec geweest volgens de loopband. dus ik moet ongeveer 35 sec wachten tot ik echt met snelheid 13 loop. Sterker nog. Ik kan laatste 400 meter snelheid van 21 halen maar dit wordt niet zoals ik wil want ik kan niet zo hard lopen en dan ook nog steeds snelheid verhogen. Ik heb het gevoel dat ik laatste 200 meter met snelheid tussen 20-25 kan halen maar op de loopband werkt gewooon niet.

Hoe doen jullie dit op de loopband? Wat is jullie begin snelheid? Hoelang houden jullie vol bijvoorbeeld snelheid van tussen 14-16km?

@Ton
Jij hebt gelijk. Aanleg is belangrijk.

Martijn | 01-03-2015

Als je 10km hardlopen met een gemiddelde snelheid van 11-12Km/u rustig vind, is er iets mis met jouw 5Km tempo, dat loop je ook met 12Km/u als je daar 25 min over doet (van uitgaande dat dat nu je huidige max) is.

Om 15min over de 5Km te doen zul je het met gemiddeld 20Km/u moeten lopen, daar zit je nog erg ver van af.
Dit lijken me voorlopig dus geen realistische doelen. Zwaarder trainen gaat niet helpen om dat te behalen.
Consequent trainen, goed rusten en geduld is nodig om beter te worden. Ga gewoon door en gebruik de wedstrijd over 3 maanden om zelf kennis op te doen en een nieuw doel te stellen.

Willem | 01-03-2015

In drie maanden is sowieso niet haalbaar. Je mag blij zijn als je tijdens dat wedstrijdje ergens in buurt van de 21:00 komt.

Licht overgewicht voor een 'normaal' person misschien, de gemiddelde Nederlander. Maar voor een 5km loper ben je echt veel te zwaar. Bij jouw lengte mag er minimal een kilo of tien vanaf, zeker als je naar de 15:00 toe wilt.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal moet stoppen met krachttraining. Maar jij kunt met jouw gebrek aan talent niet Ún dikke pecs en biceps hebben Ún een 15:00 loper zijn.

Als je bang bent je spieren op te eten kun je misschien beter bij een vereninging gaan en je richten op de 400 of nog kortere sprint 100/200.

wilma | 01-03-2015

Alleen in je dromen.

Ton | 01-03-2015

5 km lopen in 15 minuten heeft meer met aanleg dan met trainen te maken. De meeste lopers zijn er niet toe in staat. Alleen jij kan weten of je dit talent bezit.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter