Informatie training middenafstanden.

Marc Wentink | email | 20-01-2016

Ik ben nu reeds een paar jaar lid van een atletiek vereniging, maar de focus ligt daar voor de wat oudere leden altijd op de langere afstanden. En hoe gevorderder je bent, hoe langer de wedstrijdafstand moet worden. Ook in andere informatie bronnen, boeken, internet websites, wordt daar de nadruk op gelegd.

Ik ‘heb’ daar helemaal niks mee. Hoewel ik het makkelijk zou kunnen, wil ik gewoon niet de tien mijl of de halve marathon lopen. Ik wil graag wat persoonlijke records verbeteren op de 400 of de 1500 meter. Maximaal wil ik 5000 meter lopen. Ik ben een man, ik ben 50 jaar, op redelijk goed gewicht, 185cm 85kg. Geen blessures.

Is er ergens typische informatie over jezelf verbeteren op de middenafstanden? Dus 400 tot 1500 meter?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 3 reacties op dit onderwerp.

Aernout Babylon | 04-02-2016

Kun je niet af en toe eens met de sprintgroep meetrainen?

Je zal beter gaan worden op de 400, en als afgeleide daarvan ook zeker op de 800, mits je ook gewoon de nodige kilometers blijft maken, zelf of met de trainingsgroep waar je nu inzit.

Marc Wentink | email | 22-01-2016

Ik wil in geen wedstrijden lopen tegen die ervaren 800 meter lopers. Ik wie je bedoelt, en ik weet dat ik daar geen kans tegen maak. Het is puur wat ik zelf leuk vind om te doen. En dat is dan niet lange afstand trimlopen, maar kijken hoe diep je kunt gaan in een anearobe loop. Wat ik doe is af een toe een wedstrijdje van de AV voor de oude lui, op de baan. En voor mezelf de tijd klokken die ik loop op die kortere afstanden.

Ik zal kijken naar de informatie. Nog een vraag, wordt je van krachttraining sneller op de afstanden van 400 tot 1500 meter? Dus lunges, squats, fitness oefeningen in de sportschool?

Martijn | 20-01-2016

Heb je de trainer van de AV al gevraagd? Is er niet een jeugd groep waar je kunt mee trainen. Je kunt een 10Km training goed gebruiken om ook op korte afstanden beter te worden door creatief mee te lopen, soms wat sneller, soms wat langzamer.
Als je ook wedstrijden wilt lopen in die afstanden, bedenk dan wel dat de meeste die dat doen ook een goede 10Km kunnen lopen. Jouw tijd op de 10Km is erg traag voor een 800Meter (baan) loper, dat zijn vaak de gevorderde lopers, ook als ze in de 50 zijn.
Ik zou je willen adviseren om eerst gewoon sneller te worden en meer uithoudingen vermogen te krijgen, dan pas specialiseren.

Nog een antwoord jouw vraag, kijk eens na de souplesse methode en "Daniels running formula", beide zijn goed, maar hebben een hele andere benadering. Daniels heeft (in de 2e editie) een apart hoofdstuk, Klaas Lok/Verheul gaat eigenlijk zonder het te benoemen heel goed voor het de mila.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter