hervatten marathontraining na griep

Noor | email | 07-03-2016

Hoop dat iemand mij kan adviseren. Ben al lange tijd aan het trainen voor de marathon van Rotterdam op 10 april. Het zou mijn eerste marathon moeten worden. In 2014 en 2015 had ik mij ook ingeschreven maar moest ik last minute afhaken vanwege lopersknie.
Ik train met een schema richtijd 3:20 uur en dit ging heel goed.
Helaas lig ik nu al 4 dagen in bed met koorts... De marathon is al over 5 weken en komend weekend had ik nog een laatste duurloop van 32 km gepland. Op diverse fora zie ik dat ik voor elke dag koorts (na de koorts) ook een dag rust moet houden. Zijn er alternatieven voor de lange duurloop?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 5 reacties op dit onderwerp.

Noor | email | 11-03-2016

Dank voor de tips! Net voor het eerst weer klein stukje gelopen. Ik ga er de 10e gewoon voor! :-)

sonja | 11-03-2016

Jan ik bereid mij iedere keer weer anders voor op een marathon. Als voorbereiding op mijn eerste marathons heb ik wel een drie uursloop gedaan van een 33km. En meestal een 30km wedstrijd. (met in en uitlopen kom je dan aan 35km).
Maar sindsdien ben ik toch wel anders gaan trainen. Geen eindeloze rustige duurlopen maar de langste training van de week tot maximaal een twee uur (zo tussen de 23 en 26km) maar dan wel met flinke tempoblokken. Daardoor kan ik dan de rest van de rest van de week ook wat pittiger trainen en dat heeft mij veel tijdswinst op de marathon opgeleverd.
Overigens als het zo uit komt plan ik weer wel vaak een 30km wedstrijd voorafgaand aan de marathon in. Niet omdat ik denk dat het nodig is, maar als het zo uit komt weer wel leuk.

Jan | 09-03-2016

@sonja welke afstand loop jij dan als lange duurloop

sonja | 07-03-2016

Ik kan je alleen vertellen dat als je echt griep hebt en strakjes na inderdaad nog extra rustdagen voor die dagen koorts die je gehad hebt het nog een maand duurt voordat je conditie weer een beetje terug is. Dus de draad oppakken waar je gebleven was zal in de praktijk erg tegenvallen.
Trap zeker niet in de valkuil strakjes iets in te willen halen. Goed herstellen van de griep is belangrijker dan nu perse die 32km lopen. (loop zelf nooit zulke lange duurlopen in voorbereiding op de marathon).

Jan | 07-03-2016

volgens mij moet je weer beginnen met de training waar je gestopt bent toen je ziek werd, zeker weten doe ik het niet .

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter