Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

realistische doel?

dieter | email | 28-04-2016

Even situatie schetsen.
Altijd sportief geweest, de laatste jaren minder (avondschool,gezin) 1x voetbalmatch/week op cafevoetbalniveau.
Op 16-jarige leeftijd coopertest gelopen aan 19.5 km/h zonder te trainen op fysiek en snelheid.
Sinds vorig jaar 'begonnen' met hardlopen en na 7 maand een marathon gelopen in 3u41 (had 3u30 moeten zijn, te traag gestart) daarna gesukkeld met de rug en steunzolen en paar weken geleden in mindere vorm en met veel minder trainingen in de benen als de eerste marathon 3u29 gelopen.
Is het realistisch om te denken ooit een marathon onder de 3u te lopen als het trainingsvolume per week omhoog gaat in combinatie met krachttraining en eventueel zwemmen?
Polar heeft ook een running index waarmee je je gemiddelde vorm kan bekijken.
Bij de eerste marathon mocht ik mikken op een tijd van 3u13 en bij de 2e marathon op een tijd van 3u31 (uiteindelijk dus 3u29 gehaald) dus deze richttijden kloppen wel bij mij.
1e marathon 4 trainingen per week (afwisselend rustig, interval, duurlopen)
2e marathon 3 trainingen per week (geen interval, enkel altijd op hetzelfde tempo)
Nieuw doel marathon onder 3u met 5 a 6 trainingen per week en met aangepast schema

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 15 reacties op dit onderwerp.

Ronnie B. | 03-05-2016

Jan, dat is ook mijn ervaring, wat je zegt over herstel. Het lichaam past zich gewoon aan, wordt steeds belastbaarder, indien trainingsomvang op een verstandige manier wordt opgebouwd. Zeker als iemand technisch goed loopt en niet twintig kilo te zwaar is.

Ik ga lekkerder op 80km p/w in 6 trainingen dan 50 in 4 of 5 trainingen.

Jan Roose | email | 03-05-2016

Mijn tips en uitgebreidere adviezen voor de marathon en het hardlopen in het algemeen heb ik gebundeld. Ik durf daar echter niet te veel over te zeggen, want voor je het weet slaan de notoire grapjassen op deze site weer toe. Dat aanleg een grote rol speelt heb ik al gezegd, maar hangt herstel ook niet samen met de getraindheid? Toen ik 40 jaar geleden 70 80 km per week liep verdeeld over 8 trainingen per week met een volledige baan, herstelde ik sneller dan nu met maximaal 35 km verdeeld over 5 trainingen en gepensioneerd. Of komt dat hoofdzakelijk door de leeftijd? Een goed evenwicht vinden tussen training en rust zal voor iedereen verschillend zijn.

Bart V. | 03-05-2016

Hallo allemaal, interessante topic. Eerst sneller worden op kortere afstanden is idd een goeie tip. Je moet immers een bepaalde basissnelheid hebben om een bepaald tempo op een marathon vol te kunnen houden.

6 trainingen per week is geen noodzaak, ik heb er een aantal gelopen met tussen de 3 en 5 keer per week. En rustdag in de week is erg weinig, zeker als de omvang zo omhoog gaat.

Een goeie marathon lopen wordt niet alleen bepaald door je trainingsomvang/frequentie maar ook door hoe snel jouw lichaam herstelt (rust is een hele belangrijke factor) en aanleg.

Succes!

dieter | 03-05-2016

Bedankt voor de tip, ik heb mij meteen het praktijkboek voor hardlopers van H.Honselaar besteld

Jan Roose | email | 02-05-2016

Er bestaan voldoende tabellen om te zien welke tijden er op een kortere afstand gelopen moeten worden om een marathon onder de 3 uur te realiseren. Ik gebruik meestal de tabel van Harry Honselaar uit het Praktijkboek voor hardlopers. Honselaar berekent alles vanuit de 10 km en dan moet je voor bijvoorbeeld een marathontijd van 2.57.55 uur op een 10 km 38.30 minuten kunnen lopen en op een halve marathon 1.24.08 uur. En dan is succes nog niet gegarandeerd, want de omstandigheden op de dag zelf spelen ook een rol en de training moet verder optimaal verlopen. Honselaar gaat dan al uit van een weekgemiddelde in de marathonvoorbereiding van 90 km met duurlopen en tempowerk. Ik heb ook nog een tabel, waar voor 2.57.01 uur op de marathon een 10 km van 37 minuten wordt vereist. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dan spreek je over echte talenten met de geschikte lichaamsbouw van een afstandsloper. Met 60 70 km per week onder de 33 minuten over 10 km en zonder specifieke training 2.45 uur op een marathon. Kwestie van relatief hoge basissnelheid en het tempo aanpassen als de afstand langer wordt.

dieter | 02-05-2016

Wanneer ik de marathon wil gaan lopen zal volgend jaar in het najaar zijn, eerst wil ik mijn snelheid op punt krijgen en ook mijn avondschool achter de rug hebben

dieter | 02-05-2016

Ronnie en Anita, bedankt voor de reacties.
Voor de eerste marathon heb ik een inspanningstest gedaan om mijn hartslagzones te bepalen en heb ik aan de hand van een schema (op maat gemaakt) opgebouwd. (afwisseling hersteltraining, interval, fartlek, Int DL en Ext. DL.)
Ik ben nu in behandeling voor mijn rugproblemen en zou hierna opnieuw een inspanningstest doen om mijn vooruitgang te bekijken op een jaar tijd. Ik was ook van zin om het zo aan te pakken, eerst schema voor 5-km tijd scherp te zetten, dan werken naar de 10 km toe en zo verder.
Ik heb nog niet specifiek gelopen om een goeie tijd neer te zetten op een 5 of 10-km-tijd omdat ik mijn schema volgde met 4 trainingen in de week + combinatie avondschool en baby'tje/gezin. En ik wou hier niet van afwijken.
de tijden die ik nu gelopen heb zijn 1km in 3:41; 5km in 21:41; 10km in 43:10; halve marathon 1u37 en marathon in 3u29.
De korte afstanden dus niet gelopen om een goede tijd neer te zetten maar gelopen tijdens een training

Ronnie B. | 30-04-2016

Zeker een goed punt, Anita. Jouw manier is eigenlijk hoe ik het zelf wil gaan doen.

Al moet ik wel zeggen dat ik met een basis opbouwen niet bedoel dat hij zijn snelheid [of heropbouw daarvan] moet verwaarlozen en 120 kilometer per week aan 6 min/km moet gaan sjokken.

Ik wil de antwoorden op de vragen die je stelt ook wel weten. En daarnaast op welke termijn die marathon gelopen gaat worden.

anita | 30-04-2016

Ik zou juist eerst aan de snelheid gaan werken, Eerst een snelle 5 en 10km wegzetten. Dan toewerken naar een hele mooie halve marathon tijd. En als je die halve marathon tijd goed scherp hebt gezet ben je in een schema van 10-12 weken zo bij een snelle marathon.
Duur uitbouwen is natuurlijk helemaal het probleem niet. Je hebt al een aantal marathons gelopen dus die duur heb je weer zo opgebouwd.
Eerst je snelheid terug zien te krijgen en van daaruit pas verder werken. Anders blijf je op marathon tijden hangen die misschien wel leuk zijn en steeds iets beter maar niet hetgeen wat je daadwerkelijk in huis hebt.
Heb je intussen ook kortere wedstrijd afstanden gelopen? En welke tijden liep je daar?

Ronnie B. | 29-04-2016

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel plannen/schema's waarmee ze je een marathon willen laten lopen op 50 km per week totaal.

Tegenwoordig lijkt het een soort mode te zijn om een marathon te lopen op zo min mogelijk training. Op 50 km per week loop je misschien een aardige 5 km, maar dan houdt het ook wel op.

Ik zou mijn omvang eerst zoveel mogelijk uitbreiden als mogelijk. Een hele grote basis opbouwen en daarna een serieus marathonplan gaan volgen.

anita | 29-04-2016

Dieter bij discipline hoort ook soms je doelen uit stellen tot je wel in vorm bent. Eerst goed herstellen , dan opbouwen totdat je echt goed kunt pieken. Met dat soort doorzettingsvermogen kom je vaak verder (of eigenlijk loop je sneller de marathon) dan niet goed in vorm met pijn in de heupen een marathon uitlopen.
Maar uit je bericht lijkt alsof het allemaal gelijk zonder al te veel voorbereiding moet gebeuren.
Waarom niet eerst serieus kijken wat je nu op de 10km waard bent. Eerst eens trainen om daar een mooie tijd neer te zetten en dan is berekenen wat er op de marathon met een goede serieuze voorbereiding mogelijk zou moeten zijn.

dieter | 29-04-2016

Anita,

De reden dat het lijkt alsof ik geen discipline heb is enkel te wijten door de blessures aan de rug en problemen met de steunzolen waardoor ik afgeremd werd, daarvoor ben ik nu in behandeling en hoop hier binnen een maand van verlost te zijn. voor de 2e marathon was het eerst de bedoeling om hem gewoon uit te lopen zonder streeftijd, daarom dat ik ook in mindere vorm was. Ook moet je weten dat ik de hele marathon gelopen heb met enorme pijn aan de heupen dus doorzettingsvermogen heb ik zeker :-)
Ik combineer dit ook met avondschool 3 tot 4x / week en hou me altijd aan het schema indien mogelijk. Momenteel mag ik even niet lopen en dit frustreert me enorm, dus ben er van overtuigd indien ik een doel stel dat ik mij aan alles zal houden wat er voor nodig is. Daarom dat ik ook denk dat onder de 3u ooit wel mogelijk zal zijn, het is zo een verslaving geworden dat indien ik elke dag zou kunnen lopen, ik ook effectief elke dag zou lopen :-)

anita | 29-04-2016

Zou haalbaar moeten zijn lijkt mij. De grote vraag is of je de discipline hebt om er voldoende voor te trainen want de eerste twee marathons heb je dat niet bepaald bewezen. Voor de meeste mensen is dat de grootste struikelblok.

dieter | 29-04-2016

Bedankt voor de reactie Ronnie B.
Met die half gare plannen bedoel je om geen lange duurlopen van 50 km te doen of juist wel?

Ronnie B. | 28-04-2016

laat die krachttraining en het zwemmen maar zitten. Voor een sub 3 moet je gewoon veel en vaak lopen. Loop idd [minimaal] 6 keer per week, kilometrage zoveel als je aan kan. Ga niet voor half gare plannen/ methodes die je laten toppen op 50 kilometer ofzo.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

hit counter