moeite met beginnersschema

Mara | 07-06-2016

Hallo,

Sinds kort doe ik (vrouw, 25 jaar) aan hardlopen. Ik ben voor zover ik weet gezond, heb een gezond bmi, maar een super slechte conditie. Daarbij is mijn hartslag in rust stand meestal tussen de 90-100 en schiet het met hardlopen snel omhoog.
Ik loop hard met het beginnersschema van run2day. De eerste week was alleen wandelen. Dat ging prima. Gisteren heb ik voor het eerst echt hardgelopen. 12 keer 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen. Ik merk dat dit me ontzettend veel moeite kost.
Herkent iemand dit? En is het uiteindelijk wel gelukt om bijv. een half uur te kunnen rennen? Of kan ik beter stoppen als 12 keer 1 minuut rennen al zoveel moeite kost (overigens wel gelukt!). Ben vooral op zoek naar mensen met succesverhalen terwijl zij net zo'n slechte conditie hadden als ik, om zo weer een beetje gemotiveerd te raken.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 29 reacties op dit onderwerp.

Sylvia | email | 30-06-2016

Hallo Mara,

ik loop ook nog niet zo lang hoor bin pas 13 mei 2016 weer wat begonnen met lopen. In April ben ik namelijk met mijn racefiets hard gevallen op mijn rechter heup en daarom eerst maar weer gestopt met hardlopen.
Een trainingsschema heb ik nooit gebruikt maar ben gewoon gaan lopen ook omdat ik al ern heel goede conditie had vanwege het fietsen op de racefiets.
Ik wissel fietsen en hardlopen af. Als het heel erg warm is ga ik met de racer op pad en als het weer wat minder is ga ik hardlopen.

Daarom is er ook geen regelmaat in mijn looptraining, ik loop de de 5,22 km in 0:39:32. Dit is geen geweldige tijd maar ik loop ze zonder wandelpauzes.
Gisteren had ik een lange loop van 10,22 km en heb er 1:13:29 over gedaan.

Dus Mara neem de tijd doe het op jou niveau en laat je niet jek maken. Geniet van het lopen.

Yvon | 25-06-2016

Ieder lesje lopen totdat t lekker gaat. Het duurde 2 jaar totdat ik 5 km kon hardlopen (schildklierproblemen) maar nu 3 jaar verder gaat t goed.

max | 17-06-2016

@ mara: fijn dat bloed goed was. Ik zou me totaal niet blind staren op die 5 km in 30 minuten. Snelheid is niet belangrijk. Langzaam lopen, zodat je nog kunt praten is belangrijk in de begin fase.

Mara | 16-06-2016

@Max Dankje. Misschien is eerst gewoon lopen idd wel slimmer. Ik wil alleen sneller dan ik kan soms 😄.
Wel fijn om te weten dat het dus wel mogelijk is om te leren hardlopen als je een slechte conditie hebt.
Mijn doel is nu om 5 km binnen 30 minuten te kunnen lopen.

Mara | 16-06-2016

Ik heb zeker andere talenten Martine en Wilma;). Helaas is hardlopen daar niet een van. Maar ik geef niet op. Mijn bloedwaarden zijn goed. En ik ben erg gemotiveerd om, met behulp van een fysio, goed te leren hardlopen. Het lijkt me namelijk heerlijk om te kunnen.

max | 16-06-2016

@ aernout: Oh hahaha :-) Ik lees die reacties van die 'wilma' niet eens eerlijk gezegd. Ik hoop dat Mara ook het hardloopvirus krijgt en binnenkort lekker kan lopen. Eerst wandelen en dan rustig opstarten is een goed idee denk ik.

@ mara: hoop dat je jouw voortgang ook wilt delen en hoe het verder loopt?

Aernout Babylon | 16-06-2016

Max, mijn opmerking moet je zeker lezen in de context van wilma's reactie. Vooral op nederlandse fora kun je nog weleens de indruk krijgen dat je vooral niet meer dan drie keer per week een uurtje moet trainen.

75+ km per week is gewoon een omvang waar je naartoe kan werken, als je het rustig en verstandig opbouwt. Maar tegelijkertijd zijn het forse, respectabele trainingsweken! Jouw verhaal moet Mara zeker hoop geven.

Die wedstrijden van 60 km doe ik je zeker niet na ;)

wilma | 16-06-2016

Ja Martine, maar ook dan zal ze wel vaak hoofdpijn hebben.

Martine | email | 16-06-2016

Mara heeft andere talenten die wereldkundig zijn maar hier helaas niet bespreekbaar😵

wilma | 16-06-2016

4000 km per jaar, 60 km loopjes, ik begrijp dat je ze je Max noemen.

max | 16-06-2016

@ aernout: nee dat klopt, het is ook niet erg veel. Misschien is het wel leuk om te vermelden dat ik zoveel moeite had met het schema en nu ook 60 km loopjes kan doen. Dat moet toch hoopgevend zijn :-)

max | 16-06-2016

@ Mara: je hebt het goed opgepakt. Eerst even de zekerheid dat alles OK is en dan verder kijken. Als jouw conditie zo slecht is, zou het dan een idee zijn om gewoon te beginnen met wandelen? Zo begon ik ook voordat ik het hardloop schema ging proberen. Ik wandelde op de loopband tot 10 km per keer. Dat bracht me al een stuk betere conditie. Daarna begonnen met Evy Start2Run en dus nu alweer jaren lekker aan het lopen.

Heb je trouwens wel goede schoenen?

Aernout Babylon | 15-06-2016

Oh dat was ik, die vorige reactie.

Succes Mara, met de fysio en het bloedonderzoek.

Aern | 15-06-2016

fred is wel heel stil...

Toch niks om je voor te schamen, er een keertje naast zitten? :)

Mara | 15-06-2016

Overigens denk ik zelf niet dat er wat uit mijn bloed komt hoor en denk ik dat het gewoon komt door een belabberde conditie. Maar wil het wel voor de zekerheid getest hebben. Vooral omdat er de laatste tijd iets veranderd lijkt te zijn in mijn spierkracht en ik dus opeens niet goed kan staan.
Ben wel blij met de fysio. Ik doe kennelijk iets verkeerd bij het hardlopen en dan weet ik tenminste wat, want iedere keer blessures in met name mijn rug na hardlopen is niet fijn.

Mara | 15-06-2016

Dank jullie wel.
Ik bedoelde een hartslag echt in rust, dus als ik bijv op bed lig.

Ik heb na het hardlopen anderhalve week lang ontzettend pijn in mijn rug gehad (spier richting bil). Zo'n pijn dat twee meter hardlopen niet meer ging (kon niet door pijn heenlopen). Bovendien ben ik erg stijf en heb ik de laatste tijd heel veel moeite met staan. Gewoon lopen en fietsen gaat prima. Maar bij tandenpoetsen of douchen moet ik de laatste maand opeens gaan zitten. In combinatie met mn hoge hartslag gisteren maar naar de huisarts geweest. Ik wil namelijk graag wat aan mijn conditie doen maar krijg steeds blessures als ik dat probeer.
Hij vond het erg onverstandig als ik nu door zou lopen. Ik heb bloed laten prikken en een verwijzing voor een fysio om naar mijn looppatroon te kijken. Dat laatste mag ik pas doen als uit mijn bloed blijkt dat alles goed is.

Om die reden kon ik de reactie van Wilma ook niet helemaal waarderen. Je bedoelt het vast goed maar je kent mijn situatie niet.

Aernout Babylon | 14-06-2016

Dat is iets meer dan 75 km per week. Laten we alsjeblieft niet net doen alsof dat een superdupermegahoog wekelijks kilometrage is.

En fred, doe eens niet zo vals, het gaat je niet goed af. Of probeer je me te versieren ;)

wilma | 13-06-2016

4000km per jaar?

Ben je zeker postbode van beroep.

max | 13-06-2016

Gewoon doorzetten en zoals al eerder aangegeven, eventueel een les herhalen. Ik deed Evy Start2Run in 2009 en had een maand nodig voor les 1. Die 3 minuten kon ik destijds echt niet. Inmiddels loop ik meer dan 4.000 km per jaar dus écht: er is hoop ;-)

wilma | 12-06-2016

Allemaal een kusje.

fred | 12-06-2016

Alsjeblieft Aernout, iedereen kan er wel een keer naast zitten.

Aernout Babylon | 12-06-2016

Ja, fred.

fred | 11-06-2016

Waarschijnlijk bedoelt Mara met de hartslag in ruststand van 90-100 haar hartslag direct voor de training. Die waarde is normaal.

Aernout Babylon | 09-06-2016

Mara, je kiest ook wel een lekkere periode uit om te beginnen, met die hitte ;)

Als je denkt dat je niet langzamer kan, ga dan nog langzamer.

Een rusthartslag van 90-100 is trouwens heel erg hoog. Niet meteen zorgwekkend maar ook zeker niet normaal.

_______________
Ik kan me overigens goed voorstellen dat Martijn de bijdragen van wilma vaak wel "waddeert"!

hahaha, sorry hoor

Martijn | 08-06-2016

hoi Mara,
gewoon rustiger aan doen.
Het kan zijn dat je te snel loopt, in het begin is het tempo niet van belang, maar puur je lichaam laten wennen aan het lopen. Ik kan me voorstellen dat je de conditie vooruit wilt zien gaan, maar het begin is echt puur om rustig aan de loopbelasting te wennen.

Ook is het helemaal niet erg om een paar lessen dubbel te doen, ipv na de volgende les te gaan.
Je zult dan langer doen om 30 minuten te kunnen lopen, maar het is haalbaar.
Motivatie kan dan wel een probleem zijn, het is natuurlijk leuker om in korte tijd snel te kunnen lopen. Laat je echter niet weerhouden!

ps, Wilma moet je leren kennen, zelf waddeer ik die bijdragen vaak, maar ik kan me ook goed voorstellen dat niet iedereen dat zo ervaart ;)

Mara | 08-06-2016

Daarbij heb ik in het verleden ook wel meerdere keren geprobeerd hard te lopen via verschillende schema's (en ook niet gelijk opgegeven). Maar na week 4 ofzo kom ik dan gewoon echt niet verder. Hoe hard ik ook probeer. En week 1 en 2 blijven heel veel moeite kosten.

Mara | 08-06-2016

Wat is dit voor een vreemde reactie? Ik heb het mentaal best in orde en ik piep ook niet gelijk. Ik merk alleen dat ik het echt heel zwaar vond (en juist daarom ben ik heel blij dat ik gewoon heb doorgezet en ook blijf doorzetten) en ik vroeg me gewoon af of mensen dit herkennen.

wilma | 08-06-2016

Je moet het mentaal ook wel een beetje op orde hebben Mara.
Aan verhaaltjes heb je in de regel niet zo veel.
Niet gelijk piepen, er voor gaan en het gaat je zeker lukken.

Mara | 07-06-2016

Nog een kleine aanvulling.
Ik herstel niet echt in die twee minuten lopen.
Mijn hartslag gaat wel iets naar beneden, maar niet echt veel.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter