duurloopmisverstand voor beginners

Maurce | 15-06-2016

Na een poos niet te hebben gelopen, is de zin in hardlopen er toch weer. Nu moet ik helaas weer bij het begin beginnen. Een bevriende hardloper raadde mij het ‘duurloopmisverstand’ aan om mee te beginnen. Bij het doorbladeren vond ik het wel interessante materie. Ik heb alleen een ‘maar’ bij het gebruik ervan als beginner.

In mijn bepekte vrije tijd wil ik hardlopen ook gebruiken om fit te worden en blijven. Ik vraag me af of het beginnersschema dan niet in tekort schiet?

Verder vraag ik me af of iemand ook ervaring heeft met het trainingsschema als beginner?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 5 reacties op dit onderwerp.

Aernout Babylon | 23-06-2016

max, ik snap wel wat je bedoelt, ja. Klaas Lok heeft het ergens in het boek ook over een gemiddeld getalenteerde tiener die een 5km in 'maar' 17 minuten loopt.

Maar er staat wel een echt beginnersschema in het boek. Dus als je [Maurce] van plan bent om na het opbouwen volgens Lok te gaan lopen, dan zou ik gewoon met het beginnersschema van Klaas Lok beginnen. Het enige verschil met een klassiek opbouwschema is dat je niet toe werkt naar een aaneengesloten duurloop maar naar de souplesse-intervallen.

max | 23-06-2016

@ aernout: het gaat meer om het principe van het boek. Dat is veel meer gericht op de wat snellere loper (en ook met wat ervaring). Althans zo bleef(de) ik het boek het. Ik vond het dus niet voor een beginner of voor iemand die weer aan het opbouwen is. Net zoals jij ben ik ook voorstander van rustig opbouwen in de begin fase. Eerst de basis weer goed.

Aernout Babylon | 22-06-2016

Wat bedoel je met tekort schieten? Hoelang heb je niks gedaan? Hoe oud ben je, doe je andere sporten, heb je overgewicht?

Als je jaren je pezen, banden en aanhechtingen niet hebt aangesproken, dan kun je gewoon niet beginnen met 400tjes. Ja, het kan wel, maar dan zul je waarschijnlijk al snel pijntjes krijgen.

Je zult je belastbaarheid rustig moeten opbouwen, of je nou kiest voor Lok of voor een meer standaard duurloopmethode.

max, Je kunt intervaltijden gebaseerd op een 10k >60min. toch gewoon berekenen dmv extrapolatie? Per minuut extra op de 10k ~2-3 seconden optellen bij de 400m tijd die hoort bij een 10k in 60min.

max | 20-06-2016

Ik heb geen idee hoe snel je loopt maar toen ik het boek las, vond ik het bijzonder dat Lok alvast ervan uitgaat dat je maximaal 60 minuten doet over de 10K. Dat is niet alle beginners gegeven. Ik zou als beginner gewoon een rustig schema oppakken en niet me bezig houden met al die snelheids trainingen ook al noemt Lok het 'souplesse'.

Schele Henkie | 15-06-2016

een misverstand lijkt me zowieso geen goed uitgangspunt om ergens mee te beginnen...

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter