Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Melkzuur uit de benen laten vloeien

Simon Chovau | email | 22-05-2004

Ik heb het ook maar gehoord, maar wel van niet de eerste de beste atleten:
Als je een wedstrijd moet lopen en je voelt dat er nog wat melkzuur in je benen zit ( bv van vorige training of indien je 2 dagen achtereen moet lopen ), hielp het om de avond voor de wedstrijd of de dag zelf op je rug te gaan liggen met je benen omhoog ( tegen een muur ofzo ). Dat een minuut of 15-20 en zo zou volgens hen het melkzuur uit je benen vloeien.
Nu als je 15-20 minuten met je benen omhoog ligt beginnen je voeten wel te tintelen ( vgl met slapende voet ) en daarna voelen je (onder)benen wel zeer warm aan.
Kan dit kloppen of niet?

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 24 reacties op dit onderwerp.

Ali | email | 24-08-2016

Besluit
De Tips op rij en proberen kan geen kwaad.

1) na de inspanning benen omhoog houden tegen een muur, 10tal minuten en zeer goed stretchen met veel vocht inname.

2) masseren, ( pijn is eerder aan de spieren ) voor betere bloedsomloop dat het "vuil" wegruimt.

3) Douche mix: warm water temperatuur laten stijgen dan koud water 4-5 tal keren na elkaar : hard gaat sneller pompen en weer het bloed beter laten serculeren.

4) betere uithouding opbouwen voor meer zuurstof te sturen naar de spieren

5) meer spieren dan kan de last verdeeld worden.

6) IJsBad bevorderd het herstel.

Voila, voila
Hopelijk doen we het allen beter.

marco | 23-01-2016

Stroomde bij simon het zuur de hersenen in? Koffie met 2 klontjes kalk perhaps?

Jan | 22-01-2016

na de training 5 minuten met de benen omhoog tegen de muur aan, ik doe dit al jaren en hierdoor geen stijve kuiten meer
. Als het tussen de oren zit zal mij een zorg zijn ik ben er door geholpen

wilma | 22-01-2016

Klein gaatje in je teen maken?

Tony | email | 22-01-2016

Tot nu toe gaat het over melkzuur n.a.v. sporten. Maar wat te denken aan de toeneming van melkzuur na het nuttigen van bijv. koffie?

Lucien | email | 21-12-2011

Welk is de oplossing om er van af te geraken?
Fank!

Hannes | 04-09-2009

terug naar de huisarts?

Christien | email | 03-09-2009

Ik heb 8 weken snachts vreselijke pijn in de bovenbenen vooral de voorkant,de afgelopen week begint de dag steeds pijnlijker te worden,slik mineralen,kalsium,magnesium weinig resultaten krijg manuele therapie sport 3x rustig, maar begin wanhopig te worden slaap alleen redelijk met slaap pillen of pijnstillers.................zijn er mensen met een goeie tip?

mir | 18-08-2009

je kunt ook gewoon niet sporten
Dan heb je nergens last van haha

Jhon | 06-07-2009

probeer eens melkzuurremmers tot je te nemen. werken perfect.

JnB | 04-07-2009

Hey,

ik doe aan wielrennen, ik lees bovenstaande tekst en vind het een goede plaats om even dit vraagje te stellen.

Ik heb héél het jaar last van melkzuur, bijna zeker geen spierpijn, ik liet me soms masseren en hét is melkzuur, dat hielp wel maar kwam altijd terug.

Ik denk dat ik het melkzuur moeilijker dan een ander uit mijn lichaam wordt verwijderd. Mss een slechte doorstroming in mijn benen, het zijn vooral mijn bovenbenen en soms kuiten.

Nu ben ik weer beginnen trainen en na 1x doortrainen doen mijn benen weer pijn, wat moet ik doen? Magnesium enzo neem ik nu wel al.

groetjes en alvast bedankt^^

Bert | 27-04-2009

Dan moet je eens een magnesiumtablet slikken, dat zou moeten helpen.

Verzuring voelt eerder aan als vermoeide lege en zware benen, maar niet als pijn.

Schurmans Marcel | email | 27-04-2009

Na een tenniswedstrijd zeer zwaar bevochten, een uur nadien en wanneer men dan in bed komt begint de miserie, pijn met krampen in de kuiten en de spieren aan de voorkant van de schenen, uren aan een stuk.

J. | 09-03-2009

En de prijs voor het meest correcte antwoord op de vraag gaat naar... Vincent!!!
Inderdaad is het melkzuur na korte tijd na de inspanning uit de spieren verdwenen, en is spierpijn de dag na een zware inspanning dus helemaal iets anders dan 'zure benen'...

paul | 31-03-2006

Er zitten na een zware training zeker nog afvalstoffen in het bloed. Het doel van massage is de afvoer bevorderen van deze afvalstoffen (pijnstofjes, zuren whatever). Met de benen omhoog (en evt wat fietsbewegingen maken) stimuleert ook de afvoer, dus het zou best wel eens goed kunnen zijn.

Mike | 26-03-2006

Gelukkig heb ik geen melkzuur, dus dat loopt altijd lekker makkelijk :-)

M. Zuur | 24-03-2006

hulde voor hilde

hilde | 24-03-2006

Nou hier staat wel een hoop onzin bij elkaar hoor! Melkzuur is ook in rust aanwezig in je spieren en bij geringe inspanning slaagt je lichaam er in dit te neutraliseren.
Melkzuur is een afvalstof!
Koolhydraten (glucose) leveren energie, bij de verbranding ervan (bij beweging) wordt melkzuur gevormd. Een ophoping van melkzuur (bij intensief sporten) vermindert de bloedtoevoer naar de spieren, waardoor die minder goed functioneren (je bent op). Er gaat een signaal van je spieren naar je hersenen --> spierpijn
Die spierpijn voel je wel een paar dagen, maar een goede massage helpt wel omdat dat voor een betere doorbloeding zorgt. Ook warme douches of baden zijn goed om dezelfde reden. Zeker géén koude!!
Ook geen complete rust, actief herstel is beter, rustig herstelloopje dus.

Klaas Lok | 22-03-2006

Melkzuur is een snelle energiebron, die gebruikt wordt bij hoge intensiteit. Niet melkzuur zorgt voor de 'verlammende' werking (tijdens het lopen), maar een afvalproduct: H+ionen

vr gr

Klaas Lok www.hardlopen.nl

Marc | 23-06-2004

Melkzuur bestrijdt je het best door een goeie warming up en cooling down en daarna je benen zo vlug mogelijk afkoelen vb.met koud water .

Vincent | 30-05-2004

Melkzuur verdwijnt redelijk snel uit je spieren. Als je een kwartiertje uitloopt na de wedstrijd ben je zowat alles kwijt. Melkzuur is direct in je bloed te meten er verdeelt zich dus al tijdens inspanning tussen je spieren en je bloed. Dat het in je spieren blijft hangen tot een dag na de training is grote (maar wel hardnekkige) onzin.

Wat je 1 of 2 dagen (of in extreme gevallen tot 5 dagen) na een zware training voelt zijn spierbeschadigingen oftewel spierpijn. Daar zijn bij mijn weten nog geen bruikbare middeltjes tegen.

Misschien is de verklaring dat je zenuwen bekneld zitten waardoor je tintelingen krijgt en de pijn even niet meer voelt. Probleem bij spierbeschadigingen is dat je spier minder kracht kan leveren en dat los je niet op met pijnbestrijding. Dus gewoon rustig trainen en zeker geen wedstrijdje doen minder dan 2 dagen voor een belangrijke wedstrijd.

Ed | 29-05-2004

Pas als melkzuur uit de spieren treed komt het in het bloed, dat dan iets dikker wordt, als het nog in de spieren zit kan het nergens anders heen. Maar volgens mij zit er voor de inspanning helemaal geen melkzuur in de spieren.

Ed | 27-05-2004

Volgens mij ook onzin. Ik vroeg het aan een collega, die lachte zich een breuk ;-)

Waar zou het melkzuur dan heen moeten? De buik? Het is niet zoals bloed dat naar onderen zakt, melkzuur zit in de spieren, in het vlees zelf dus, niet in de bloedvaten.

tommy | 23-05-2004

Ik denk dat het onzin is, maar ik zou zeggen: Probeer het een keer, bijvoorbeeld de avond voor een training. Dan voel je zelf wel of het heeft geholpen of niet.

Maar eigenlijk denk ik dat het meer een mentale kwestie is. Als die atleet waarvan u het heeft gehoord ervan overtuigd is dat het werkt, zal het voor hem effect hebben. Want hij staat de wedstrijddag zelfverzekerder op en denk niet meer aan dat melkzuur dat er eventueel in zou kunnen zitten. Maar iig succes ermee.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

hit counter