Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Achillepees

Jotie | 29-08-2004

Hail,
Door wat kan je letsel oplopen aan de achillepees : door slechte schoenen, door te veel te trainen, door te snel te lopen?

De dag na mijn looptraining doet mijn achillepees (dat denk ik toch) wat pijn. Dat gaat echter over na een paar minuten.
Is dit een teken dat ik moet oppassen of is dat een normale reactie (ben een beginnende loper)

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 42 reacties op dit onderwerp.

Emmie van kammen | email | 20-08-2017

Hallo ik heb nu al 8 maanden pijn aan de aanzet van de achillispees Word nu behandeld Door de fisio met ultrastralen Ik werk in de zorg dus veel lopen en staan Heb nu weet nieuwe inlegzolen van de podoloog die bij de binnenkant van de voeten extra demping hebben nu Moet ook 3 keer per dag strekoefenijgen doen Wat zijn de beste schoenen om in t werk te dragen zonder klachten weer te krigen

henk | 14-10-2010

Oke marcel. ik ga je advies op volgen een zooltje in de sok lijkt mij een goed idee. Ik heb de hele zomer op de racefiets gezeten. maar dat geeft mijn weinig voldoening.

Marcel | 14-10-2010

Vervolg...

In de tussentijd veel gelezen over achillespeesblessures en gelezen over barefootrunning, oefeningen, etc. Vandaar ook die Nike Free voor de training. Ook hier ben ik langzaam op begonnen en direct gestopt als ik wat voelde.

Nu gaat het heel goed, loop vrij veel, ook wedstrijden, maar ik ben wel erg op mij hoede en doe bij het minste of geringste de sok aan en doe mijn oefeningen.

Marcel | 14-10-2010

@Henk,

In het begin had ik ook last van die sok, omdat ik hem toch op spanning had getrokken. Dat doe ik nu niet meer. Die sok moet er alleen voor zorgen dat je voorvoet niet naar beneden 'valt' en daar is geen spanning voor nodig, enkel een beetje weerstand. Ook boven m'n kuit maak ik het klittenband zeer losjes vast. Daarnaast heb een schoenzool erin gestopt, zodat mijn tenen niet in de knel komen. Vanaf toen geen last meer van de sok.

Zelfs met sok ben ik minimaal drie maanden bezig geweest. Heb niet het idee gehad dat het met de sok sneller ging, maar wel dat het beter geneest, omdat de genezing in rekstand plaatsvindt gedurende de nacht. Als de pees 's nachts in ontspannen toestand geneest trek je het resultaat weer los 's ochtends zodra je weer ik rekstand komt. De positieve eigenschappen die de fabrikant er aan toebedeelt ervaar ik wel degelijk. Ik stop dus alleen nog een binnenzool van een hardloopschoen in de sok. In die periode niet hardgelopen. Heb maar een racefiets gekocht ter overbrugging en op de crosstrainer gestaan in de sportschool.

henk | 14-10-2010

@ marcel, hoi ik heb ook een hardnekkige achillespees blessuren aan beide pezen. De strassburg sock heb jij die de hele nacht aan. Ik red dat niet wordt er gek van. de rek oefeningen op de traptrede doe ik wel 2x per dag . maar de pezen zijn nog gevoeliger hierdoor geworden is dat normaal in het begin?

Marcel | 11-10-2010

Combinatie van het volgende heeft mij geholpen en helpt nog steeds:
-Strassburg sock
-oefeningen
-voorvoet/middenvoet landingen
-trainen op Nike Free
-Afgestapt van standaard hardloopschoenen
-overgestapt naar race schoenen, zoals Nike lunar racer en Adidas Adizero.

Strassburg sock ben ik erg blij mee. Trek hem nog steeds aan na een lange training of wedstrijd. Eeenmaal een achillispeesblessure gehad, dan blijft dit een altijd een zwakke plek mijns inziens.

Adele Wetzel | email | 11-10-2010

Ook ik heb al ruim 6 maanden pijn in m'n rechter achillespees.
Vooral met lopen en trap op en af, dat is zeer pijnlijk.
Van m'n huisarts Diclofenac Gel voorgeschreven gekregen, 3xp.dag 10min. smeren, dat helpt helemaal niets.
Ik kan ook niet rusten, ik heb een hond en moet haar 4 x p.d. uitlaten. Ik loop er gewoon naar, heb ook verhogingen in m'n schoenen, wie weet raad?

Ingrid | email | 04-10-2009

Heb nu één jaar pijn aan mijn arscillespezen aan bijde voeten en ben ten einde raad .Ik heb al kiné gehad en oefeningen

Ron | 03-11-2008

sorry sandra om te zeggen maar dat kan wel een half jaar tot een jaar (of langer) duren. toevallig sprak ik iemand in de herfstvakantie die hetzelfde had en nu al 2 jaar bezig is om te herstellen van een afgescheurde achillespees met inmiddels 3 operaties achter de rug.

overleg met je arts wat voor jou haalbaar en reeel is. sterkte

sandra | email | 02-11-2008

hoi iedereen,ik heb donderdag in t'zaalvoetbal m'n voet om geslaan met gevolg achillepees volgens kliniek volledig in flarden nu ze hebben het weer aan elkaar gezet,weet iemand hoelang ik hier mee zal zitten.gr san

voetballer | email | 14-04-2007

Hail,
Door wat kan je letsel oplopen aan de achillepees : door slechte schoenen, door te veel te trainen, door te snel te lopen?

De dag na mijn looptraining doet mijn achillepees (dat denk ik toch) wat pijn. Dat gaat echter over na een paar minuten.
Is dit een teken dat ik moet oppassen of is dat een normale reactie (ben een beginnende loper)

Henny | email | 29-06-2006

[Mij ziekenhuis wil nu gaan opereren, twee weken gips, daarna brace met hakverhoging. Heb al 9 maanden een ontsteking + slijmbeursontsteking. Wie heeft hier ervaring mee?. Arts zegt dat het bot door de ontsteking wordt aangetast.

Paul | 17-12-2005

Interessant wat Tieme zegt. Ik heb zelf dat idee ook wel eens gehad dat dat bij mij meespeelt.
Dat de rand van de hiel teveel druk uitoefend op de achillespees. Nog meer mensen hier ervaring mee of bronnen over, heb het nooit eerder ergens gelezen?

Arie | 14-12-2005

Ja de CALCANEUS !!

| 12-12-2005

calcaneus ?

. | 11-12-2005

.

Arie | 09-12-2005

Om precies te zijn (ff gegoogled) zit de pijn dus opi
de plaats van de calcaneus.

Arie | 09-12-2005

Ik heb al enige tijd (3 maanden) last van een achillespees blessure(toevallig ook na nieuwe schoenen...).Het lijkt nu dat de achillespees zo goed als pijn vrij is,dus daar waar je hen vast kan pakken tussen duim en wijsvinger.Nu heb ik in plaats van de pees, een stukje lager last gekregen (wel minder pijnlijk) het pijn gedeelte zit zo'n 4 cm omhoog vanaf de hiel (grond oppervlak),tegen het bot wat je daar voelt en precies aan de achterkant.
Zijn dit de aanhechtingen van de pees ?
Ik gebruik nog steeds hakverhogers (en andere schoenen)

Dick | email | 29-11-2005

Probleem met archillespees blijkt bij mij in de schoenen te zitten.
In 2000 marathon Leiden gelopen op saucony grid.
Saucony heeft de schoen demping in de jaren aangepast.
Met een nieuw paar heb ik problemen met de linkerpees, vooral smorgens.
Ik heb nu al 2 paar gehad waarop ik maar 100 km op heb gelopen.
Ik had gehele dag last van de pees, en een pijnlijke verdikking.
Ik heb nu Asics gel, en de problemen verdwijnen.
Ik kan met gemak 3x per week lopen, en zit weer op de 15 km in 2 maanden tijd. zonder startpijn, en
smorgens ook opstaan zonder pijn.

Dick | email | 29-11-2005

Probleem met archillespees blijkt bij mij in de schoenen te zitten.
In 2000 marathon Leiden gelopen op saucony grid.
Saucony heeft de schoen demping in de jaren aangepast.
Met een nieuw paar heb ik problemen met de linkerpees, vooral smorgens.
Ik heb nu al 2 paar gehad waarop ik maar 100 km op heb gelopen.
Ik had gehele dag last van de pees, en een pijnlijke verdikking.
Ik heb nu Asics gel, en de problemen verdwijnen.
Ik kan met gemak 3x per week lopen, en zit weer op de 15 km in 2 maanden tijd. zonder startpijn, en
smorgens ook opstaan zonder pijn.

George | 21-11-2005

n van de beste en nog niet zo bekende therapien om een achillespeesblessure aan de wortels aan te pakken zie:
http://www.pponline.co.uk/encyc/0031.htm
en je moet er wl wat voor doen, lees vooral dat stuk over eccentrische en concentrische spierbelasting, het verschil is namelijk essentiel!!!!
Dus nooit die oefening op de trap je been omhoog brengen met je geblesseerde been, maar met je gezonde been en die alternatieve oefeningen: prima!!!

richard | 18-11-2005

Probeer 's met mosterd in te smeren!

Zie http://www.hardlopen.org/

claudia | email | 15-11-2005

wat is plaaster

freddy | 15-11-2005

ik heb ook last van de achilles,ik loop daar al maanden mee rond en nu hebben ze mijne voet in de plaaster gelecht voor minsten 5weken, is dat wel nodeg zo lang in de plaaster???

Willem | 02-08-2005

Denk na AUB. Je koopt een schoen die geschikt is voor jou voet.Doe hier geen hakverhoging in want je hele voetbed klopt niet meer. Als je al iets naar binnen loopt en je plaatst ook nog een verhoging dan zullen die krachten naar binnen aanzienlijk toenemen en dan nog maar te zwijgen over de blaren.

Richard Lennartz | email | 06-07-2005

Langer dan 2 weken last van je achilles? Kans op tendinose is bijzonder groot. Reken in het slechtste geval op maandenlang voordat je hersteld bent...maar het lukt wel, althans bij mij. Na 12 jaar is eindelijk de juiste diagnose gesteld waarbij een echo definitief uitsluitsel gaf: 3,5 mm over de hele lengte van de pees. Nu is dat nog maar 1-2mm en het gaat steeds beter. Remedie? Een nachtspalk, elke dag 3x ijs en elke dag 3x (stevige) excentrische oefeningen. Konsekwent elke dag!. Die oefeningen zijn erg belangrijk. Mogelijk komt er binnenkort een roeitrainer op de markt waarmee je je stevig in het zweet kunt werken (conditie bijhouden dus!) en tegelijk actief werkt aan je herstel door de excentrische training. Interesse? Mail me dan!

Ron, sportmasseur | 21-09-2004

P.S. wat ik zelf een fijne site vind is:

www.blessurevrij.nl

Hier vindt je van alles over blessures, onstaan, symptomen, gevolgen en behandeling.
Echt de moeite waard.

Mefisto | 20-09-2004

Kan je de pijn is wat duidelijker omschrijven ( hoe voelt het/ welke plaats... ) want met al die blessuremogelijkheden ga je haast denken dat je alles hebt..

Ron, sportmasseur | 20-09-2004

Kenmerkend probleem van een achillespeesontsteking is dat je tijdens het lopen nauwelijks tot geen last hebt. De pijn voel je pas 's-morgens als je uit bed opstaat. En inderdaad, na een paar minuten tot een half uur verdwijnt de pijn. Dat heeft te maken met het op gang komen van de (slechte) doorbloeding van de pees. Om van je klachten af te komen is veel rust noodzakelijk (minimaal 4 weken volstrekte rust, wellicht langer), 2 a 3 maal daags met ijs masseren en een lichte verhoging in je loopschoeoen plaatsen. Ook in je gewone schoenen. Dit om je achillespees en je kuitspier zoveel mogelijk te ontlasten. Als je na de rust periode weer gaat trainen, behandel je pezen dan wederom met ijs. Het kan inderdaad maanden tot een jaar duren voor je echt weer helemaal klachten vrij bent.

Radicale oplossing kan zijn een corticosteroid injectie. Zelfs een operatie is niet uitgesloten.

Tonny Lemmens | email | 20-09-2004

deel 3

Ik had ondertussen al gemerkt dat ik zonder steunzolen minder last had dan met steunzolen. Dus nieuwe steunzolen laten maken. Dit gaf een opluchting. Nu voel ik geen pijn tijdens het wandelen enkel tijdens het lopen.

Ondertussen ben begonnen met kuit versterkende oefeningen. Voet op trede, hiel laten zakken en omhoog drukken. Veeeel strechen. Elke dag ijs leggen. En de pijnlijke knobbel op de achillespees masseren.

Na een half jaar blessureleed is mijn conclusie is de volgende:
1) Laat goeie inlegzolen maken.
2) Koop enkel schoenmodellen waar je al goed mee geweest bent. Niet te veel wisselen.
3) Stretchen, strechen, strechen.
4) Doe kuit versterkende oefeningen (volgens mij het meest effectief)
5) Leg ijs en masseer nadien de pijnlijke plek

Tonny Lemmens | email | 20-09-2004

Ik heb nu al 6 maanden last van mijn achillespees.
deel 2

Nieuwe schoenen gekocht. Mogelijke waren de oude versleten. Ik loop nogal aan de buitenkant van mijn voeten en mijn schoenen verslijten mogelijk daardoor nogal vlug.

Met de nieuwe schoenen werd het niet beter. Integendeel, de pijn tijdens het lopen ging niet weg. Na 3 maanden alweer nieuwe schoenen. De vorige bleken niet geschikt voor mijn voeten.

De pijn ging niet weg. De 3 weken volledig rust hielpen ook niet.

Sport dokter aangesproken. Deze heeft mij 3x een klop behandeling gegeven. Dit is een apparaat dat op de achillespees wordt gehouden en zeer snel kleine klop pulsen geeft. De dokter heeft hiermee, volgens eigen zeggen, langdurige achillespees klachten mee opgelost.
Behalve bij mij, hoewel dit wel veel pijn heeft weggenomen, heb ik nog altijd last. Toch een aanrader.

einde deel 2

Tonny Lemmens | email | 20-09-2004

Ik heb nu al 6 maanden last van mijn achillespees.
deel 2

Nieuwe schoenen gekocht. Mogelijke waren de oude versleten. Ik loop nogal aan de buitenkant van mijn voeten en mijn schoenen verslijten mogelijk daardoor nogal vlug.

Met de nieuwe schoenen werd het niet beter. Integendeel, de pijn tijdens het lopen ging niet weg. Na 3 maanden alweer nieuwe schoenen. De vorige bleken niet geschikt voor mijn voeten.

De pijn ging niet weg. De 3 weken volledig rust hielpen ook niet.

Sport dokter aangesproken. Deze heeft mij 3x een klop behandeling gegeven. Dit is een apparaat dat op de achillespees wordt gehouden en zeer snel kleine klop pulsen geeft. De dokter heeft hiermee, volgens eigen zeggen, langdurige achillespees klachten mee opgelost.
Behalve bij mij, hoewel dit wel veel pijn heeft weggenomen, heb ik nog altijd last. Toch een aanrader.

einde deel 2

Tonny Lemmens | email | 20-09-2004

Ik heb nu al 6 maanden last van mijn achillespees.

De blessure is nog niet volledig genezen, maar is nu wel aan het beteren. Ik wil gewoon even mijn bevindingen meedelen, misschien heeft er iemand iets aan.

De klachten onstonden 's morgens. Pijnlijke achillespees en stijve kuiten. Maar na een minuten of tien volledig verdwenen en ook geen last tijdens het lopen.

einde deel 1

Evelyne | 14-09-2004

Yuri, zo'n harde stijve hakverhoging, dan is je loopschoen toch geheel niet soepel meer, kun je dan nog wel gewoon hardlopen?

Simon Chovau | 12-09-2004

Dus al ik het goed begrijp moet ik een hakverhoging laten zetten?
Nu ik heb al wel steunzolen of is dat gewoon nog iets extra erbij? Loop trouwens op Saucony Omni Grid, moest dat enigszinds belangrijk zijn.

Yuri | 11-09-2004

Simon,

Als je een hakverhoging van 5mm in de schoen zet (hard materiaal, geen siliconen of iets dergelijks) komt je hiel wat hoger in de schoen te zitten waardoor de rand op een andere plek drukt.

Is de pijn weg, dan was er te veel spanning op de pees waardoor de klacht ontstond.
Is de pijn er nog, dan zou dit logischer wijs iets lager op de hak moeten zitten indien de rand de oorzaak is.

Over de hakverhoging, in beide schoenen uiteraard, hoef je je wat betreft de scheenbeen klachten geen zorgen te maken. Het zal je looppatroon eerder positief benvloeden t.o.v. de scheenbeen klachten.

Succes!

Simon Chovau | 11-09-2004

@ Tieme, hoe ben je daar achter gekomen dat het daar aan ligt?
Ik heb namelijk ook soms na of tijdens een zware training last van mijn rechterachillespees. Als ik de trap afga schiet er soms precies een los beentje rond mijn achillespees naar boven of nr beneden. Ik merk wel dat ik dat vroeger ook al is heb gevoeld ( bv tijdens een atletiekweekend waar we veel meer liepen dan anders ). Aan de demping van de schoenen kan het niet liggen, heb 3 maanden geleden nieuwe schoenen gekocht & die hebben me geholpen van beenvliesontsteking af te geraken. Extra stevigheid in de voorvoet + nog steunzolen, wel merk ik dat het achterste van de schoen verder omhoog steekt dan mijn vorige.
Daarom dat ik wou weten hoe je dat merkt, en is er ook niet soms een soort litteken op je achillespees te zien?

Simon Chovau | 09-09-2004

Bestaan daar geen kinesisten voor om je onderrug los te maken? Het is anders niet echt zeldzaam dat men een blessure van te lopen oploopt door problemen in de (onder)rug of heupen.

Martin | email | 09-09-2004

Ik heb ook last van mijn achillespees, maar eigenlijk niet tijdens het lopen, maar vooral de dag daarna. Heb in juli 4 weken rust genomen, maar klachten werden niet minder. Via huisarts (= achillispeesontsteking, hij wou alleen medicijnen voorschrijven) toch na enig zeurwerk bij fysiotherapeut terechtgekomen.Wat blijkt, mijn onderrug zit "vast" en daardoor zit zenuw knel die spier in bovenbeen aanstuurd en dus verkramt is. Als gevolg daarvan is de flexibiliteit van het onderbeen afgenomen. dit kan niet meer "roteren"' (= zijwaarts kleine draaibewegingen maken) en daardoor raakt mijn achillespees geirriteerd. Een heel verhaal dat door rust en medicijnen niet verholpen zou zijn.

Tieme | 31-08-2004

als enige toevoeging; het kan ook zijn dat de rand van de hiel teveel druk uitoefend op de achillespees; dit heeft bij mij voor klachten gezorgd

Maarten Van Mechelen | email | 30-08-2004

Pas altijd op bij pijnsignalen. Ze zijn een waarschuwing dat er iets mis is. Zeker bij pijn aan achillespezen moet je opletten.

De oorzaken kunnen sterk variren van schoenen met te weinig demping of stabiliteit tot te snel te veel te willen trainen.

Ik ben van mening dat je pijntjes altijd serieus moet nemen. Maar door je lichaam langzaam te laten wennen aan het lopen voorkom je veel pijn en kan het zijn dat pijntjes automatisch verdwijnen. Alleen spierpijn kan je als een normale reactie op het lopen beschouwen. Spieren herstellen meestal heel snel en worden sterker.

Als beginnende loper is het opbouwen van conditie niet het belangrijkste, maar wel het sterker worden van je benen. Doe het dus vooral rustig aan.

Evelyne | 30-08-2004

Kan door te veel lopen ( lees: te snel opbouwen), of door slechte schoenen.
Kijk op de site www runnersweb.nl voor oorzaak en behandeling.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld

hit counter