Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

roken en hardlopen

Arnold | 29-01-2005

Ik rook al 15 jaar (ben 30) een pakje per dag en ben net weer begonnen met hardlopen na jaren geen sport. (20-25 intensief gelopen en gefietst)
Mijn basisconditie is redelijk, ik loop na 2 weken 10 km in 52 min(met spierpijn) rusthartslag is 46, piek 220, tijdens de 10 km hele tijd 160-170.
Ik heb zover ik merk niet echt last van het roken maar vraag me toch af wat de ervaringen zijn van andere rokers en stoppers. Gaat de conditie echt spectaculair vooruit.
(geen zeurreacties van antinooitrokers graag)

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 232 reacties op dit onderwerp.

Pipo | email | 11-08-2018

Weten mensen wel hoe slecht suiker is?

| 16-03-2017

Misschien heeft Dirk wel verstand van sport maar niet van roken, daarvoor moet je bij wilma zijn.

Harry | email | 01-03-2017

Beste Dirk,

Gezien je reactie heb je totaal geen verstand van sport of wat er ook maar in de buurt van mocht komen.

Roken past totaal niet bij een "sporters lifestyle." Roken verminderd weliswaar niet direct de conditie, maar tast vrijwel direct de longen aan. Dit kan uiteindelijk resulteren in de vermindering van het aantal zuurstof deeltjes dat in het bloed zou moeten komen.

Om uiteindelijk een top prestatie te kunnen leveren en effectief te kunnen trainen heb je voldoende zuurstof en water nodig.

Als je dit had geweten, had je niet zo'n zinloze reactie gepost!

Wilma | 26-02-2017

Je rookt al 20 jaar beste Dirk dus je moet ouder zijn dan 12 zou je niet zeggen gezien je reactie.

Dirk | email | 25-02-2017

Wat een bullshit dat roken niet samen gaat met hardlopen,rook inmiddels 20 jaar en ben 3 jaar geleden begonnen met hardlopen.30K in 2:08 , marathon 3:12:00.in vergelijking met de voorgaande jaren tot nu nog steeds verbeteringen in hardlooptijden en geen verslechtering van de conditie.gewoon het hele jaar consequent door blijven trainen en je zult zien dat de conditie alleen maar toeneemt

Ik rook niet meer. | 03-06-2015

het gaat nog steeds pet.

wilma | 09-09-2013

Gewoon weer gaan roken plus een enkel blowtje en je wordt sneller dan ooit.

Laat over een paar jaar nog eens iets van je horen.

Ik rook niet meer | 09-09-2013

25-10-2011 berichtje van 2 jaar geleden . rook nog steeds niet maar ben langzamer gaan lopen , blessuren na blessuren.

Marlies | 11-11-2012

Wilma, je hebt gelijk. Het had net zo goed chinees kunnen zijn. Het is een wonder, ik ben het met Wilma eens!

wilma | 11-11-2012

Bij sommige gaat de grammatica er ook niet op vooruit.

ronaldinhooo | email | 10-11-2012

wa n zever usain bolt toegegeve dat hij soms joints rookt is gvd snelste man op de wereld en wrs ook 1 vn de beste conditie ter wereld rook dan 1 f 2 sigaretten per dag en je gt amper iets merken al deze mensen rookte 1 pak per dag dat is te veel minder gewoon en ga lekker hardlopen smoor zelf 1 joint per 2 dagen speel voetbal nationaal heb beste conditietesten vn de ploeg peace!

leo | email | 27-09-2012

@Oli4

Je wilt een trainingsschema om van 10km in 40 minuten naar een marathon in 3 uur 15 gaan doen en je vraagt of dat gevaarlijk is als je een pakje per dag weg paft?

Nee hoor, dat is niet gevaarlijk, zolang je maar week 1 van je schema blijft herhalen.

ik rook niet meer | 27-09-2012

Ja he wilma, arme ik.

wilma | 26-09-2012

10 km en nog steeds niet onder de 35 minuten?
Wat kan het toch tegen zitten in het leven.

ik rook niet meer | 25-09-2012

Nu al een jaar niet meer gerookt , maar de ene na de andere blessuren . 2012 geen goed jaar . pech. 10km nog steeds niet onder de 35 minuten.

wilma | 20-09-2012

Als Arnold al die jaren flink heeft door gerookt loopt hij niet meer hard maar speelt hij jeu de boules

Oli4 | email | 18-09-2012

Ik rook ongeveer een pakje per dag sinds mijn 14e en ben 40. Nu 1.5 jaar serieus aan het lopen. 10km doe ik net onder 40 minuten, wat ik wel knap vind voor een roker, want blijkbaar doen er dat niet veel die zoveel roken.. Nu zou ik graag eens een trainnigsschema voor een marathon onder 3u15 gaan doen, maar vraag me af of dit niet gevaarlijk is als je een pakje rookt elke dag. Weet daar misschien iemand iets over?

Alvast bedankt?

piet hendrik | email | 09-03-2012

ik heb 22 jaar gerookt en ben nu 2 jaar gestopt en vorig weekend heb ik parijs dakar gelopen

Eric | 08-03-2012

Michel.....leuk dat je Arnold een reactie geeft op een topic die hij 7 jaar geleden heeft geschreven!!!!!!
En niet weer die discussie over roken please! Iedereen weet dat roken slecht is. Mensen die willen roken, roken maar en mensen die niet roken...nou, die roken niet. Iedereen moet doen wat hij/zij wil.

Michel | 08-03-2012

Beste Arnold,
Ik ben 19 en heb 2,5 jaar gerookt en ben inmiddels 3 weken gestopt met roken en merk een groot verschil tijdens het sporten.
Ik reuk vermogen is ook een stuk beter geworden en eten is ook veel smakkelijker geworden. Pas wel op met eten want mijn eetlust is ook verdubbeld dus blijf vooral sporten

arjan | email | 12-12-2011

Beste arnold,mijn schoonvader zij altijd; stoppen doe je van zelf wel
Groetjes van een zware ex roker

50+ | 29-10-2011

Dat is een enorme tijdssprong die m.i. vooral behaald dan wel te danken is aan dat je ondanks je ,,wilde,, tienerjaren over een groot potentioneel talent beschikt.

Brabander | email | 29-10-2011

Ik ben 21 jaar en heb van mn 14 tot 21 gerookt. ben nu bijna een jaar gestopt. Toen ik nog rookte liep ik mn eerste 10km met 2x training in de week in 46.23 min.

Nu een jaar later train ik 6x in de week en rook, drink ik niet meer en eet gezond en ga op tijd naar bed. Ondertussen staat mijn PR op de 10 op 33.48

Ik ben dus ook zeer blij met dit keerpunt in mijn leven en voel me fitter dan ooit. Dankzij mijn jonge leeftijd (en dus een snelle celdeling) zijn mijn longen al voor een heel groot deel hersteld.

Ik zou zeggen tegen alle rokers: Lees mn tekst doe er iets mee en stop dus met roken als je een beetje karakter hebt!

ik rook niet meer | 27-10-2011

@ Maarten, de tijd zal het leren ,mijn rusthartslag is inderdaad zo,n 15 slagen minder maar de spieren zijn behoorlijk aangetast door de griep. Het lopen gaat moeizaam en een kleine hielspoor komt de hoek om kijken ,ik hoop dat dat niet doorzet.
Het jaar uit blijf ik rustig trainen en in 2012 weer een goede 10k. Als ik de 35 minuten breekt geef ik wel een berichtje.

Marlies | 27-10-2011

Hooi Daan.

Ik ben erch dom wand ik hep vroegur gurookd.

En tadaaaa: Nu ben ik superslim, want ik heb al jaren geen peuk aangeraakt. Wat een gel*l. Het gaat om hardlopen en roken, niet om jouw achterlijke mening.

Overigens heeft het stoppen bij mij alleen maar positieve effecten gehad op mijn sportprestaties. Maar dat is heel persoonlijk.

Een liefhebber van hardlopen | 27-10-2011

@ Daan;
Zowieso m/z Sowieso! Jarenlange studie gedaan? Je hebt het over de sportschool.....ben je er zelf wel eens geweest dan? Is het dan niet opgevallen dat deze ruimschoots bevolkt worden door "heren" met gouden kettingen, permanentjes en domme prietpraat. Over lagere regionen gesproken!

Maarten | 27-10-2011

@ ik rook niet meer: Ik stelte twijfels bij je tijd omdat je zelf nogal nuancerend deed over je 10k in 35 minuten met je opmerking "nou ja, hard?". 35 minuten is heel hard ja!

Of stoppen met roken een presentatieverbetering tot gevolg heeft verschilt nogal per persoon. De hartslag gaat bij bijna iedereen die stopt in zeer korte tijd enorm omlaag (meet zelf je rustpols nu maar eens, en vergelijk die met ruim een maand geleden). Het zou me niet verbazen als die ineens 10 slagen lager is.

Dit wil echter niet zeggen dat je ineens veel harder kunt lopen. Ik heb zelf wel een lichte vooruitgang gemerkt bij stoppen met roken in combinatie met hardlopen. De zuurstofopname in je longen zal in ieder geval niet meer afnemen, en waarschijnlijk toenemen. Sowieso is de hoeveelheid koolmonoxide in je bloed een stuk lager, waardoor er meer zuurstof in je bloed kan worden opgenomen. Ergo, ik denk dat je er vrij gemakkelijk 2-3 minuten af moet kunnen halen.

Daan | 26-10-2011

Rokers zijn natuurlijk geen sporters. Zowieso in de lagere regionen van de samenleving komen minder sporters voor. En daar zitten toch de meeste rokers. Na jarenlang studeren, ben je wijs genoeg om niet te gaan roken. Succes met stoppen allemaal, je krijgt er een rijker leven voor terug. En roken is tegenwoordig echt niet stoer meer. Naar de sportschool en een bak sla, dan tel je pas mee..

Een hardlopende roker! | 26-10-2011

Dit is zo'n 100 jaar durende discussie! Voor alle duidelijkheid.....roken is niet goed voor je gezondheid! Dat is duidelijk. Mensen die zeggen dat ze zo'n prestatieverbetering hebben gekregen door te stoppen met roken....BULLSHIT! Ik ken vele mensen die rokende zijn begonnen met hardlopen en intussen gestopt zijn met roken.....leverde nauwelijks prestatiewinst op!!!! Dus conclusie: Stop met roken voor je gezondheid en niet om een paar seconden sneller te worden met hardlopen! Gewoon stoppen!

ik rook niet meer | 26-10-2011

Staat toch duidelijk 10km maarten. natuurlijk is het een mooie tijd dat weet ik ook wel ,stom van mij dat ik met zulke tijden gewoon rookte maar dat is nu verleden tijd . Ik hoop dat nu de 33 of zelfs de 32 minuten in zicht komen ,zou mooi zijn . Ik weet alleen niet of zo,n tijdwinst erin zit door simpel weg niet meer te roken. ik rookte een pakje per dag.

Maarten | 26-10-2011

Een 10 km in 35 minuten of een 5 km in 35 minuten??

10 km in 35 minuten is erg snel, zeker voor een roker.

ik rook niet meer | 25-10-2011

Ik was een rokende hardloper ,nou ja hard? ik loop een 10km rond de 35 minuten.4 weken geleden een flink griepje gehad daardoor 2 weken thuis gezeten zonder tabak. Ik kon gewoon niet roken door het hoesten. Nu een maand rook vrij en dat blijf ik ook bevalt mijn uitstekend . loop ook lekkerder veel meer lucht . Ben benieuwd of mijn 10km tijd ook naar beneden gaat ?. en in een maand tijd 200 euro over!!!

Carlo | 27-09-2011

Even HEEL duidelijk mijn mening :

a) Roken mag nooit een reden zijn om niet te gaan hardlopen cq sporten !

b) Hardlopen cq sporten moet een reden worden om te gaan stoppen met roken !

Roken is belachelijk, maar mag NOOOOIT een reden zijn om dan maar niet te gaan sporten !

Als je wilt gaan sporten maar je rookt nog :
Ga dan eerst beginnen met hardlopen, daarna heb je een reden te meer om te stoppen en voel je de gevolgen direct in positieve zin !

Probeer dit maar eens uit : Rook eens één dag niet, en ga s'avonds eens hardlopen ! Je merkt direct verschil, moet je nagaan wat het doet als je een week, maand, jaar gestopt bent !

chihuahua | email | 03-02-2011

Roken en lopen. Ja, het lijkt te kunnen. Dat is wat ik zelf altijd heb gedacht en gedaan.
In 2002 halve marathon gelopen in 2.17 inclusief 10 peukjes per dag roken. Was op dat moment 40 jaar. Liep al een aantal jaren. Door omstandigheden 6 jaar niet meer hardgelopen maar wel andere sporten aerobics etc. Nu 49 jaar, gewoon doorgerookt 15 peukjes per dag, besloot om te stoppen middels de begeleiding van de longpoli. Foto's wijzen nu uit 33% kapot gerookt; emfyseem. Nooit gemerkt dat ik er zo slecht voor stond. Was af en toe benauwd, dacht dat het de conditie was die wat minder werd. Ja dus niet. Mensen kijk uit Roken is echt levensgevaarlijk! Ben nu weer aan het hardlopen, de opbouw gaat vreselijk moeilijk. Snap nu waarom! Ben genezen van de stelling roken en gezondleven kan. Het werkte dus niet voor mij.

chihuahua | email | 03-02-2011

Roken en lopen. Ja, het lijkt te kunnen. Dat is wat ik zelf altijd heb gedacht en gedaan.
In 2002 halve marathon gelopen in 2.17 inclusief 10 peukjes per dag roken. Was op dat moment 40 jaar. Liep al een aantal jaren. Door omstandigheden 6 jaar niet meer hardgelopen maar wel andere sporten aerobics etc. Nu 49 jaar, gewoon doorgerookt 15 peukjes per dag, besloot om te stoppen middels de begeleiding van de longpoli. Foto's wijzen nu uit 33% kapot gerookt; emfyseem. Nooit gemerkt dat ik er zo slecht voor stond. Was af en toe benauwd, dacht dat het de conditie was die wat minder werd. Ja dus niet. Mensen kijk uit Roken is echt levensgevaarlijk! Ben nu weer aan het hardlopen, de opbouw gaat vreselijk moeilijk. Snap nu waarom! Ben genezen van de stelling roken en gezondleven kan. Het werkte dus niet voor mij.

Evert | 19-12-2010

Mensen gaan hardlopen voor een betere conditie. Waarom gaan ze dan hardlopen en roken. Het is hetzelfde dat rokers gaan afvallen omdat het gezond is of dat ze meer fruit eten. Stoppen doen ze niet omdat ze denken dat het geen kwaad kan.

Ik vindt roken en hardlopen niet kunnen. Je ben dan niet serieus met je sport bezig. Dat geld met meer sporten.

Ik ben een ex roker ongeveer een jaar gepaft ik ben blij dat ik hardloop en niet rook.

eric | 17-12-2010

Jongens/meiden Hou nog eens op met deze discussie.....wordt al jaren over gesproken. Wie niet rookt, oke, lekker gezond. En wie wel rookt....voor eigen risico.
Maar discussie hierover voeren heeft geen zin!

Groetjes,
Eric
Hardloper en roker.

Kaza | email | 17-12-2010

Toch even dit om wat tegenwicht te bieden

www.croesusforum.com/roken-is-gezond/

Jaco | 30-10-2010

Probeer eerst maar eens een keer een pittig tot hoog tempo te onderhouden en dan besef je vanzelf de gevolgen van je zwarte roetlongen!
Meeste rokers hebben daardoor ook niet de discipline/prestatiegerichtheid er echt voor te gaan, anders stopte men wel met deze niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen/niet-rokenden, slechte gewoonte.

Renate | email | 29-10-2010

Ik krijg inspiratie van jullie gezever, ik ga ook stoppen met roken en doe morgen mn hardloopschoenen aan, ben ik benieuwd wat er met mezelf gaat gebeuren!!
Rook een pakje shag per dag, drink een flesje wijn per dag, beweeg al 2 jaar niet...ik wil het nu wel eens winnen van al deze onhebbelijke gewoonten!!!
Zet hem op allen!!!!!!!!!!!!!!

Lena de Pena | 16-08-2010

Ik vind het gerammel van m'n luciferdoosje in m'n zak altijd zo gezellig tijdens het hardlopen. Ook hou je insecten op een afstand als je tijdens het hardlopen een sigaret in je mond hebt. Ook je bier in je bidon slaat niet dood omdat er door de constante beweging altijd een lekkere schuimkraag op staat.
Roken is gezond, en bier drinken en hardlopen ook, maar niks is zo gezond als het allemaal tegelijk te doen!

020 | 12-08-2010

nou nou ...rustig aan exroker, dit is iets van 5 jaar geleden...
bovendien laat je je wel heel naar uit , en toont (in tegenstelling hoe jeje zelf beschrijft,of graag ziet.)weinig respect voor de mening van anderen

EXROKER | email | 11-08-2010

Bla Bla BLa ik rook ook niet meer maar dit is toch zeer zielig geleuter. Dat anderen je gezondheid schaden onzin en alleen maar gezeur om jouw eigen plezier te vergroten.
Je vind het misschien niet lekker ruiken maar het is zeker niet minder schadelijk als uitlaat gassen van een auto. Of de rook uit een openhaard welke ook in restaurants branden. En de auto laat je niet staan of wel je bent gewoon een dictator die alleen maar aan zich zelf denkt en niet aan mensen die ook op hun manier van HUN leven willen genieten een rook ruimte moet blijven bestaan en misschien zelfs rook restaurants een niet rook restaurans dan kan ieder zelf kiezen om daar te eten of te werken. Stelletje dictators zijn jullie. Misschien moeten jullie een eigen staat stichten voor niet rokers maar vergeet dan niet dat je meteen alle ongezonde spullen en apparaten moet bannen. Gr. een exroker met respect voor eenieder.

william | 23-03-2010

Ik ben nu een kleine maand gelukkig van de rook af . Totaal geen behoefte er meer aan . Ik rookte ongeveer een sigaret of sigaar of 20 per dag . Daarbij liep ik ook 3 maal per week te trimmen . Het trimmen ging best wel redelijk . Wanneer ga je echt iets merken dat je meer lucht tijdens het lopen heb en dat je looptijd beter word . Ik loop nu ongeveer een 10km in 45 minuten. Kan ik nu ik gestopt ben met roken een aantal minuten sneller lopen na verloop van tijd puur omdat ik meer lucht heb?/ of moet ik voor tijdwinst harder gaam trainen.

Marloes | email | 14-12-2009

ik heb ook altijd gerookt, tot ik op een dag na 10 minuten met een te hoge hartslag en buiten adem af moest haken. ik was het helemaal zat! sinds ik gestopt ben is het stap voor stap beter gegaan en heb nu een redelijke conditie opgebouwd wat me voorheen niet erg lukte. doordat ik me beter ging voelen ging ik ook gezonder eten met als resultaat dat ik alleen maar ben afgevallen sinds ik gestopt ben. ik ben vrolijker en veel energieker. natuurlijk was het in het begin lastig en hetgeen hier geschreven wordt over alcohol en roken klopt. toen ik eenmaak merkte dat ik na 2 glazen wijn trek kreeg in een sigaret ben ik gewoon een paar weken ook gestopt met drinken. sindsdien heb ik geen behoefte meer om te roken wanneer ik een paar wijntjes heb gedronken. voor mij is het dus alleen maar positiever geworden sinds ik gstopt ben

Erwin | 06-12-2009

Stoppen met roken heeft heel veel efect.
Heb zelf 13 jaar veel gerookt ong 30 per dag.Nu ik een halfjaar niet meer rook,merk ik dat ik met sprongen vooruit gaat.Mijn conditie en mijn uithoudingsvermogen zijn nog beter geworden.In de tijd dat ik rookte at ik minder en ook nog ongezond,teweinig fruit,veel te veel cola waar teveel suiker in zit,Energydrank is ook slegt voor het hardlopen.Zit vol met verkeerde stoffen,gelukkig drink ik die troep niet meer.Het beste is om een datum uiteprikkken en dan gewoon in 1 klap stoppen,de eerste 2 weken zullen zwaar zijn,maar daarna heb je er geen last meer van

Fred | 24-11-2009

In maart dit jaar gestopt na 27 jaar een rookvol leven geleden te hebben. Viel me in het begin zwaar en eigenlijk denk ik er elke dag nog wel eens aan. Maar mijn gezondheid is aantoonbaar opgeknapt. Ik ben rond die tijd ook weer actiever gaan lopen. En nu heb ik een nieuwe verslaving. Ik vind rokers nu zelfs een beetje sneu. En tuurlijk zei ik vroeger dat ik het lekker vond en bewust rookte, maar ik weet nu de waarheid. En ja, de conditie wordt echt veel makkelijker veel beter.

Rene | email | 24-11-2009

Hoe gaat het nu met Arnold? Die heb ik niet meer terug gezien in dit topic. Ik heb een vermoeden waarom omdat hij expliciet heeft aangegeven geen gezeur en antirook opmerkingen hoeft.

Maar wel benieuwd of hij is gestopt of niet?

Dat stoppen is echt niet zo makkelijk als sommige niet rokers denken. Bekijk de statistieken, vraag het een (long)arts. Maar mensen die het wel lukt verdienen inderdaad een groot compliment!

E.Vaganza | 13-05-2009

Doodzonde!!

kees van kooten | 13-05-2009

hoi,

ik heb jarenlang elke dag 15 joints gerookt en was altijd tering skaffa. Ben nu overgestapt naar gewone sigaretten en voel me een stuk fitter. Dus een positief resultaat.

gr. kees

dennis | email | 27-02-2009

ik ben gestopt met roken en ik fiets nu.
Op de mtb. op www.mountainbike.nl is er een speciaal topic geopend.
Opvallend is dat wanneer men eenmaal is gestopt met hulp van sport er zo'n 100% slagingspercentage is. commitment dus.
Anderenzijds, wanneer men gewoon de knoop doorhakt, praat men na een half jaar nauwelijks meer over het roken.

edip 38 jaar | email | 13-01-2009

hey mensen heb net vorige week een infarct gehad ben gedotterd en ben direct gestopt met roken ben weer thuis en mijjn vraag is hoe lang duurt het voor je je weer lekkerder begint te voelen groetjes

Fred | 11-11-2008

Toch loop ik liever langs een startende auto dan dat ik drie pakkjes sigaretten rook.
Ben blij dat ik al vijf jaar gestopt ben. Het is even doorbijten, maar heeft zo veel voordelen.

Eric | 11-11-2008

Het achter een startende auto langs lopen gebruik ik niet als argument!!!! Tuurlijk is het veel en veel beter om te stoppen met roken. Dat weet iedereen wel. Maar het is uit onderzoek wel bewezen dat als je langs een startende auto loopt, je eigenlijk al drie pakjes sigaretten naar binnen hebt. Maar nogmaals.......het beste is om te stoppen met roken! Wou dat ik het kon...Maar ik doe mn best.

Adriana | email | 11-11-2008

Beetje rare zin: ik bedoel ik dat weer was begonnen met roken en dat die 10 kilo zo weer er af was.

Sorry

Adriana | email | 11-11-2008

Ik ben sinds 3 weken gestopt, en ik moet zeggen dat ik tijdens het lopen veel meer adem heb.
Ik voel me veel beter, me huid is mooier, ben er super blij mee.

Ben al een keer gestopt, maar ben toen weer begonnen omdat ik 10 kilo ben aangekomen, was toen weer begonnen en die 10 kilo was er binnen een poep en een scheet af.
Ben nu wel goed op me eten aan het letten....

Jullie rook niet in mijn longen AUB | 01-11-2008

Roken is veel schadelijker dan achter een auto lopen hoor. Veel schadelijker!
Rokers gebruiken dit argument constant om toch maar niet te moeten stoppen.

sacha | email | 27-10-2008

nou, ik ben 37 en rookte al 12 jaar 25 sig. per dag. na ongeveer 9 jaren ging mijn conditie van 100 naar 50 , hardlopen gaat niet meer. ik ben nu 3 maanden gestopt en langzaamaan gaat het na jaaaaaaaaaaaaaaaren weer! gigantisch verschil dus!!!!. logisch. Bij elke sigaret zuig je je bloed en organen vol gif en chemie.

eric | 07-10-2008

Weet je.....dit onderwerp is zo nutteloos. Waarom? Iedereen weet dat roken slecht is. Zelf rook ik al 30 jaar een pakkie per dag. Loop 6x per week en doe halve marathons....al een jaar of 10. Tuurlijk weet ik dat als ik niet zou roken m'n tijden beter geweest zouden zijn. Maar het is kiezen...rook ik of rook ik niet. Het is je eigen leven. En tuurlijk geef ik meteen toe......als je achter een startende auto loopt....heb je 3 pakjes sigaretten naar binnen! Mensen...wat ik eigenlijk wil zeggen.....ieder heeft zijn eigen leven....ieder voelt zich gelukkig wat hij of zij doet of niet doet.....heb plezier met lopen....roker of niet!

pim | email | 07-10-2008

kom jongens, roken is verslavend, je voelt je beter als je niet rookt en fiitter en je bent sneller in je reactie en je uithoudings vermogen is hoger, je hebt het minder warm, bijv in d winter op de fiets met een peuk je hebt last van rood hooft, maar als je niet rookt met je stront nerveus en op een bepaalde manier toch onzeker, daarom nooit beginnen met roken, maar met drank is een sigaret erg lekker , aleen na een halfuur is het uitgewerkt, en dat is klote kortom nooit beginnen, want het is gewoon klote, stoppen met roken is moeilijk daarom moet je het gewoon doen, want je weet hoe het gaat voelen vooral het na effect, ik ben roker, rook vooral als ik drink (alchohol),, het is gewoon lekker, opdatmoment en je voelt je fijn een paar uurtjes, maar denk na over je toekomst, je gaat gewoon de shit in met je gezondheid, stoppen met roken is een doel, als je het doel will halen om 100 procent gezond te zijn en je uiteraard fit en beter te voelen.. maar kom op roken hoort bij het leven, punt

... | email | 22-06-2008

ik merk duidelijk dat mijn conditie niet goed is voor mijn leeftijd en dat komt vooral door het roken, ik rook niet zoveel, een half pakje op een gewone dag en 5 sigaretten ofzo op een schooldag, ik heb rap last van de milt, ik ben niet dik of lui, kheb veel spieren dus het licht puur aant roken..

Jopie | 29-05-2008

Ik sport regelmatig (5 a 6x per week). Vind het heerlijk, ben er ook echt verslaafd aan.
Tevens wil ik ook marathon gaan lopen, en daarom dus stoppen met roken, en natuurlijk omdat het ongezond voor je is.
Alleen heb ik alleen trek in een sigaret als ik bier drink, voor de rest kan ik er makkelijk vanaf blijven. Maar als ik uitga, of na een voetbalwedstrijd in de kantine zit, dan rook ik best veel op zo'n dag (1 a 2 pakjes), terwijl ik aan de meeste van die sigaretten niet eens mega-veel behoefte heb. Maar toch doe ik het. Laatst probeerde ik te stoppen, maar na een flesje bier of 10 kreeg ik zo'n sterke behoefte aan een sigaret dat ik nergens anders meer mee bezig was of aan kon denken, en uiteindelijk heb ik hem genomen, en vervolgens was ik weer "terug bij af" en rookte ik de ene na de andere die avond.
Heeft iemand van jullie tips of ervaringen hoe jullie dit hebben meegemaakt. En het antwoord: "geen bier meer drinken" heb ik niet zoveel aan, aangezien ik in het weekend gewoon uitga enzo.

johan | 21-04-2008

20 jaar gerookt (nu40) altijd gedacht dat ik een goede conditie had liep als roker regelmatig 10km in minder dan 50' was wel pompaf nadien.
'k begon vorig jaar toch last te krijgen en eindelijk gestopt nu al 15 maand.
Conditie nu veel beter loop nu elke week de halve marathon in 1u30 en heb nog reserve. Dag nadien loop ik de 10km als uitrusten .

remco | email | 02-02-2008

20 jaar gerookt op het hoogtepunt 2 pakjes per dag en op vrije dagen 3 (75 per dag dus) 's-morgens tot 's-avonds laat een sigaret, toen ik van baan veranderde kon ik nog nauwelijks roken ik hakte de knoop door en stopte acuut dat is nu 5 jaar geleden en elke dag is weer heerlijk zonder die verslaving, het stoppen is voor velen moeilijk , ik heb geluk gehad maar ik wens iedereen veel sterkte die er ook mee wil stoppen, het verschil is gigantisch hoe je wend of keert. nogmaals veel kracht voor diegene die die oh zo gezellige stokken afzweert.

barend | 23-09-2007

ikzelf rook dagelijks een pakje marlboro en loop vier maal per week waarvan twee duurloop , bv 16 km binnen 1h30 dus das niet zo slecht en ik heb er heus geen last van maar weet wel als ik niet zou roken dan zou mijn tijd veel beter zijn , tuurlijk is het beste te stoppen met die vuiligheid want dat is het dus ik verdedig zeker niet het roken , de wilskracht om te stoppen ontbreekt me momenteel maar dat komt er wel eens van , in iedergeval ik voel me zeer goed door ik vaak sport en redelijk goed op mijn voeding let , kijk de aziaten eens , roken als ketters maar eten gezond en sporten vaak en daar komen veel minder welvaartsziektes voor , ok mijn uitleg gaat wat verder maar ik wil enkel zeggen dat er vele faktoren in je leven als loper meespelen en niet allen roken of zo , gewoon doen waar je zin in hebt maar niet overdrijven , te is te behalve tevreden zijn..denk daar maar eens over na , groetjes

cody006 | email | 20-09-2007

Bjorn,je beledigende reacties vind echt misplaatst.Ter informatie,ik rook ongeveer 5sigaretten per dag,4keer per week train ik intensief met gewichten,3keer per week loop ik 15km of meer in een deftig tempo,hartslag in rust is 44,leeftijd 36,vet 8% bij 76 kilo,korte duurloopjes van 17km/h,mezelf 24 keer optrekken gaat nog steeds,het is inmiddels 2jaar geleden dat iemand(waarschijnlijk een niet-roker)me terwijl ik herstelde van een blessure heeft voorbijgelopen.Ik beschouw mezelf als zijnde in topconditie,ondanks dat beetje roken.Een collega van me,50jaar,rookt een pakje per dag heeft de antwerp 10miles in 1'17" gelopen,zeker niet zwak denk ik.Iedereen weet natuurlijk dat roken ongezond is,verzadigde vetten ook,lopen waar veel auto's rijden,in de buurt van sommige fabrieken wonen,constant zeiken op de le-venswijze van anderen is dat ook wel.Voor mij maakt het allemaal niet uit,ieder maakt zijn eigen keuzes in het leven,maar als je per se iemand wil veroordelen omdat ie af en toe iets ongezond doet,dan getuigt dit volgens mij van een enorme kortzichtigheid,als je dan toch denkt dat je als roker-hater zo geweldig bent,wil ik wel eens afspreken.

Jake | 18-09-2007

Verdammt ich lieb' dich....

mathias | email | 18-09-2007

En ver na datum nog een reactie......

Ben recent ook gestopt met roken, met het oog op een triathlon. Ik lees her en der dat je uithouding 10% Verbetert, wat mij betreft is 2 % al genoeg. Ik las hier iets van iemand die het over "maar" 5 procent had, wel, dat is voor iemand die 10 km in 40 minuten loopt 2 minuten, ik vind dat enorm veel.

Mva | 03-06-2007

Zou Arnold inmiddels al gestopt zijn zo'n twee jaar later?

Om zijn vraag nog te beantwoorden, zelf heb ik ook een aantal jaar gerookt. Een jeugdzonde, maar uitermate verslavend.
Het stoppen ging bij mij heel abrupt, gewoon de laatste opgestoken en niet meer gedaan. Juist om dit vol te houden ben ik gaan hardlopen omdat ik merkte dat mijn conditie vooruit ging. In het begin liep ik na 10 minuten al zwaar te hijgen. Ik merkte echt dat ik gezonder en fitter werd.
Dat gaf mij de motivatie om geen sigaretten meer aan te raken. Dus ja, het maakt echt wel verschil of je rookt of niet!

Martijn | 30-05-2007

Op de vraag of je conditie enorm verbeterd kan ik je geen antwoord geven, ik ben net 4 dagen gestopt om heel andere redenen. Maar eerder stoppogingen hebben mij geleerd dat je meer lucht hebt en dat je de (lange) afstanden makkelijker loopt. Oftewel in tijd ga je niet veel sneller, maar het herstel gaat makkelijker.

Ad | 13-05-2007

@Biatch
Ik ben het helemaal met je eens en ik ben blij dat jij het hier perfect verwoord zoals ik het zie en voel!

"En hoe vaak zie je niet moeders of vaders of beiden! met babies of kleine kinderen in een auto roken dat vind ik al helemaal ziekelijk en egoistisch!"
Wanneer ik dat zie moet ik me altijd inhouden om die ouders hier niet op aan te spreken. Zo zie ik wel eens een moeder roken wanneer ze wandelt met de baby in een kinderwagen, soms rookt de man of een vriendin ook nog mee.
Ik moet me dan echt inhouden om die mensen hier niet op aan te spreken aangezien de baby of het kind nog niet voor zichzelf kan opkomen.
De enige reden dat ik het niet doe is omdat ik weet dat het gewoon totaal geen zin heeft en ik er daarom geen energie aan wil verspillen.

Jack | 13-05-2007

Nog even een ontsnapt foutje rechtzetten;
-je longen nog net-, moet natuurlijk zijn, -je longen nog niet-.
Want er zijn hier wel eens ,,gasten,, die daarover gaan ,,muggenziften,,.

Jack | 13-05-2007

Als je stopt met roken zal de conditie er zeker op vooruit gaan vermits je longen nog net al te ver heen zijn want dan wordt het niets meer met het (hard)lopen.
Maar op een ,,spectaculaire,, vooruitgang hoef je echter desalnietemin na te zijn gestopt ook weer niet te rekenen.
Zo simpel ligt dat tenslotte ook weer niet.
Maar ben je uberhaupt wel bereidt het roken op te geven voor een (nog) betere conditie en gezondheid?
Als ik je zo hoor vermoed ik van niet.

Biatch | 13-05-2007

Tuurlijk schaadt een roker ook de gezondheid van anderen! en dan heb ik het geeneens over de kosten in de gezondheidszorg (want dat is een oneindige discussie, mensen die drinken / overgewicht etc...) en de tijd dat rokende werknemers buiten verpaffen (en nee die tijd verklets ik niet). Dus dat nog allemaal terzijde.

Wat ik bedoel met het schaden van de gezondheid is, als ik in een restaurant/cafetaria/cafe of om het even wat of waar ik ben lekker gezellig zit dan word ik ongewild geconfronteerd met rook als degene die een tafel naast me een sigaret op steekt, walgelijk terwijl ik zit te eten met mijn kinderen.

Dat een roker zijn eigen gezondheid kapot wil maken oke moet iedereen voor zichzelf weten, maar laat dat dan in zijn eigen huis zijn en niet ergens waar ik ook zijn dampen noodgedwongen moet inhaleren.

En hoe vaak zie je niet moeders of vaders of beiden! met babies of kleine kinderen in een auto roken dat vind ik al helemaal ziekelijk en egoistisch!

Ad | 12-05-2007

"De beslissing ligt in handen van de roker en niet van anderen! "
Ik heb heel dit topic niet gevolgd maar ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als jij rookt schaadt jij ook de gezondheid van anderen en jij hebt dat recht niet net als dat ik niet het recht heb om een ander zijn gezondheid te beschadigen. 20% van de Nederlanders heeft een ademhalingsaandoening, 10% van de Nederlanders is asthmatisch. Zelf heb ik inspanningsasthma, tegenwoordig gelukkig maar mild, als kind zeer zwaar.
Rokers mogen zich best meer van deze verantwoordelijkheid bewust zijn!

Daarom zal je mij nog niet horen zeggen dat rokers losers zijn. Roken is een zwakte, net als dat te veel snoepen, negatief zijn, lui zijn enz zwaktes zijn. Het vervelende van het roken is dat het zo enorm veel overlast bij de niet-rokers geeft.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor hardlopers die het met gemak doen :)

Vakantie-discount, accomodaties

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

hit counter