Hielspoor wie geef raad ?

jan van boekel | 07-11-2003

hallo mensen, nu al een aantal maanden last van
hielspoor, ben in behandeling bij de fysiotherapeut maar dat help ook niet veel, doe wat rekoefenigen om de pezen onder mijn voet op te rekken. pijn wordt ook niet minder.
heb verder geen ervaring met podotherapeut/inlegzooltjes of injecties wie kan mij zijn ervaringen hiermee vertellen ?
Wie geeft mij goede raad?
En o ja zijn er mensen die met hielspoor weer zijn gaan lopen (wel rustig dan) of raden jullie mij dit af. Zijn er mischien ook mensen die helemaal genezen zijn en weer lopen ?????
graag reaties

De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...
De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...

hit counter

Ron | 23-11-2006

Hallo tobbers,

Het blijft een hardnekkig misverstand. Spuiten, oefeningen, zachte stukjes in de hiel etc. Het is allemaal symptoonbestrijding! De oorzaak wordt niet aangepakt. Een "standsafwijking" van de voet (zeer vaak een holvoet bij deze klacht) waardoor er in een niet optimale richting aan de aponeurosis plantaris (bindweefselplaat onder de voetzool) wordt getrokken, is de oorzaak. Ga naar een goede sportarts of sportpodoloog die beschikt over een meetsysteem waarbij je tijdens het lopen je voetafwikkeling kan bekijken. Het gaat er namelijk ook niet om wat je voetvorm en drukverdeling in stand is maar wat er tijdens het lopen gebeurt.

Kirsty | 23-11-2006

Wat een RAMP.. Nog geen dag in het gips en ik wordt er nou al gek van, niet normaal kunnen slapen, douchen, lopen.. BAH! Maar wel de voordeel dat ik niet zo veel last van mijn hiel heb, opstaan zonder te kruipen naar de badkamer is ook wel eens lekker! Nou ik weer verder..

Marion Braakman | 23-11-2006

Ik ben laaiend enthousiast over triggerpoint massage. Wat een snelle verlichting en verbetering van de klachten. Al tijdens de eerste zelfmassage van mijn kuit voelde ik mijn hiel ontspannen. Natuurlijk kwam de pijn na een uurtje weer terug, maar ik ben er mee door blijven gaan (zo'n 8 keer per dag kort) en voel nu elke dag heel duidelijk verbetering. Omdat ik eerst niet goed wist waar het zou zitten, heb ik de eerste dagen mijn hele kuit maar gemasseerd.

Heb toen overlegd met mijn fysio. Hij kende het fenomeen triggerpoints wel, maar had er niet aan gedacht. Bij inspectie bleek ik inderdaad een knoop op een van mijn kuitspieren te hebben. Hij was ook zeer geÔnteresseerd en gaat het bij twee van zijn andere hardnekkige hielspoor-patiŽnten proberen. Als het probleem in je kuit zit, helpt geen enkele behandeling of hulpmiddel aan je voet! Niet definitief of in elk geval niet zo snel.

Het kost niets, dus ik zou het zeker proberen voor je aan dure hulpmiddelen, medicijnen, of operaties gaat beginnen!
Heb inmiddels ook het boek in huis en weet nu ook beter de juiste techniek van masseren.

Marion Braakman | 23-11-2006

Nog even een aanvulling. Natuurlijk kan zo'n triggerpoint ontstaan door slecht schoeisel, een foute houding, te rigoreus stretchen, etc. Maar met dat te verbeteren kom je nog niet van je triggerpoint af. Daartegen helpt vooral vaak en kort even masseren.

Danny | email | 26-11-2006

Wat zijn jullie ervaringen met de Visco Spot inleghakjes? Volgens mij orthopeed zijn de zooltjes die door de podotherapeut zijn aangemeten te hard en zou dit de oplossing zijn

bram | 26-11-2006

Danny, ik heb die. Kosten bijna 50 Ä. Ik kan niet zeggen of ik er baat bij heb. Die silicone weegt nogal zwaar in de schoenen en de pijn blijf ik voelen. Ik zou het niet meer kopen.

Fenna | email | 27-11-2006

Na rust, zooltjes en weken tape nu net 6 weken met voet in t gips gezeten maar naar nog geen dag zonder, komt de pijn terug Erg balen en pijnlijk Maar gehoord van Shockwave therapie met goede resultaten,wordt allen niet vergoed helaas.Maar heb het er graag voor over als de pijn mag verdwijnen. Dus ga ik het proberen.Wel een wacht lijst. Voor info www.shockwavenet.nl

Ron | 27-11-2006

Hardleers allemaal!!!

Ik zie allemaal symptoom bestrijding geen structurele oplossingen. Hou daar nou eens mee op!

sandra | email | 27-11-2006

Shockwave theraphie is zeer pijnlijk en heeft te weinig goede resultaten laten zien, dat ze hier bij ons in het ziekenhuis alweer mee gestopt zijn, ik heb al 3 1/2 jaar hielspoor ben er pas sinds een jaar achter dat het het hielspoor was ik heb inlegzolen gekregen, maar dat hielp niet voldoende, sind 1 week heb ik een nachtspalk gekregen direct na 1 dag zonder pijn opgestaan, deze spalk houd je pees gespannen in de nacht, mischien een tip..

Ron | email | 28-11-2006

Beste mensen,

Nu 4 weken uit het gips, en weer aangekomen bij af.
Krijg donderdag de 3e schockwave en moet zeggen dat je het wel voelt, maar erg pijnlijk is overdreven hoor.
Jammer dat ik iedereen hoor over triggerpoint,zooltjes enz enz.
Ik ben van mening dat al deze zaken tijdelijk zijn en niet de kwaal weghalen.
Tuurlijk moet iedereen doen wat hij wil. Maar moet zeggen dat ik 10 jaar geleden aan mijn andere voet ben geopereerd en geen klacht meer gehad.
Nu nog 2 keer die schockwave en als dit niet helpt moet het mes er maar weer in. Wel wil ik als tip geven dat iedereen aan ons wil verdienen met zijn boeken,zooltjes,pillen en smeersels enz. Dus let goed op wat je koopt. later meer

Anneke | 29-11-2006

Beste Ron,
Ik begrijp dat jij met de kwaal weghalen bedoelt dat je het mes erin moet zetten?
Lijkt me een typische gedachtengang maar mag van mij.
Na jaren van klachten werkt de triggerpoint behandeling erg goed bij mij. Inmiddels geen klachten meer en behandel de punten ook niet meer. Misschien zou je eerst de site moeten lezen voordat je je een mening vormt.

Linda | 29-11-2006

Ik heb al een tijd niet gereageerd omdat ik nu al een tijdje pijnvrij rondloop.
Gelukkig zonder spuiten, snijden, gips, shockwave enz. Ik heb het kunnen redden met de raad van mijn huisarts alleen op sportschoenen te lopen met zachte zool (dempen) en later met de triggerpoints. Toen de klachten afnamen heb ik bij een (goede) schoenmaker steunzolen laten maken aan de hand van een blauwdruk.
Dankzij de ervaring van deze man met de gouden handjes loop ik nu zo nu en dan weer op gewoon schoeisel.
Ik wissel het wel af.
Toch denk ik dat het niet echt een hielspoor is geweest maar overbelasting van de peesplaat. Schijnbaar wordt dat vaak verward.

wendy | email | 30-11-2006

Ik ben het eens met ron, ik heb triggerpoint geprobeerd bij mij zonder resultaat, ik heb veel zooltjes gehad, injecties, gips noem maar op.
In oktober ben ik geopereerd aan hielspoor, de orthopaed heeft de peesplaat los gemaakt en met succes de spanning onder mijn voetzool is weg en ik kan weer lopen zonder pijn.

Kirsty | 02-12-2006

Hallo,
Ik heb nu een 10 dagen al gips, en heb in ieder geval geen pijn maar weet niet hoe het is als de gips eraf moet! Ik heb ondertussen ook de Trigger Point boek gekocht maar heb ook iemand gevonden die de therapie doet, dus als ik uit het gips ben dan ga ik naar haar toe. Als dat niet werkt dan ga ik shockwave therpie en dan nog een operatie! Hoop gewoon dat het werkt met gips. Hadden jullie loop gips of moest je rusten???

Andrť | email | 06-12-2006

Wie kan me helpen om me hielspoor pijn te verminderen door triggerpoint massage ik heb het in me linkervoet al meer dan een jaar en ik word er gek van dus als er iemand is die me dan wil aanleren hoe ik dat kan doen heel erg graag zou je me dan even willen mailen hierover.

Vriendelijke groet Andrť

Rene | email | 06-12-2006

Ik heb dezelfde klachten als hieronder beschreven zijn. Wat volgens mij fysio heel belangrijk is beschreven in enkele stappen: 1 lang middels een rontgenfoto bepalen of het echt hielspoor is. 2 stel samen met je fysio een behandelplan op 3. ga langs bij een podotherapeut, want anders komt het geheid terug. Reden is dat het lichaam maar 1 stof kan aanmaken die harder en steviger is dan een pees (als deze pees structureel overbelast wordt) en dat is kalk (bot) De stand van de voet en de houding van het gehele lichaam spelen hierbij een belangrijke rol. Overgewicht speelt hierbij een extra negatieve rol.
Wees in de behandeling niet passief, maar vraag of er dingen zijn waarbij je een herstel stimuleert. (bijv. koelen na teveel inspanning, dagelijk oprekken van de pezen onder de voet etc.)
Ga niet bij de pakken neerzitten en wat je zelf kunt doen, doe dat ook!
Ik wens iedereen (uiteraard ook mezelf) een voorspoedig herstel.

Simone | email | 07-12-2006

Goedemorgen allemaal,
Sinds gisteren heb ik een spalk die ik zo wie zo s'nachts moet dragen voor de hielspoor, hierbij werd ook aangegeven dat ik hem overdag een paar uur moet dragen. Ik ben benieuwd of dit gaat helpen. Ik hou jullie hier over op de hoogte.

Ada | email | 07-12-2006

Het stappenplan van Rene (06-12-2006)slaat werkelijk helemaal nergens op! Een rŲntgenfoto laat wellicht een botwoekering zien, echter dat is zichtbaar bij een groot deel van de volwassen bijvolking en staat dus los van de klacht die hielspoor wordt genoemd. Het behandelplan van de fysiotherapeut kan volstaan met een advies tav rek- en strekoefeningen zoals aan het eind van de bijdrage nog even wordt aangetipt.
En dan stap 3, mijn advies: ga inderdaad LANGS de podotherapeut, maar ga er niet binnen! Deze kwakzalvers zijn per definitie niet in staat een afdoende aanpassing te maken. Daar is uitputtend onderzoek naar gedaan. Neem eens de moeite dit artikel te lezen, wellicht opent dat de ogen.

http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article416201.ece?service=print

Ada | email | 07-12-2006

En nu dit lezen:

De shockwave is een diep doordringende geluidsgolf die schade aanbrengt aan het "geraakte"weefsel. Dit gebeurt zonder dat de podotherapeut onderzoek gedaan heeft c.q. kan doen naar de toestand van dat weefsel. Als aangrijpingspunt voor de therapie wordt het pijnpunt genomen. Het weefsel dat het meest gevoelig is voor de ultrageluidgolf is zenuwweefsel. Door de shockwave zal het zenuwweefsel ter plaatse uitgeschakeld worden waardoor ook de pijn gewaarwording wegvalt. Als de pijn weg is houdt dit alleen niet in dat het weefsel ook genezen of hersteld is. Het weefsel is fors beschadigd en daardoor verminderd belastbaar. Wetenschappelijk onderzoek heeft de laatste jaren duidelijk aangetoond dat het effect van de shockwave niet kan worden aangetoond. Diverse sportartsen in Nederland hebben deze therapievorm al weer verlaten. Jammer dat andere beroepsgroepen de shockwave nu omarmen en brengen als iets nieuws en revulotionairs zonder te wijzen op het ontstaan van weefselschade. Ruud Lindenburg, fysiotherapeut en echografist

Ada | email | 07-12-2006

Nog niet overtuigd?

Het benoemen van shockwave als een therapie met geluidsgolven is fout. Er is een duidelijk verschil tussen de klassieke ultra-geluidtherapie zoals deze al jaren door fysiotherapeuten wordt toegepast en shockwave.
De mechanische beÔnvloeding door de kop van een shockwave-apparaat is veel intensiever en dringt dieper door in het lichaam.
M. Belgers Laurentius ziekenhuis Roermond

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, met honderden patiŽnten in verschillende studies, meerdere landen, univeristeiten en ziekenhuizen, tonen minimaal tot geen effect van deze therapie aan.
Wetenschapsjournalisten zouden als intermediar tussen 'wetenschappelijke informatie' en consument de beschikbare bronnen voor wetenschappelijk bewijs omtrent gezondheid moeten raadplegen.
Bronnen hielsppoor behandeling met geluidsgolven:

Interventions for treating plantar heel pain
www.cochrane.org/reviews/en/ab000416.html

Britisch Medical Journal
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/bmj;327/7406/75

Nick Guldemond, academisch ziekenhuis Maastricht

Marianne | 07-12-2006

@ Ada

Ik denk dat je ons wilt waarschuwen om vooral niet aan shockwavetherapie te beginnen. Dat je daarbij podotherapeuten kwakzalvers noemt, vind ik jammer. De meeste podotherapeuten maken gewoon uitstekende zooltjes en doen helemaal niets met shockwave. Ik kan dankzij die zooltjes in ieder geval weer lekker lopen zonder Fasciitis plantaris.

Ada | 07-12-2006

'zucht...'
Het is onomstotelijk aangetoond dat zooltjes van podotherapeut, orthopedisch schoenmaker en/of orthopedisch instrumentmaker producten zijn die op basis van de meest vage theoriŽn worden gefabriceerd.
Verschil van de eerste t.o.v. de twee laatstgenoemde beroepsgroepen is, dat de eerste voorschrijver en leverancier tegelijk is.

Marianne | 08-12-2006

Gelukkig gelooft mijn zorgverzekeraar ook in deze vage theorieŽn en werken de zooltjes perfect.

En Ada, waar geloof jij eigenlijk wel in? Niets doen en stoppen met lopen of gewoon veel zuchten.

deechte | 08-12-2006

Ik ben het helemaal eens met Marianne.
Bij mij geven de zooltjes van de podotherapeut ook heel veel verlichting en na 3 nieuwe aanpassingen, kan ik zeggen dat t de goeie kant op gaat en ik regelmatig pijnloos loop.
Inderdaad Ada... hoe ga jij ermee om dan?
Of heb je zelf helemaal die klachten niet.
Dat artikel in het Brabants Dagblad was zo negatief helemaal niet, dus ik snap niet dat je dat als voorbeeld aandraagt.

Wouter Genoe | email | 08-12-2006

Beste lopers,

Ikzelf ben gezondheidstherpeut maar tevens fervent (marathon)-loper. Als gezondheidstherapeut werk ik hoofdzakelijk met "dieptemassage". Wat blijkt nu dat veel patiŽnten met "hielspoor" (en er zijn er inderdaad veel) toch wel erg goed geholpen worden met deze methode. Er wordt steeds vertrokken vanuit de kuitspier en deze wordt volledig losgemasseerd. Natuurlijk is het resultaat niet altijd onmiddellijk voelbaar maar na een drie-tal behandelingen is er wel een duidelijke verbetering merkbaar (pijnvermindering). Ik wou dit maar eventjes kwijt omdat ik heel duidelijk voel dat heel veel mensen eigenlijk geen raad weten met allerhande hulpmiddelen.
Zolang de oorzaak (verkramping in de kuitspier) niet wordt aangepakt zullen alle hulpmiddelen lapmiddelen zijn en zal er geen blijvend resultaat mogelijk zijn! Er kan wel een combinatie worden gemaakt met behandeling van de kuitspier met eventueel een zool.
Hopelijk kunnen jullie snel weer zonder pijn het plezier van het lopen ervaren.

mvg Wouter Genoe

Ron | 08-12-2006

Nu begint het toch te gek te worden! Dieptemassage ? Oorzaak van hielspoor een verkrampte kuitspier. Een spier verkrampt niet voor de lol, en is dan ook niet de oorzaak van de klacht maar weer een gevolg (netzoals de hielspoor). Hielspoor heeft een biomechanische oorzaak (zoals veel loopgerelateerde blessures). Er wordt in een onnatuurlijke richting aan de peesplaat getrokken waardoor er klachten ontstaan. Pak de biomechanische oorzaak aan en de klachten zulllen verdwijnen.

deechte | 08-12-2006

En hoe moet die biomechanische oorzaak dan wel niet aangepakt worden Ron?
Is wel handig als we dat ook even weten.

Wouter Genoe | 09-12-2006

Toch eventjes de dingen op een rij zetten. Wanneer een kuitspier verkrampt is (men kan dit pas echt voelen als er door een ervaren iemand aan wordt gewerkt) dan zal deze op de aanhechtingsplaats ter hoogte van de hiel een verhoogde druk geven. Zoals Ron zegt: " er wordt op een onnatuurlijke manier aan het peesblad getrokken". Hierdoor zal er een irritatie ontstaan. Hierna kan er een "benige aanwas" groeien als reactie op de irritatie.
Naar mijn inziens is het dan wel heel duidelijk wat oorzaak en gevolg is. De irritatie en de daaropvolgende benige uitwas (= biomechanische afwijking) is slechts een gevolg van de verkeerde druk en trekkracht op het peesblad!
mvg

Een tevreden gipsspalk patient | email | 09-12-2006

Een hoop mensen denken dat ze hielspoor hebben net als ik, maar vaak is het een ontstoken peesplaat. Bij mij hebben ze fotos genomen en daar was niets op te zien.
Ik kreeg een nachtspalk van gips die heb ik ruim twee maanden gebruikt en wonder boven wonder ik ben er vanaf. Heb vanaf maart last gehad en de laatste maanden waren vreselijk pijnlijk. De gipsspalk hielp niet meteen maar na een aantal weken had ik resultaat. Helemaal super en zeker aan te raden.

Rigo Martens | email | 09-12-2006

Binnen ons ShockWave Centrum Eindhoven, behandelen wij al enige tijd vele patiŽnten/sporters met peesklachten, -ontstekingen en hielsporen; dit met zeer goede resultaten, meestal klachtenvrij na 2 a 3 behandelingen en niet pijnlijk (itt de oude niersteenvergruizers)
U kunt altijd contact met ons opnemen voor verdere info. tel: 040-2514864

Niels | 10-12-2006

Ik ben het helemaal eens met Wouter Genoe. Dit komt ook overeen met de Triggerpoint theorie/therapie. Het is zondermeer te stellen dat dit door een biomechanisch oorzaak, verkeerde manier van lopen, kan komen. Zaak hier ook op te letten!

Liesbeth | email | 11-12-2006

Het begint hier onderhand een welles nietes spelletje te worden...
Laat iedereen toch gewoon lekker zijn/ haar ding uitproberen. Als diegene er baat bij heeft is het toch alleen maar goed??
Ook al ben je het er niet mee eens, diegene is van de pijn af, maar jij en veel anderen waaronder ook ik zelf hebben nog dagelijks vreselijk veel pijn.

Deze site met voornamelijk tips heeft voor veel mensen vaak wel iets waar ze iets mee kunnen. Laten we het dan ook zo'n site houden en niet continu alles afkraken wat voor de ander WEL heeft geholpen.

Succes allemaal met wat je ook probeerd om van die irritante pijn af te komen..

Liesbeth

Eric | 12-12-2006

Neem contact op met Paramedisch Voetcentrum Breda/Podotherapie van Summeren.

Jos | 14-12-2006

ben 11 en 10 jaar geleden (rechts en links)
geopereerd aan hielspoor, heeft al die tijd goed gegaan heb ook weer gewoon kunnen hardlopen. Heb vorig jaar rechts opnieuw last gekregen en heb me 8 dec.in Maastricht weer opnieuw laten opereren. Heb van tevoren ook shock-wave (8x) gehad, dit had weining resultaat. De inlegzolen van Tel-cell hielpen wel de pijn te verlichten maar ik kon niet meer hardlopen.

Demi | email | 14-12-2006

Naar wat voor soort arts gaan jullie voor een operatie?? Is dat een gewone orthopeed of moet je naar een revalidatiearts, voetspecialist... mijn orthopeed wil nl niet opereren, en nu wil ik toch onderhand es verder kijken naar artsen.
Alvast bedankt!

petr@ | 14-12-2006

hallo,
ik had ook last van een hielspoor, ben daarmee bij een sportmasseur geweeest, deze heeft de hele kuit losgemaakt, kreeg wat oefeningen mee naar huis en zooltjes werden aangemeten.
bij mij was het zo erg dat ik mijn rechterbeen meer ging belasten, die kuit was daardoor ook dikker dan de linker.
nu, 2 jaar later, heb ik reuze schik van mijn zooltjes, pijn heb ik niet meer,
groetjes

Ben | email | 15-12-2006

Heb een jaar met hiespoor gelopen en van alles geprobeert, accupuntuur gedaan en na 5 behandelingen en wat zalfjes en pilletjes heb ik geen last meer en wil in januari weer gaan sporten.

c.a.p.nulkes -van der lely | email | 17-12-2006

Ik kan er een heel verhaal van maken, maar de laatste 2 weken slaap ik met sokken aan, romantisch is het niet maar het verschil is verademend. ik heb nu smorgens geen rek en strek oefeningen meer te doen.
Ik hoop dat dit voor jou ook werkt, het is inieder geval een goedkope en makkelijke mannier om uit te proberen.

Henk | 19-12-2006

Even een korte reactie op Ada (7-12)
Lekker negatief, volgens mij heb je niet alleen last van hielspoor..........

Loes | email | 19-12-2006

Zaterdag heb ik zooltjes gekregen via Jules van Veen (papendal sport medisch centrum).
Hij zag meteen dat mijn voet doorzakte als ik liep en heeft hiervoor zooltjes gemaakt.

Nu een paar dagen later loop ik al bijna pijnloos (alleen nog wat spierpijn in voet en kuiten).
Het is echt heel raar om na 1.5 jaar zonder pijn te kunnen lopen!

Tevens heb ik een paar wolky schoenen gekocht, dit kan ik iedereen aan raden wat een verschil! de schoenen geven zoveel steun!!!
Ze hebben een paar leuke laarzen in het assortiment zitten, helemaal niet meer oubollig, leuke trendy laarzen.

Ik zal iedereen aanraden om langs Jules te gaan, ik heb meerdere fysiotherapeuten en podotherapeuten bezocht en deze konden geen oorzaak van het probleem vinden.

Loes | email | 19-12-2006

Zaterdag heb ik zooltjes gekregen via Jules van Veen (papendal sport medisch centrum).
Hij zag meteen dat mijn voet doorzakte als ik liep en heeft hiervoor zooltjes gemaakt.

Nu een paar dagen later loop ik al bijna pijnloos (alleen nog wat spierpijn in voet en kuiten).
Het is echt heel raar om na 1.5 jaar zonder pijn te kunnen lopen!

Tevens heb ik een paar wolky schoenen gekocht, dit kan ik iedereen aan raden wat een verschil! de schoenen geven zoveel steun!!!
Ze hebben een paar leuke laarzen in het assortiment zitten, helemaal niet meer oubollig, leuke trendy laarzen.

Ik zal iedereen aanraden om langs Jules te gaan, ik heb meerdere fysiotherapeuten en podotherapeuten bezocht en deze konden geen oorzaak van het probleem vinden.

taartje | 19-12-2006

hielsporen zijn moeilijk te behandelen, heel vervelend dat je daar last van heb, de mogelijkheden zijn oa podologische aanpassingen in schoenen, zooltjes met een gaatje terhoogte van de hielspoor, helpt wel en duur, geen mooie schoenen, wat je tot nu toe hebt gedaan bij de fysio is inderdaad hetgene wat de fysio eraan kan doen. heb je nog andere afwijkingen aan je voet? oa platvoet of holvoet, ook hiervoor kan je zowel bij de podo als de fysio terecht. tegenwoordig heb je een nieuwe behandelmethode in de fysiotherapie, de shockwave therapie, hiermee zijn in korte tijd zeergoede resultaten meegeboekt, helaas nog niet in het verzekeringspaket (misschien wel bij ACHMEA) succes

Jos | 20-12-2006

Het herstel na een hielspoor- operatie verloopt vrij vlot. Ben 8 dec. geopereerd en kan nu alweer zij het rustig aan een stukje wandelen zonder krukken.Als er geopereerd moet worden laat dan de operatie van de zijkant van de voet doen,. Over een operatie onder de voet heb ik erg veel negatieve reacties gehoord, en je loopt ook steeds op het litteken en zal het herstel veel langer duren omdat je niet zo snel op de voet kan steunen.

Frank | email | 20-12-2006

Ik had ook last van mijn hiel en heb daar een half jaar mee gelopen, en zoals iedereen div methodes geprobeerd. Ik vermoed dat het bij mij is gekomen door afgelopen zomer te veel op blote voeten te hebben gelopen rondom het huis. Dus ik let nu goed op om met stevige schoenen te lopen. Dit helpt goed heb nu geen last meer . Dus ik hoop hiermee een steentje te hebben bijgedragen aan het uiroeien van hielspoor.

nonie | email | 20-12-2006

ik kreeg last van mijn voet afgelopen zaterdag, mijn opa riep ohjee het zal toch geen hielspoor zijn? ik dinsdag naar de huisarts en jah hoor daar kwam zij met het woord. hielspoor dus.... Ik vertrek 20 januari naar mexico toe en daar blijf ik 2.5 maand. ik hoop dat mijn hielspoor over is tegen die tijd, iemand misschien tips om er vanaf te komen binnen 4 weken? enige tip die ik meekreeg van de huisarts was zooltjes. xxx nonie

suzanne | 20-12-2006

Het is in elk geval goed om dagelijks te koelen (1 a 2 keer) en de voet zo min mogelijk belasten. Zooltjes helpen bij sommige mensen wel en bij andere helemaal niet. Bij mij zei de podotherapeut dat de kans groot was dat het zou helpen omdat ik er nog niet zo lang last van had (is nu een jaar geleden). Ik heb toen 6 weken lang alleen maar schoenen met de steunzolen gedragen en het gaf wel wat verbetering maar over ging het niet. Helaas is er geen perfectie therapie voor hielspoor, iedereen probeert vanalles en dan is het maar hopen dat het helpt. De steunzolen draag ik wel nog regelmatig (3 a 4 dagen per week) en ik ben nu gelukkig klachtenvrij, sinds injectie in september. Ik begrijp dat jij natuurlijk graag wil dat je blessure over is als je naar Mexico gaat, maar die kans lijkt me niet zo groot. De meeste mensen hebben helaas maanden tot jaren last. Hopelijk ben je er op tijd bij en komt het goed. Beterschap!

Anneke | 20-12-2006

Probeer het eens met het masseren vd triggerpoints. Na jaren hielspoor te hebben gehad wad ik binnen 6 weken klachtenvrij.
Zie ook andere berichten op deze site voor meer informatie over triggerpoints.
Succes en veel plezier in Mexico.

Jolanda Sloterwijk | email | 20-12-2006

Goedenavond
Ikzelf heb 2 jaar met hielspoor gelopen. Niets hielp; steunzolen van een podotherapeute (zeer fout!, die van een orthopedisch instrumentmaker waren beter!!!), een nachtspalk, injectie met ontstekingsremmende middellen, Diclofenac 50mg... niets had resultaat.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om mij te laten opereren en ik moet zeggen; had ik het maar eerder gedaan! Nu ga ik vrijwel pijnloos door het leven, wat een verschil met nog maar 6 mndn. geleden!
Ik moet wel zeggen; zorg dat je er zo snel mogelijk bij bent!
Hoe eerder je begint met orthopedische steunzolen (dus geen podotherapeutische!)
hoe beter! Luister vooral naar jouw eigen lichaam! STERKTE!!!

Jolanda Sloterwijk | email | 20-12-2006

P.s. mijn hielspooroperatie is ook uitgevoerd aan de zijkant (binnenkant van mijn voet). Meer dan lof voor Dr. Vermeer (Elisabeth- Amersfoort of MMC Baarn)!!!
Nu, na 2mndn. herstel kan ik weer rondhollen en werken!!!

hannie | 22-12-2006

Begin dit jaar ben ik op 24 febr. aan mijn hielspoor geholpen. De operatie verliep goed. Al met al kan ik zeggen dat het na 6 maanden helemaal hersteld was, kan nu weer sporten, ver lopen zoals vroeger. Ben wel voorzichtiger geworden, draag steunzolen met halve gelzooltjes op de hak geplakt, je voelt dat het heerlijk is om op te lopen. Ben blij dat ik de operatie gedaan heb, ik zou zeggen loop er niet te lang mee, want het wordt alleen maar erger, ook ik heb er een jaar meegelopen, dat doe ik dus nooit meer. Mensen ik hoop dat ik jullie er mee geholpen heb.

Annette | 23-12-2006

Ik ben ook bij de orthopedisch chirurg geweest. Hij wilde mijn hielspoor wel opereren maar vertelde me dat de slagingskans van de operatie 60% was. Er was dus een kans van 40% dat ik altijd pijn in m'n voet zou blijven houden. Ik heb het dus maar niet gedaan. Is dit bij jullie ook zo gegaan?

violetta | email | 23-12-2006

wie heeft goede ervaringen met mbt schoenen?
Ik heb een paar gekocht, maar weet nog niet of het helpt, het lopen gaat wel wat beter, maar als ik de schoenen uit doe heb ik meer spierpijn................

Don | email | 25-12-2006

(Deel 1) Violleta, ik heb welliswaar geen ervaringen met speciale schoenen maar de door een podoloog gemaakte steunzolen hebben het inmiddels 7 maanden mogelijk gemaakt enigszins normaal te lopen i.p.v. te strompelen. Desalniettemin blijven alleen steunzolen en speciale schoenen m.i. slechts een hulpmiddel. Ze lossen het eigenlijke probleem niet op. Ik lees hier allerlei remedie's en ook ik overwoog eerst om me te laten opereren. Een arts ontraadde me het echter ten stelligste. Hij vond de resultaten niet overtuigend genoeg en er schuilde volgend hem teveel gevaar in blijvende schade. Hij dacht trouwens dat ik waarschijnlijk een combinatie van hielspoor en jicht had en ik er goed aan zou doen om maar vegetarisch te gaan eten. Gelukkig werd later door andere artsen bevestigd dat ik gťťn jicht had. Wat een snert-advies van die eerste arts.

Don | email | 25-12-2006

(Deel 2) Ik trof eind oktober iemand die me vertelde over haar wonderbaarlijke genezing na maar liefst 2 jaren lang ernstige hielspoorklachten te hebben gehad. Zij schreef de genezing volledig toe aan shockwavetherapie. Ik ben dus ook naar een shockwavetherapeut toegestapt en heb de therapie inmiddels ondergaan. Best een pijnlijke behandeling maar ik had er onderhand alles voor over om van mijn hielspoor af te komen. De therapeut liet weten dat 2 maanden na de laatste behandeling de hielspoor eigenlijk verleden tijd zou moeten zijn. Ik was zeer sceptisch en ook al voelde ik na 2 weken een zťťr lichte verbetering, veel vertrouwen had ik er nog niet in. We zijn nu dik 4 weken verder en geloof het of niet maar ik heb eergisteren weer 45 minuten en vandaag 53 minuten gerend. Welliswaar op zachtere heideondergrond maar ik KAN NA 7 MAANDEN NIKS DOEN (behalve wat fietsen dan) WEER RENNEN!! zonder de volgende dag krom van de pijn te lopen. De pijn is nog niet geheel weg maar ik voel duidelijk dat ik op weg naar herstel ben en dat ik over een maand er waarschijnlijk geheel vanaf zal zijn.

Don | email | 25-12-2006

(Deel 3) Ik heb (had??) hielspoor aan beide voeten. De therapeut vroeg 125 euro per behandeling voor 2 voeten. 4 Behandelingen zijn 500 euro. (1100 gulden...weet je nog? pffff) De verzekeringsmaatschappijen weten nog niet wat ze er mee aanmoeten. Velen vergoeden het niet. Ik hoorde van iemand dat CZ 25 euro per behandeling zou vergoeden en mijn maatschappij ONVZ vergoedt het helemaal. M.i. met zware tegenzin want het werd eerst afgewezen. Ik moest er voor bellen en men verzocht me een medische indicatie van de behandelende arts op te sturen. Is een fysiotherapeut een arts? Eigenlijk niet maar goed, ONVZ heeft het dan toch maar geaccepteerd. Mag ook wel met hun premie!! De verzekeringsmaatschappijen zouden m.i. beter ingelicht moeten worden over het nut van shockwavetherapie. Tevens zou bij de fysiotherapeuten druk op de ketel moeten komen om de m.i. wel zeer hoge behandelingskosten te verlagen. 20 Minuten na afspraak sta je weer buiten en bent 125 euro lichter......
Je kan meer lezen over shockwave therapie op bijv. http://www.eswt.nl/

tomas | 26-12-2006

Heb alles geprobeerd tot ik Traumeel Heel werd aangeraden. Na drie weken ben ik er vanaf!!!!!!
Doen mensen en je wordt al nieuw.

Annette | 26-12-2006

Ik heb ook traumeel gebruikt, bij mij heeft het niets gedaan. Nog steeds evenveel last.

tomas | 28-12-2006

@Annette, ik nam 6 pilletjes per dag. Volhouden, het loont de moeite. Ik ga nu terug beginnen trainen. Heel zachtjes aan.

Dorthy........... | email | 29-12-2006

Ik had maanden last van hiel spoor gehad, alles eraan gedaan,maar niets hielp, uiteindelijk heb ik het laten opereren, met grote succes, ik heb nu helemaal geen pijn meer, nog wel operatie-wond pijn, maar dat gaat ook over, ik ken in iedergeval weer lopen en dansen, en echt dansen ( country- dansen) dat wil toch wel wat zeggen, zou ik zeggen, Binnen een kort termijn, 9 Januarie
gaat de zelfde arts mij opereren aan mijn ander hiel, nu ben ik niet meer van plan, om weer zo lang te wachten, en met al mijn pijnen te lopen al, Dus kortom, ik raad iedereen die hiel spoor heeft , te laten opereren.

Arie | email | 01-01-2007

Hallo,

Kijk eens op de blessure-aanwijzer.

http://www.blessure-aanwijzer.nl

daar staat onder:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/hielspoor_fasciitis_plantaris.htm

vrij veel informatie

Succes,
Arie

Norbert | email | 01-01-2007

Ik heb nu vanaf augustus pijn aan hielspoor. Via podotherapeut heb ik zooltjes aangemeten gekregen. Maar ik heb een staand beroep en kan dus geen rust nemen. Ik sport heel graag maar heb dat het afgelopen halfjaar niet meer kunnen doen. Nu gaat het sporten op zich wel maar nadien heb ik weer ontzettend veel pijn. Met koud weer heb ik meer last en ook met het dragen van stevige schoenen terwijl de podotherapeut zegt dat een stevig omsluitende schoen juist goed is. Ik weet het niet meer. Op de websites lees ik van alles maar iedereen heeft er verschillende meningen over zodat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft iemand een goede tip voor mij?

Don | email | 02-01-2007

Norbert, ik had er onderstaand al deel 1, 2 en 3 aan besteed. Als ik alles en iedereen zo lees en mijn eigen ervaringen er bij optel, lijken me twee opties de beste kans van slagen te hebben: shockwave of opereren. Opereren is een laatste mogelijkheid die altijd nog kan als shockwave niet zou helpen. Maar met een slagingskans van 85% zou ik eerst shockwave proberen. Bij mij is het inmiddels wel duidelijk dat shockwave geholpen heeft.

micky | email | 04-01-2007

De beste heelmeester is rust.
Dat is niet populair.

Hardlopen is endorfine en dus verslavend en staat erg ijverig.
Rusten is not done als je "niks mankeert".

Cirkels bewegen in bed,tenen klauwen. Huisgenoten instrueren en overtuigen.
Zodra het kan rusten! NIET klussen. Na het koken iedere dag meteen plat. Vermijd lang staan.

Wolkys bleken te zacht voor mijn voorvoet daar kreeg ik meer klachten van. Ik gebruik nu weer palladiums met een gewone oude goede maatsteunzool.

----Als je hielklachten hebt mag je niet hardlopen,---- zwem/fiets tot je geheel normaal pijnvrij -loopt- en dat kan best ruim een jaar in beslag nemen.

Pijnstillers zijn dom. Artsen voelen onmacht, mensen vragen ze.
Het gaat daardoor niet over!

Succes MET maanden dagelijks uren extra HET BED HOUDEN.**********************************************************************************************************************************************************************************************************
wat een misere, maar er zijn ergere dingen.

Annette | 05-01-2007

Wie heeft er ervaring met een gipsspalk voor de nacht.

Anneke | 05-01-2007

http://www.triggerpointboek.nl/index.htm

Kijk hier eens. Je hoeft het boek niet te kopen. Op de site staan onder hielspoor, achillispees (plaat)ontsteking 2 triggerpoints genoemd die jezelf kunt behandelen. Na jaren last gehad te hebben, oa rust, niet sporten, zooltjes, smeersels geprobeerd. Het ťťn met wat meer resultaat dan het ander, ben ik na 2 maanden intensief behandelen van de triggerpoints nu al maanden klachten vrij.
Het boek kun je ook in sommige bibliotheken krijgen.

eric | 05-01-2007

Ik heb ongeveer een jaar gesukkeld met deze blessure (overbelasting door zaalvoetbal). Heb vanalles gedaan: zooltjes, kine, zalf, medicatie,...
Het beste hielp bij mij veel stretchen, ijs, walkfits(waar ze veel reclame voor maken op tv, niet aangenaam om mee te stappen maar ze verzachtten de pijn geleidelijk). En vooral veel rusten (een jaar niet meer gevoetbald). Nu ben ik pijnvrij (soms nog sneller last van vermoeide voeten na stevige wandeling). Ik gebruik geen zooltjes meer maar let goed op als ik nieuwe schoenen koop.
Heb steeds geweigerd bij huisarts om inspuitingen te laten doen. Mijn mening is dat door vooral rust dergelijke blessure (heel langzaam) geneest.

marianne | email | 06-01-2007

sinds twee jaar heel erg last van hielspoor.heb het aan beide voeten.er zijn fotos gemaakt.links is de bult groter dan bij de rechter.maar de rechter voet is de voet van hel. heb zooltjes-spuiten-fysio-shockwave-.maar het gaat niet weg.het lijk er op of de pijn alleen maar erger word. krijg 22 januari nieuwe zooltje.maar hoop heb ik niet meer.wil wel graag info over operaties

inez | email | 07-01-2007

iedereen weet haast wel dat rust goed is voor hielspoor, maar heeft de hiel ook voldoende steun aan de schoen?Ik heb heel veel baat bij de zooltjes van een podoloog.Daarop draag ik ook nog een gelzool, indien mogelijk.na 4 maanden ben ik er bijna van af.

Tony Bakker | email | 08-01-2007

Als sportmasseur behandel ik soms mensen met hielspoor of daarop gelijkende klachten. Dit doe ik middels een stevige, maar vervelende massage met duim en zelfs ellebogen. Nooit op de ontstoken plek, altijd er omheen! Na een aantal massages is er al verbetering merkbaar.

Annette | email | 08-01-2007

hoi Annette

Ik heb 4 jaar geleden een spalk gehad voor de nacht,heeft toen niet geholpen.daarna 4 weken gips ook niet geholpen.ook verschillende spuiten gehad.uiteidelijlk toch geopreerd.wat wel geholpen heeft. het probleem is nu dat ik sinds 3weken laast heb van een andere hiel zodoende kom ik weer op deze site terecht, ga van de week naar de dokter kijken had hij gaat doen.ik heb geen zin in al het gedoe met spuiten ,tape,spalk,gips en zooltje en uit eindelijk toch opratie na veel pijn.liever zo snel mogelijk weer geopreerd worden,maja we wachten af.

groetjes van je naam genoot ook een Annette

Annette | email | 08-01-2007

hoi Annette

Ik heb 4 jaar geleden een spalk gehad voor de nacht,heeft toen niet geholpen.daarna 4 weken gips ook niet geholpen.ook verschillende spuiten gehad.uiteidelijlk toch geopreerd.wat wel geholpen heeft. het probleem is nu dat ik sinds 3weken laast heb van een andere hiel zodoende kom ik weer op deze site terecht, ga van de week naar de dokter kijken had hij gaat doen.ik heb geen zin in al het gedoe met spuiten ,tape,spalk,gips en zooltje en uit eindelijk toch opratie na veel pijn.liever zo snel mogelijk weer geopreerd worden,maja we wachten af.

groetjes van je naam genoot ook een Annette

marina | email | 10-01-2007

een jaar geleden hielspoor eerst zolen dan medicatie en daarna inspuitingen tenslotte operatie pijn nog niet weg terug 6weken gips terug inspuitingen en nachtspalk nog geen beterschap weet iemand raad

herma | email | 11-01-2007

help help
heb ook hielspoor sinds april zooltjes van podoloog fysio 4 weken gips niets helpt wil graag een operatie maar mijn orthopeed wil niet opereren .wie geeft mij raad!

Anton van Doorn | 11-01-2007

Hallo,

Ga eens naar http://www.prosano.nl/sportgeneeskunde/spreekuren/voetenenschoenen/
Het is in Terneuzen, maar zeker de moeite waard als je ver weg woont. Er wordt objectief met high tech apparatuur gezocht naar de oorzaak. Mijn podotherapeut en daarna podoloog konden mij niet meer helpen, maar hier is het wel gelukt. Podofiguren kijken vaak alleen maar statisch (stilstaand). Dit blijkt dus niks te zeggen over hoe het lichaam beweegt.

Groeten Anton

mirjam | 11-01-2007

Hoi lotgenoten,

sinds mei 06 heb ik last van beide hielen,
in april een rontgen gehad en links was
hielspoor te zien,rechts niet.
Doordat ik van mijn baas geen aangepast werk kreeg en hij de klacht sowieso al niet serieus nam kreeg ik meer pijn aan beide voeten.
afgelopen maandag weer foto's gemaakt en nu heb ik aan beide voeten pijn.
24 januari naar orthopedisch chirurg hoop dat hij wat kan en wil.
Als ik dit alles zo lees dan denk ik dat ik maar gelijk vraag om operatie.
Ben al bij een podoloog geweest maar die zooltjes maken het er dus niet beter op.
(blijkt wel als je in een keer beide voeten hebt)

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor fitte lui!

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over