Start to Run: Afvallen

Lijanne | email | 24-06-2011

Hallo,
ik heb nu vier weken (12 lessen) 0-5 km gevolgd van Start to run, omdat ik ongeveer 5 a 10 kilo wil afvallen. Nu heb ik mezelf vanmorgen gewogen en ben ik 2 kilo aangekomen. Ik snap dat dit mogelijk spiermassa is en ik heb ook begrepen dat je spieren veel vocht gaan vasthouden. Nu vraag ik me af of iemand weet na hoeveel lessen je gaat afvallen. Iemand ervaring hiermee?

Er zijn 24 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...
De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...

hit counter

Sonja | 24-06-2011

Als je blijft eten wat je verbruikt dan zul je nooit afvallen. Ook niet al loop je dagelijks een marathon. En spier obpouw na 12 lessen start to run??? Ik vrees dat je voor opbouw van spiermassa veel meer moet doen dan af en toe een stukje te gaan hardlopen.

Lijanne | email | 24-06-2011

ik heb gevraagd om ervaringen, niet om ongewenst commentaar waar ik weinig aan heb.

Sonja | 24-06-2011

Sorry maar dit is mijn ervaring. Maar je wil misschien alleen maar reacties van mensen die wel afvallen van het hardlopen.

Lijanne | 24-06-2011

Je eerste reactie klonk niet erg aardig en behoorlijk pessimistisch, vandaar ook mijn reactie. Ik zou graag ervaringen van mensen willen weten die inderdaad wel zijn afgevallen met hardlopen en dan met name met de Start to run lessen.

WN | 24-06-2011

Ik denk dat Sonja en jij beiden gelijk hebben :-)).
Mijn eigen ervaring, ik ben er iets door aangekomen. Inderdaad vocht en ook wat spier toename. Aan het eind van STR kan je een half uur hardlopen. Hierbij zal je tussen de 4 en 500 calorieŽn verbranden. Als je hiervoor niets deed en dagelijks 500 C te veel binnenkrijgt zal er dus niet zo veel gebeuren. Ik kan je aanraden om dit in combinatie met een geschikt dieet te doen. Neem dat wel serieus, want je voeding zal steeds belangrijker worden.

En natuurlijk heel veel succes. Je weegt dan misschien niet gelijk wat je hoopt maar het is wel goed voor heel veel andere dingen!!! En die pondjes gaan uiteindelijk echt wel op de loop ;-)

Marit | 24-06-2011

Het schijnt dat je lichaam vocht vast gaat houden als je ineens gaat hardlopen. Had volgens mij iets met het herstellen van de spieren te maken ook. Het goede nieuws: het gaat ook weer weg!
Ik ben een aantal jaar terug zo'n 10 kilo afgevallen met STR en het is er nog steeds af, dus hou vol!

WN | 25-06-2011

@ Marit: Met alleen STR? En alleen 0-5K?
Ik kan mij niet voorstellen dat je daar 10 kilo mee kan verliezen. Laat je niet iets weg in je verhaal? Ik denk dat je toch echt meer hebt gedaan dan alleen dat. Of toch niet?

Lopertje | 25-06-2011

Hey Lijanne,

Ik ben sinds januari beginnen met lopen. Ik zorgde dat ik evenveel at als daarvoor en ben daardoor niet eerst bijgekomen. Volgens mij is het wel spieropbouw en vocht dat het verschil in gewicht maakt. Want ja, na 4 weken lopen zijn je spieren al wel meer opgebouwd als voor die 4 weken (ookal is het misschien nog niet zo veel). In elk geval ben ik pas beginnen afvallen toen ik buiten dat lopen ook magerder ben gaan eten. Daarvoor bleef ik op hetzelfde gewicht (dus zette ik gewoon hetzelfde gewicht van vet om in spieren) maar mijn omtrek is wel verminderd, en uiteindelijk is dat wat je wil. Naar de kilo's moet je niet zien, maar naar de afmetingen.

Renate | 25-06-2011

Hoi Lijanne,

Ik ben nu zo'n 3,5 maand aan het hardlopen. Mijn eerste doel was niet direct afvallen, maar meer conditie opbouwen.

In de afgelopen periode ben ik eerst 3 kilo aangekomen en pas nu heel langzaam weer terug op mijn oude niveau. Echter zie ik al wel heel een hele verandering aan mijn lichaam. Het is niet meer zo slap als het was, ziet er dus een stuk beter uit, terwijl ik nog wel hetzelfde gewicht heb.

Wat ik een tijdje geleden gelezen heb is dat je pas na 20 minuten inspanning begint met vetverbranding. En zelfs dan is het nog geen 100% vetverbranding. Geloof dat een uur rennen zo'n 650kc verbruikt. Om een kilo te verliezen, moet je 7000kcalorien verbranden, dus de rekensom valt dan (ongeveer) te maken. Ook heb ik gelezen dat je bij een lagere hartslag een hoger vetpercentage verbrand dan bij een hogere hartslag (hoewel je ook weer niet te laag moet gaan zitten natuurlijk:)).

Wat ik in jouw geval zou doen, is lekker met het schema doorgaan, je voedingspatroon daar waar nodig aanpassen en het resultaat komt vanzelf. Ik zou iig niet te veel druk leggen op het hardlopen, maar er vooral van genieten:)
Succes!

Aaron | 03-07-2011

Hoi,
Ik ben een man van 26 jaar en woog 95kg toen ik begon te lopen ongeveer 2 en half jaar geleden. Het eerste jaar ben ik bijna niets aan gewicht kwijtgeraakt. Wel is mijn conditie enorm verbeterd en werd mijn lichaam (vooral bovenbenen) strakker. Vanaf het tweede jaar begonnen de kilo's er stilaan af te gaan en ondertussen heb ik een constant gewicht van net onder de 80kg.

Als je in het begin enkel op afvallen gericht bent zal je niet lang gemotiveerd blijven vrees ik. Probeer voor je plezier te lopen en laat je geleidelijk aan verassen door je resultaten en de veranderingen in je lichaam. Het zal je meer plezier brengen.

En onthoud dat de kilo's die je traag kwijtraakt makkelijker weg blijven dan diegene die je snel verliest.

Martijn | 03-07-2011

Als het puur op afvallen gaat is kracht training vaak zinvoller, evt in combinatie met lopen. Vooral de combinatie eerst kracht met daarna cardio is zinvol.

Start to run is een goed schema om te beginnen met lopen, het schema van Renate Wenemars ook en er zijn genoeg andere, als je het maar volhoud en rustig aan doet.

Spieren gebruiken namelijk ook in rust energie, dus spieren die je krijgt zullen 24uur per dag energie verbruiken.

ps, ik ben geen ervaring deskundige, hardlopen is mijn liefde, kracht training gebruik ik ter ondersteuning van hardlopen.

Lopertje | 03-07-2011

@ Renate

Die rekensom waarbij je zegt dat je 650 kcal per uur verbruikt en dat je het kan uitrekenen hoelang je nodig hebt om 1 kg vet te verbranden (700kcal) gaat absoluut niet op. Net omdat je (zeker bij het lopen) meestal aan een te hoge hartslag zit om aan een hoge vetverbranding te doen. Het zijn eerder suikers die je eerst verbrand.
Op die manier mag je echt niet rekenen. Voor veel vetverbranding te bereiken kan je beter gaan fietsen of snelwandelen.

Maria | 04-07-2011

Na 12 lessen kun je wel degelijk al spieropbouw hebben als je daarvoor niets deed. Voor bennen die nooit rennen is beginnen met rennen krachttraining. Juist door de op interval gelijkende en het wekelijks wisselende programma bouw je op. Samen met het vocht vasthouden is dit dus zeker mogelijk.

Om 1 kilo vet te verbranden moet je gemiddeld zo'n 7700 ckal verbranden. Dus stel dat je 3x in de week zo'n 650 ckal weg loopt en niets extra's eet... dan zou je in theorie zo'n 250 gram vet per week verbranden.

Maar... hoe meer spierweefsel, hoe hoger je verbranding in rust. Dus na een paar maanden gaat dat meetellen. Dan hebben we het niet meer alleen over die 650 ckal tijdens je sporten maar over een verhoging van verbruik gedurende de dag.

Als je nu ma, wo en vr gaat lopen en di en do een lichte krachttraining doet (schema's zat te vinden) die je opbouwt naar tabata stijl...

Dan zul je zien dat na nog een maand of 3 de kilo's eraf vliegen. Zeker als je dit combineert met een gezonde eetwijze waarin je je koolhydraten bijvoorbeeld uitsluitend uit groente en fruit haalt en alleen in het weekend de minder gezonde dingen eet waar je echt trek in hebt.

Lijanne | 05-07-2011

Bedankt voor al jullie reacties. Het hardlopen gaat voor mijn doen erg goed, van nog geen minuut naar vijf minuten achtereen is voor een hele prestatie. Ik richt me nu ook niet meer zozeer op het afvallen met behulp van hardlopen, maar ik probeer elke keer te genieten van de kleine conditionele succesjes die ik boek. Ik heb daarnaast mijn voedingspatroon aangepast, geen frisdrank (maar 2 liter water) en andere ongein meer. Groenten en fruit at ik altijd al elke dag dus daar kan ik weinig aan veranderen. Nu maar afwachten of het z'n vruchten zal afwerpen :)

marijke | email | 08-07-2011

Ik ben vorig jaar juni begonnen met lopen met STR van Evy, begin oktober was ik 1.2 kg afgevallen. Wat een teleurstelling!

Ik ben uiteindelijk naar een diŽtiste gegaan en zij heeft mijn menu aangepast. Ik at te weinig! Ik moest maar liefst 2 boterhammen per dag extra eten. Ben inmiddels 11kg afgevallen!
Ik loop nu 7km in een lekker ontspannen , tempo, lage hartslag = vet branden

Je zou ook met een diŽtiste kunnen overleggen, wie weet kan zij je op weg helpen

Lijanne | 10-07-2011

@ Marijke: Fijn dat je zoveel gewicht hebt verloren! Mijn probleem is dat ik geen overgewicht heb, ik wil gewoon van mn zwembandje af haha en gewoon wat strakker allemaal! dus ik denk dat een diŽtiste me hard zou uitlachen ;) ik moet het geloof ik echt van sporten hebben, helaas! (ik ben niet zo'n sportfreak) Maar ik zet gewoon door, dan komt het hopelijk vanzelf.

Anne | 12-07-2011

Hoi! Ik heb de0-5 en de 5-10 gedaan met Evy. Ik ben wel wat gewicht kwijt maar niet heel veel.. maar dat was ook niet nodig.Ik viel in het begin, toen ik 5km of minder liep, niet af. Pas als je langer dan 30/40 min gaat lopen gaat je vetverbranding zodanig aan de gang dat je, met juiste voeding etc, gaat afvallen. Maar als je echt kilo's kwijt wil, kan je beter stevig wandelen. Het is bewezen dat je daarmee je vetverbranding meer aanspreekt!

Hayes | email | 08-09-2011

Ik begon ca. half februari ook met Start to Run met Evy (0-5km). Ik woog toen 101 kg ('k weet het, veel te veel). Ik ben ook wel meer op m'n voeding gaan letten maar ben zeker niet streng gaan diŽten. Ik bleef 's avond graag een Duveltje of zo drinken. Bij mij vlogen de kilo's er wel af, waardoor ik iets te enthousiast tť veel ging trainen en een ontstoken knie kreeg. Na de nodige rust rustiger verder gedaan. tegen eind juni woog ik nog 88 kg. Dus het helpt zeker en vast, al moet ik toegeven dat ik ook behoorlijk veel ga fietsen sinds een jaar of twee. Maar de combinatie van voorzichtig diŽten, lopen en fietsen werkt dus zeker voor mij. intussen loop ik de 5km in ca. 26 min.

Start to run | email | 02-07-2012

Voor meer informatie over start to run, kijk zeker eens op start-to-run.nl

Sandra | email | 09-08-2012

2e les str ik zie wel, heb er weer zin in.

Twan | 10-08-2012

Mijn ervaring is dat als je op je voeding gaat letten je veel sneller afvalt, dit is wel een kwestie van doorzettingsvermogen en aanpassen van je levensstijl. Zo ben ik in enkele maanden 4 kg kwijt geraakt. Zit nu al enkele maanden op hetzelfde gewicht, maar wil nog 4 kg extra kwijt....en die krijg ik er alleen maar af met sporten volgensmij.

domi | email | 10-08-2012

loop minstens 1 x week een lange trage duurloop , je zal wel afvallen !!

Doris | 11-09-2012

ik ben er vorige winter 6 kilo door afgevallen. Eerst kwam ik 2 kilo aan en langzaam gingen ze er af.

Pepijn | 19-10-2012

Goeiemorgen,

Maandag ga ik week 10 in van een 12-weeks interval schema met als hoofddoel afvallen. Het schea heb ik gevonden op runinfo.nl.

Toen ik begon woog ik 108,5 kg en nu 105
(man, 37 jaar). De kilo's 'vliegen' er niet af (langzaam is beter), maar inmiddels is mijn spijkerbroeken maat gezakt van 40 naar 36.
Ik eet weinig koolhydraten en eiwitrijk. De koolhydraten haal ik uit groente, fruit en koolhydaatarm brood. Het eiwit krijg ik binnen met shakes, ei, kaas, magere melk en vlees.

Volgens endomondo heb ik na een uur intervaltraining zo'n 1100kcal verbrand.
Straks ga ik voor het eerst met een hartslagmeter erbij lopen (bluetooh verbonden met de telefoon/endomondo), kijken ofdit veel verschilt.

Zelf volgens mij geen last gehad van aankomen in het begin.
Kan het ook iets zijn met de hormoonhuishouding van een vrouw?

Verder veel succes :-)

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuk shirt voor fitte lui!

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over