Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Knie inzet nou laag of hoog?

Roelof | email | 30-05-2014

Mijn trainer geeft aan dat mijn knie inzet te laag is en dat ik sneller kan lopen met een hogere knie inzet. Ik lees echter op diverse sites (bijv Pose methode) dat je zo weinig mogelijk energie moet verspillen(hoge knie inzet kost energie) en een lagere knie inzet goed is. Tevens hoor ik steeds vaker dat pasfrequentie belangrijker is (180 per min). Wie heeft het verlossende antwoord of heldere visie.

Er zijn 5 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

Attila | 30-05-2014

deel 2

Ja je pasfrequentie van 180 passen/min is belangrijk. Maak je minder passen dan staan je voeten langer stil, hebben ze langer grondkontakt. Dit zorgt dat je voorwaartse snelheid beperkt is maar ook dat je bij dezelfde snelheid grotere krachten moet gebruiken om vooruit te komen.
Dit zorgt dat je spieren veel meer zuurstof nodig hebben. Dat wordt dan de beperkende factor om je snelheid te handhaven.

Knie inzet is ook van belang. Door de knie-inzet ben je geneigd om met je standbeen meer af te zetten. Je gebruikt dan b.v. ook je kuitspieren om voorwaarts te komen.
Doe je dit niet dan heb je alleen je hamstrings tot je beschikking om je voorwaarts te trekken. Die kunnen weliswaar veel energie leveren maar de andere spieren van je lichaam kunnen ook helpen om voorwaarts te komen.

Attila | 30-05-2014

Roelof,
je vraag is op welke manier je de beste prestatie kunt neer zetten.
Wanneer je trainer opgeleid is door de atletiek unie zal deze de methode van Bos en Klomp ondersteunen. Deze methode wordt ondersteund door de stroming van Barefoot running.
Pose en Chirunning methoden zijn ook populair. mij is alleen niet bekend of deze methode werkelijk goed beschouwd zijn.. Ik heb wel wat filmpjes gezien van b.v Chirunning die een uitleg geven die niet stroken met natuurkundige wetten.
Ik betwijfel dus of die methoden de maximale prestatie mogelijk maken. Maar veel mensen zweren erbij.

Roelof | email | 30-05-2014

Attila,

Bedankt voor je reactie. Hoe hoog zet je de knie in ongeveer volgens jou. Ik merk dat het extra energie en kracht kost vanuit de bovenbeen/heup/bilspieren om de knieheffing bewust hoger te maken.

Attila | 30-05-2014

Roelof,
Hoe hoog je je knie in moet zetten is moeilijk te beantwoorden.
De heer Bolt trekt zijn bovenbenen nagenoeg horizontaal. (90 graden)Maar dat hoeft hij maar 100m vol te houden...
Een marathonloper trekt zijn knie op tot een hoek van ca 45 graden.
Kortom je snelheid in combinatie met de pasfrequentie, bepaald hoe hoog die knie omhoog moet.
Dat je dat voelt in de overigen spiergroepen is niet vreemd. Je spieren worden door de aangepaste beweging meer belast. Maar zij zullen zich door de trainingen aanpassen. Die zullen dus uiteindelijk gaan bijdragen aan je prestaties.
Maar om nu aan te geven of je knie 5, 7 of 10 cm meer omhoog moeten kan ik je niet zeggen. Je trainer kan je daar best in sturen.

Badr Hari | 04-10-2015

bij wilma zou ik kiezen voor een hoge knie inzet.

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld