Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

3.8 km in 25 min, goeie tijd?

jeffrey | email | 12-09-2014

Hoi,

Ik ben 14 jaar en omdat we op school vaak moeten hardlopen voor een cijfer had ik besloten om 's avonds wat te gaan hardlopen. Nu is mijn conditie al best goed, want ik ga vaak voetballen, maar het kan wel beter en tegelijk raak ik een paar kilo's kwijt.

Ik heb net 3.8 km hardgelopen in 25 min.
25 min inclusief 3 keer korte pauzes (1 minuut) en de laatste 200 meter lopen. Wat ong. 2 minuten duurde. Dit is dus 25 min inclusief 5 min rust. (Als je het lopen als rust meetelt) Is dit een goeie tijd? Dit was de eerste keer dus eigenlijk vooral een beetje uitproberen. Morgen ga ik 12 min. hardlopen en kijken hoever ik kom. Voor een voldoende op school moet je minimaal 2100 meter lopen.

Er zijn 22 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

Dennis | 13-09-2014

Dat zijn van die vragen - tja, wat is goed?

ong. 3,5km in ong. 20:00, in jouw geval vier keer ong. 800 meter in 5:00, is niet superslecht maar ook zeker niet supergoed voor een veertien jarige jongen met een conditie die "al best goed" is.

Had je die rustminuten echt nodig? Hoe kapot was/ ging je tijdens het lopen? Als je de rust echt nodig had en tot je max. bent gegaan, dan moet je voor een voldoende nog wel even trainen.

Succes!

Dennis | 13-09-2014

Oeps, 900 meter in 5:00 dus. Dat scheelt wel wat.

Ja, dan haal je wel een voldoende. Beetje adrenaline, groepsdruk, competitie met je klasgenoten. Geen probleem.

jeffrey | 13-09-2014

Oke, bedankt voor je snelle reactie.

De voldoendes en onvoldoendes maken me niet heel erg veel uit op dit moment. Maar ik wil vooral weten of het goed is, wat ik net gelopen heb.

900 in 5 min vind ik niet goed genoeg. Dus nog even trainen :)

jeffrey | 13-09-2014

Ik heb net in 12 min 2.16 km gelopen. Dat is net een voldoende. Maar ik wil eigenlijk meer. dus blijf ik voorlopig nog even trainen. Maar je conditie wordt toch beter elke keer als ik train? Dus als ik dit nog 2 keer doe zou ik een betere tijd moeten lopen?

Dennis | 13-09-2014

Ja, heel simpel gezegd is dat waar. Na een training en het herstel van die training ben je 'beter' dan voor de training+herstel.

Als je meer wilt, dan moet je blijven trainen inderdaad. Het maakt op dit moment niet zo heel veel uit wat je doet, als je maar traint en blessurevrij blijft. Je kan een beginnerschema opzoeken en dan bij week 4 beginnen. Deze bijvoorbeeld: www . run2day . nl/hardloopschema-beginner.

De training is geen wedstrijd, dus houd het tempo gewoon rustig. Het trainen op zich zal je al veel vooruitgang opleveren, en het lage tempo zorgt ervoor dat je niet snel geblesseerd zal raken.

Jeffrey | 13-09-2014

Oke, maar is het dan slim om elke keer 12 min. te lopen. Of elke keer gewoon een random tijd. Dus de eerste keer deed ik 25 min. En vanochtend dus 12 min. En de volgende keer kom ik misschien een mooi plekje tegen en dat ik dan opeens tegen de 45 min. zit.
Of misschien elke keer iets meer?

Jeffrey | 13-09-2014

"Ja, heel simpel gezegd is dat waar. Na een training en het herstel van die training ben je 'beter' dan voor de training+herstel."

Ja, ik was een beetje in de war. Want ik had gisteren 25 min. gelopen. Dus dacht ik dat 12 min. me niet beter zouden maken. Maar ik was een beetje moe van het hardlopen .... :P

Dennis | 13-09-2014

Nou, echt random zou ik niet doen. Als je dat run2day schema bekijkt, dan zie je dat je elke keer iets langer loopt en dat de rust korter wordt.

Maar kan je al 45 minuten lopen? Wij weten verder niets over je achtergrond. Doe je andere sporten?

Als je al 45 minuten kan lopen, dan zal een training van 12 minuten op datzelfde tempo niet heel veel doen. Maar het is veel beter dan niks, het houdt je spieren soepel en los. Dus een korte training is nooit helemaal zinloos.

Jeffrey | 13-09-2014

Ik voetbal vaak en speel ook tafeltennis. Vroeger toen ik voor het eerst naar de middelbare school ging was mijn conditie een ramp. Toen gingen we er op school aan werken waardoor ik nu elke keer rond de 6 scoor. Dit jaar wil ik wat hoger. 45 min. lukt me niet. Op school rennen we meestal niet meer dan 12 minuten. Bijv. bij de test is het 12 minuten non-stop.
Dus eigenlijk heb ik nog nooit langer dan 12 minuten hardgelopen.

Maar nu maak ik het een beetje te ingewikkeld. Laten we zeggen: Mijn doel voor dit moment is rond de 2500 meter rennen in 12 minuten. Vanochtend had ik 2160 meter in 12 minuten. Dan moet ik toch elke keer weer 12 minuten rennen om mijn tijd te verbeteren? Want dit gaat dan om snelheid, toch? En om steeds sneller te lopen moet je steeds evenveel minuten lopen, toch?
En als je een betere conditie wilt hebben moet je steeds langer lopen?

Jeffrey | 13-09-2014

Oja, nog een vraagje: Is het wel slim om nu zoveel te trainen? Ben ik dan wel fit genoeg voor de test? Wanneer moet ik zo ong. stoppen? Hoeveel dagen van tevoren?

jeffrey | 13-09-2014

Oke, weet je, vergeet alles wat ik net zei. Ik doe te moeilijk :P. Als ik elke keer ietsje meer ga hardlopen dan word ik wel beter en haal ik waarschijnlijk ook wel een hoger cijfer. Maar wanneer is het slim om te stoppen? Hoeveel dagen van te voren voor de echte test?

Jeffrey | 14-09-2014

Oja, nog een vraagje: Is het wel slim om nu zoveel te trainen? Ben ik dan wel fit genoeg voor de test? Wanneer moet ik zo ong. stoppen? Hoeveel dagen van tevoren?

Dennis | 14-09-2014

Oke, je sport dus al wel en bent door het voetbal wel gewend om hard te lopen.

Nou, je doet niet [te] moeilijk, hoor ;) Maar de vraag is wel of het slim is om je zo te richten op die 12 minuten. Wat je zegt is waar... als jij gewoon je basisconditie gaat uitbreiden door steeds iets langer te lopen, dan haal je die test makkelijk. Wanneer is die test eigenlijk?

Maar hoe moe/ kapot ben je dan na zo'n training van 2160 in 12 minuten? Heb je dan vee over of ben je helemaal leeg gelopen?

Jeffrey | 16-09-2014

Na die 12 minuten ben ik wel even moe, maar na 2 min. rusten kan ik wel verder. Ik kon eigenlijk sowieso wel verder, maar het is toch fijn om dan te rusten. Ik had later die dag ook nog een tafeltennis wedstrijd. En toen had ik alles gewonnen, dus het is niet dat ik dan helemaal leeg ben.
Ik ben van plan om vanavond even te gaan hardlopen, de test is waarschijnlijk volgende week. Eerst 1500 meter rennen. En dan nog een week verder de 12 min.

Jeffrey | 16-09-2014

Owacht, we hebben de 1500 meter morgen. Is het dan nog slim om vanavond te gaan hardlopen?

Dennis | 18-09-2014

En, wat heb je gelopen? Toch wel onder de 8:30 zeker ;)

Dennis | 18-09-2014

Vervelend dat berichten niet ge-edit kunnen worden. Ik bedoelde 7:30 uiteraard ;)

Jeffrey | 11-10-2014

Sorry dat ik lang niet gereageerd heb,

alles is achter de rug!

Voor alles een 7 en voor de 12 min. een 7,5.
Ik had bij de 1500 meter 6:58. Wat gelukkig net onder de 7 min zit, ik had namelijk met mn mentor een weddenschap dat ik het zou halen onder de 7 minuten en dan zouden we allemaal uitval krijgen. :)

Ik ben de laatste tijd niet gaan hardlopen, maar vanochtend weer wel.

rinus | 12-10-2014

Nee, echt slecht. Je hebt geen talent in ieder geval, maar blijf volhouden.

Dennis | 29-10-2014

He Jeffrey, loop je nog?

KF | 09-11-2014

Als je voor jezelf het gevoel hebt dat je niet meer in je had dan is elke tijd een goede tijd. In het begin zat ik ook vaak naar andere mensen hun tijden te kijken maar je moet je gewoon op jezelf focussen. Helemaal in het begin want ieder persoon is anders. Als je al enige tijd loopt dan is het wel is de moeite waard om te kijken hoe jou tijden verschillen met andere lopers. Focus dus gewoon volledig op jezelf!

Henk. | 19-12-2014

Een goede tijd is waar jij zelf tevreden met bent.

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld