Veel gewenning van 8mm naar 4mm drop?

Rick | 02-01-2016

Ik loop altijd op de Saucony Triumph die een 8mm drop kent. Nu vind ik de laatste Triumph iets minder qua stabiliteit. Is natuurlijk persoonlijk. Ik wil nu de Saucony Zealot aanschaffen die een 4mm drop kent. Is er iemand die ook de overstap naar 4mm heeft gemaakt en vergt dit veel gewenning?

Er zijn 6 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

sunny blue sky | 02-01-2016

Ik heb de overstap gemaakt van een "normale" hardloopschoen' met meer dan 10 mm drop, naar de nike free 3 met 4 mm drop en daarna naar een merrel trail glove met 0 mm drop. Het beste is om er heel geleidelijk aan te wennen, je gebruikt toch meer spieren in je voeten omdat je meer op je voorvoet zult landen. Deze spieren moeten hier langzaam aan wennen om te voorkomen dat je een blessure oploopt. Aks je er eenmaal aan gewend bent zal het je zeker, net als mij, goed bevallen! Er staan genoeg filmpjes op youtube, zoek bijvoorbeeld maar eens op natural running.

Jan | 02-01-2016

ik heb er niks van gemerkt gewoon doen, alleen niet meteen een marathon lopen

dk | 02-01-2016

Ik begin er niet aan ..ik hoor alleen maar lopers die lang moeten wennen ook kuit en achillespees blessures krijgen. ..for what? ?

sunny blue sky | 03-01-2016

for what??

Uit recent onderzoek komt naar voren dat hardlopers met barefoot runningschoenen iets efficiŽnter lopen dan met een traditionele hardloopschoenen. Interessant is dat de hardopers die barefoot liepen vier procent minder energie gebruikten. Onderzoekers geven aan dat de schoen eigenlijk alleen dient als bescherming of demping tijdens het lopen. Deze demping zorgt juist voor een remming van de opslag en terugslag van energie tijdens de pas. Barefoot running zorgt ervoor dat er meer energie in de pas blijft, zonder een zool die de energie wegdrijft. Uiteindelijk leidt dit tot een netto winst zodat er minder energie verspild wordt]. Het is logisch om te verwachten dat het gewichtverschil tussen normale hardloopschoenen en barefoot-runningschoenen ook meespeelt bij langere afstanden.

www.fitness-tips.nl/cardio/barefoot-running

Rick | 12-01-2016

Nu 1 keer gelopen op de Saucony Zealot, 4mm drop. Idd even wennen, maar ik heb het idee dat het minder belastend voor de knieŽn is daar je meer op je midden-voorvoet loopt. Het komt wel meer op je kuiten aan.

tom | 24-01-2017

ik heb zelf hierdoor een achillespeesblessure gekregen (beide) .., ik denk dat wij als mens zo ver geevolueerd zijn dat wij heel moeilijk zonder blessures kunnen rennen op blote voeten ,natuurlijk uitzonderingen daargelaten.
wij zij zo gewend om met schoeisel door het leven te stappen.
ik ben geen wereldtopper dus die paar seconden tijdwinst boeien mij niet !:-). ,ik blijf op goede dempende schoenen lopen

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Nu in samenwerking met runners.meetingpoint startbewijzen aanbieden bij www.hardloopevenementen.nl
Ben jij de eerste?

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld