Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Pijn in knie door schoenen, behalve Mizuno Wave Nexus 2

Len | email | 21-02-2016

Had een heel verhaal getypt, maar de tekst was veel te lang. Hier dus de samenvatting:

Jarenlang prettig gelopen op Mizuno Wave Nexus 2. Door fout advies speciaalzaak kocht ik een Saucony schoen (van die plateauzolen, voor zware lopers - dat ben ik niet), en kreeg vrijwel meteen last van een stekende pijn in mijn linkerknie, elke keer als mijn voorvoet de grond raakt. Na fysio, mri-scans en cortisoneinjecties de link pas gelegd naar het schoeisel, en toen de Asics GT-2000 gekocht. Hierop nu 30-40x gelopen, maar pijn blijft - komt op na een minuut of 15. Nu al zo'n 2 jaar pijn, totdat ik vorige week het idee kreeg nog eens op mijn oude schoenen te lopen (Nexus 2): 3x 30 minuten per keer hardgelopen, zonder pijn. De opvolger van deze schoen (Wave Inspire) is mij te smal. Ik kan wel versie 7 van de Wave Nexus nog krijgen: heeft die dezelfde pasvorm/maat als versie 2? Iemand anders nog tips? Bvd.

Er zijn 6 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

Alfons van Rechteren | 21-02-2016

De kans dat de nexus7 op de nexus2 lijkt is zo'n beetje even groot als de kans dat een neutrale/iets stabiliserende schoen van een willekeurig ander merk op de nexus2 lijkt. Er zitten vier generaties tussen de twee modellen.

Je kan ook een Inspire in een E wijdte proberen.

Zo op afstand is het heel moeilijk om een goed advies te geven. Je moet je ook bewust zijn van het gegeven dat de Nexus2 al iets van 8 jaar oud is. Met anbdere woorden, je loop gewoon op een dode schoen.

Misschien moet je op zoek naar een schoen met een veel stevigere/ hardere zool dan de Asics.

Len | 21-02-2016

Bedankt voor de snelle reactie. Ik wist niet dat een brede variant van de Inspire bestond. Als ik google, vind ik die ook niet in Nederland (alleen US).

Ik besef me dat ik op een versleten schoen loop, maar dat is de enige manier om nu pijnvrij te lopen. En na 2 jaar voelt dat goed.

Alfons van Rechteren | 21-02-2016

Ja, ik zei het alleen om aan te geven dat je misschien blessurevrij kunt lopen op een nieuwe schoen met minder demping dan een gt2000.

Je hebt gelijk over de Mizuno, ik zag ze ook staan op de Amerikaanse site. In Nederland is het moeilijk om 2E maten te krijgen. Heb je weleens bij bijv. runnersworld gevraagd of ze niet een paar voor je kunnen bestellen? Al kan ik me voorstellen dat als zij er veel moeite voor moeten doen, dat jij je dan bijna verplicht voelt om de schoen ook te kopen...

Len | 21-02-2016

Is een idee om dat te vragen inderdaad. Of zelf de gok nemen en ze bestellen in Amerika.

Dus de knieproblemen (symptonen van een lopersknie) zouden ook door het verschil in demping kunnen komen?
Nooit bij stil gestaan eigenlijk; dacht meteen dat mijn knieŽn een minimaal verschil in correctie merken (en in mijn geval dus niet accepteren).

Alfons van Rechteren | 22-02-2016

Ja het kan dat je knieen verschil in correctie merken en niet accepteren. Het kan ook dat je knieen gewoon verschil in stabiliteit merken.

Ik kan alleen in algemeenheden praten want ik ken jouw lichaam en jouw schoenen [zowel nexus als asics] niet. Maar het kan dat de asics instabieler zijn dan de nexus, omdat de zool van de nexus gewoon een stuk uitgedroogd schuim is na 8 jaar. Op een trampoline sta je instabieler dan op een marmeren vloer, dat idee.

Die instabiliteit kan voor een deel door corrigerende/stabiliserende eigenschappen van een schoen worden opgevangen/geneutraliseerd. Maar er blijft altijd een stukje over dat door je eigen lichaam opgevangen zal moeten worden.

Dus beneden je knieen probeert de schoen je stabiel te laten staan/lopen, maar boven je knieen moeten je heupen, billen, buik, onderrug ook hun werk doen. Met stabiliserende schoenen pak je alleen het laatste deeltje in de keten aan. De oorzaak zit veel hoger in de keten waarschijnlijk, in je heupgebied.

Ik ben geen expert en kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn knieklachten [patellofemorale klachten] zijn voor een groot deel verholpen door het doen van glute bridges, clamshells, lunges.

sunny blue sky | 23-02-2016

Probeer maar eens een paar vibram fivefingers, of andere "barefoot schoenen" Als je het rustig opbouwt heb je nooit meer last.

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten


Leuke shirts voor sporters

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld