Adverteren? Stuur een mailtje naar runnersmeetingpoint4u (at) gmail.com

Verzuren/Verkrampen benen

Martijn | email | 22-08-2017

Hallo,
Ik ben 19 jaar oud 1m77 en weeg ongeveer 85 kg (beetje te zwaar maar is niet alleen vet, ook een deel spieren :p ). Nu wou ik terug beginnen met lopen. Ben al 4 keer gegaan , liep 1 keer de 5km in 38 minuten. Conditioneel gaat het allemaal lekker, maar na een paar minuten beginnen mijn benen wat te verkrampen. Ik heb al veel gelezen dat het komt omdat mijn benen dit niet meer gewoon zijn dus dat je het moet opbouwen door tussenin wat te wandelen. Ik doe dit niet zo graag en bijt liever even door tot ik 4 of 5 km gelopen heb, nu wou ik wel weten of dit geen averechts effect heeft? Want ik zou wel graag hebben dat die verkrampingen/verzuring (weet niet wat het is) na een paar weken weg zijn.

Gr. Martijn

Er zijn 8 reacties op dit onderwerp, de eerste reactie staat boven

| 23-08-2017

In de eerste minuten van een duurloop loop je voor een groot gedeelte anaeroob, het zuurstofsysteem moet nog op gang komen. Waarschijnlijk start jij daarbij ook nog eens veel te snel.

Martijn | 23-08-2017

Nee ik begin heel rustig met lopen.

| 23-08-2017

Dan heb ik het mis. Misschien is er in verhouding wat te weinig spierkracht op dit moment, of te weinig core stability, iets anders weet ik niet te verzinnen.

Feijcko Briët van Poellburgh | 25-08-2017

wat iversta je onder verkrampen? en waar in je benen gebeurt dat?

zonder meer specifieke info is er bijna niks zinnigs te zeggen.

Martijn | 29-08-2017

Ja ik denk niet dat het echt krampen zijn, het is volgensmij meer verzuren. Het is vooral in mijn kuiten. Ik kan er wel mee doorlopen maar het doet wel redelijk veel pijn dus echt aangenaam is het niet.

Feijcko Briët van Poellburgh | 29-08-2017

Misschien loop je te geforceerd op je voorvoeten? Of je probeert je afzet teveel te forceren met plantaire flexie.

Kuiten raken makkelijk overbelast, verzuurt, verkrampt, noem het maar op.

En het doet inderdaad pijn. Dat maakt voor even niet uit maar er kan een moment komen dat er wel iets scheurt of beschadigt raakt en dan kun je zomaar een/ twee weken niet trainen.

Een warming up is altijd goed, en als de pijn opkomt, ga dan toch ff wandelen en probeer de spannig uit je kuiten te krijgen.

| 30-08-2017

probeer calf raises om de kuiten te versterken

Borg | email | 19-09-2017

Je weet zelf het antwoord al want het staat in je vraag. Je gaat te snel naar lange stukken in 1 keer. Bouw langzamer op. Je conditie kan 5k misschien wel aan maar je benen niet. Gebruik een opbouw schema.
Zo niet dan kan je al snel met overbelasting zitten zoals shin splits.

hit counter

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over

<b>Lekker op wintersport?</b>
Lekker op wintersport?
Regel het zelf op vakantie.discount!

Plutosport

Passie voor hardlopen? Neem nu een extra voordelig proefabonnement op Runner's World, het meest gelezen hardloopmagazine!

Schrijf je ook in voor onze onregelmatig verschijnende nieuwsbrief

* verplicht veld