De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...
De leukste ideeen en ontwerpen voor t-shirts, hoodies enz...

hit counter

Web Analytics Made Easy -
StatCounter

5km in 15 min

Nick | 01-03-2015

Hallo allemaal. Is 15min haalbaar in 3 maanden tijd of droom ik er van? Ik ben geen bodybuilder maar heb wel redelijk spiermassa. Ik ben tijdelijk gestopt met de krachttraining en begonnnen met het hardlopen. 5km in 25min en 3km 14 min gelopen. Lengte 1.66 en ik weeg 73kilo. Volgens schema heb ik licht overgewicht. Dit komt door de sipermassa + licht vet

Ik train nu 5x per week.

ma : 3km + kort intervals
di : 3km + kort intervals
woe : rust
do : 5km harlopen
vri : lang intervals
za : 10-15km hardlopen (rustig tempo met gemiddeld snelheid 11-12)
zo: rust

Over 3 maanden heb ik een wedstrijd. Mijn eerste doel 5 km in 20 min en dan 18 min. En uiteindelijk wil ik tussen 15-16 min uitlopen. Ik ben benieuwd naar zijn jullie reacties. Is mijn traningprogramma voldoende of moet ik nog zwaar trainen? Ik doe nog steeds been, bost en biceps-triceps oefeningen. Moet ik helemaal stoppen met de krachttraining? Ik wil eigenlijk mijn spieren niet op "eten" door het hardoplen.

De laatste reactie staat bovenaan. Er zijn 22 reacties op dit onderwerp.

Rogier | email | 27-05-2019

Ik ben 25 jaar loop sinds mijn 18e en het heeft me letterlijk jaren (serieuze)training (4/5xpw) gekost om überhaupt een sub 17 te lopen. Mijn PR is nu 16:08 en ik ben op mijn 18e begonnen met dik 22min op de 5km. Je pezen, spieren, ligamenten, gewicht, getraindheid, zullen zich allemaal moeten aanpassen en dat kost (veel) tijd en geduld. Ik ben 1.86 en weeg 72kilo en toen ik begon met hardlopen woof ik 85kilo.
Nogmaals, het kost tijd, energie en veel geduld

hans | 14-01-2019

5 km onder de 15 minuten win je overal waar je aan de start komt.
Groot talent dan..

Ik denk als je op 18 min loopt je al een heel sterke loper bent.
Ik loop meestal lange afstand, ben 1,95 m en weeg 80 kg. dus niet echt gemaakt voor de 5 km.

Op de baan loop ik dit rond de 18-19 minuten en dan ben ik echt afgemat.

Je moet van de het begin snel starten, je kan moeilijk opbouwen op korte afstand. Hartslag schiet direct omhoog..

Dus ik presteer persoonlijk beter op langere afstanden.

Moest je het ergens waarmaken
rond de 15 minuten petje af dan!

En ik las bij de andere post ook snelheden van 32/ u 😳😳😳 das iets minder snel dan dat usain bolt de 100 m loopt.. mee verder gaan zou ik zeggen 💪🏽💪🏽😉

henk | 09-01-2019

What the f

jordi (volg mobicep), | email | 04-01-2019

Als je in 3 maanden 560km hardloopt weet ik bijna zeker of garandeer ik je dat je 5k in 18min rent, met 1 a 2 minuten rust, als je echt mentaal sterk bent ga je door de pijn en verzuring heen en loop je 5k in 17min. en dan pak je een volgend doel 5k in 15 a 16min in 4 maanden erbij, totaal 7 maanden dus. Ik moet nog 6 maanden minimaal hier zitten en wil als ik hier uitkom in een keer een marathon lopen, hoe meer hoe beter. volgend doel 80a100km in een dag. ik heb dan zoveel gelopen dat 5k in 15minuten gaat lukken, motivatie is het belangrijkst en regelmaat, miss zelfs met gemak en miss een 14min. 2x douchen per dag eten trainen, als je op top of prof niveau kunt lopen, ga je zoveel grenzen over. ik heb mijn eerste keer hardlopen een 10k wedstrijd in 40min gedaan, dat is 19a18m op 5k. ik haal dat niveau nu weer en ga nu pas beginnen met 5k in 15m. Als 10k mij in 40m lukt, moet 5k in 15 haalbaar zijn. Als ik mijn serequil 600mg afbouw wordt ik fitter en fitter. 5k in 15km in op top niveau! Succes! moest dit typen met een digitaal toetsenbord. Toetsenbord van mij is stuk!

jordi (volg mobicep) | email | 04-01-2019

Aanleg ook maar ook zonder aanleg kan je je doel bereiken. Sporten moet net zo normaal worden als slapen en eten, zelfs belangrijker, dag niet gesport is 'n dag niet geleefd. Focus op jezelf. Ik train ook elke dag op mijn kamer. Ben begonnen met elke dag in totaal 4 min planken, 80 push ups, 90 situps, 90 dips,. Nu na twee weken doe ik elke dag in totaal: 8 min planken, 250 pushups, 250 situps, 175dips. over drie weken wil ik elke dag 350 pushups, 15m plank en, 360 situps, 225 dibs. Het is waar dat veel trainen beloond, wat moet je anders de hele dag doen beetje dagdromen en of fantaseren? Hoe meer sport hoe beter. Soms doe ik 200 a 300 extra herhalingen erbij in totaal. Ik doe dit om mentaal fit te blijven en fysiek. Je moet mobicep opzoeken op youtube. Ik luister zijn nummer 150x per dag. Hij is een van de positiefste youtubers die ik ken. Ik zet zijn nummer aan op listenonrepeat, zet een timer van 10 minuten met als doel: 100 push ups en 100 sit ups in 10m, half uur later 10m timer; 4min planken en 160 dibs en 50 push ups in 10min. Blijven motiveren.

jordi (volg mobicep | email | 04-01-2019

Ronaldinho voetbalt ook 19 a 20 uur per week, zelfs nu nog met (pensioen volgens mij). Ik kijk goed wat mijn lichaam aan kan. Loop in 3 weken tijd 120km hard, met antispychotica. Half jaar geleden in bajes liep ik max 300m. Ik focus mij nu veel op 10 km en op max kapot gaan. Ga de focus naar de 5 km brengen. Loop de 5 in 17 minuten met 3 minuten rust er tussen in. Wil donderdag 24-01-19, 5k in 16 minuten lopen. Dus moet zonder rust er tussen lopen (focus duurloop). Maar gaat wel lukken. Trainde voor bijna eerste keer 5k in 20m met 3m rust, dit lukte omdat ik echt gas gaf. Als ik in komende drie maanden elke dag ren afwisselend 5k en 10k, moet het haalbaar zijn. Ik loop hier ook op een band, mag nog niet naar buiten. Heb sinds 21 dec 18 besloten om te stoppen met roken, heb nu al 275 tot 350 sigaretten bespaard. Ik loop elke week 43km hard. let op voeding, eet geen vette hap meer of snoep. Ik merk dat als ik samen met iemand ren je beide extra gemotiveerd bent. Doe uitdagingen met jezelf. Wissel het slapen om voor het sporten. Probeer elke dag 5-8km te lopen met uitschieters van 10k, motivatie is belangrijkst.

jordi (volg mobicep_) | email | 04-01-2019

Zag het licht niet echt meer. Ben ook in de bajes vastgebonden op een bed, zogenaamd de fiets of het veiligheidsbed in Vught. Ben door dit alles uiteindelijk mentaal sterk geworden, dankbaar geworden voor het leven. Ben het licht gaan vinden of nog deels zoekende. Ben na 2a3 weken gaan hardlopen. Kon niet meer dan 1km lopen in 7 minuten. Daarna viel ik dood neer. Maar vond het leuk om te lopen en om de uitdaging en uitdagingen aan te gaan. Heb toen als doel gesteld om 5k te lopen, begon steeds meer geduld te krijgen, na een week struggelen liep ik een 5k in 24min. bleef gas geven, nu 3 weken later: loop ik 7 dagen in de week hard, ik leg de lat niet te hoog. Loop op mij gemakje 45 km in een week. Soms loop ik gemakkelijker dan mijn eerste 10k. Soms met wat meer moeite. Ik wil gewoon elke dag rennen omdat ik daar energie van krijg. Mag maar een uur lopen per dag, dus ik loop niet meer dan 12km op een dag. Maar probeer gewoon 7 dagen in de week te lopen.

jordi (volg mobicep) | email | 04-01-2019

yoo nick,
Ik denk dat 15min haalbaar is!
Mijn eerst 10km ooit en tevens eerst en laatste hardloopwedstrijd was in 40min, was nooit lange afstanden gewend, liep vaak op straat gewoon voor de lol een stukje van 50 a 120 meter met max snelheid rond 32km per uur. Was voor de fun. ik heb het nooit leuk gevonden afstanden van 10k of meer te lopen. Maar op die eerste wedstrijd liep ik iedereen lachend voorbij met een constante snelheid van 15km per uur. Dat was puur knallen vol gas. Ben daarna gestopt met lopen, kon wel sneller maar waarom zou ik, wilde drugs gebruiken. Na 4 jaar van gebruik en bajes verder ben ik in een kliniek beland. Rookte 20 sigaretten/peuken/shaggies per dag (max 35 per dag). Ik slikte antipsychosica, tegen psychoses. slik 600 mg serequil per dag. Eerste 3 weken in de kliniek veel geslapen. Heb alles meegemaakt in de bajes. 6 a 7 weken nonstop isolatiecel. Kreeg stemmen in mijn hoofd, moest eigen ontlasting eten, twee keer zelfmoord geprobeerd te plegen.

Rob | 08-11-2017

Beste nick,
Ik loop nu 5km onder de 20 minuten op een loopband en dat is gelukt in 3 maanden tijd maar ik doe al een tijdje aan hardlopen.
Kijk is bij prorun /5km in 20min.
Dit heeft mij erg geholpen. Probeer het op te bouwen 1 km- 4min, 2 km-8min en zo verder. Ik start trouwens met 15.4 per/uur op de loopband.
Succes

David | 20-04-2015

kwa ideale gewicht moet je zeker onder de 60kg & indien je een beetje aanleg hebt en gedurende enkele jaren veel training kan verdragen zit een tijd van rond de 16 minuten er zeker in.
In 3 maanden tijd 15 minuten lopen, wellicht niet maar binnen 2-3 jaar, doorzettingsvermogen en talent zeker wel.

henk | 26-03-2015

Hoi Nick , Ik denk het niet dat je die 15 minuten gaat halen maar als je dat als doel heb probeer het . Zelf liep ik mijn eerste wedstrijd zonder training een 24 :30 op de 6 echte kilometers. Een jaar later liep ik 19:00 ik had talent . Het duurde nog 2 jaar voordat ik een 5km onder de 15 minuten liep (op de baan) . Dus 4 jaar trainen , 5x per week . 3 x per week op de baan . snelheid training en 2 x per week duurloopjes met wissel tempo,s . Ik maakte niet veel km/ per week ongeveer maar 70 maar daarvan wel veel op snelheid en souplesse. Ik hoop dat jij je doel bereikt . Wordt lid van een atletiekvereniging en succes.

Willem | 05-03-2015

Hoi Nick, nog even over je spieren en het figuur van prof hardlopers... je moet wel bedenken dat die gasten waarschijnlijk al vanaf hun tienerjaren bijna dagelijks trainen en superveel kilometers maken.

Je hoeft echt niet tien kilo af te vallen om onder de 20:00 te lopen. Zeker niet als je 'extra' gewicht voor een groot deel spiermassa is en je gewoon een fitte gast bent. Maar als je nog veel sneller wilt dan dat, dan moet je zoveel kilometers gaan maken en trainen dat je vanzelf gaat afvallen.

Sluit niks uit ;) 18:00, misschien zelfs 17:00 is al veel realistischer dan 15:00. En een 18:00 kan ook als je niet graatmager bent.

Het belangrijkst is dat je door blijft trainen en dat je niet geblesseerd raakt. Dat is belangrijker dan je gewicht.

Ja, als je hardlopen leuk vindt, zijn de kortere afstanden niet aantrekkelijk. De wedstrijden zijn in een flits voorbij en je zit onderhand meer in de sportschool dan dat je echt hardloopt.

Nick | 04-03-2015

@Willem

Ik ben niet boos op je. Natuurlijk niet. Ik ben al lang blij dat mensen me serieus nemen en reactie achter laten. Jij hebt wel gelijk in. In 3 maanden tijd 15min wordt het niet. Aanleg, hard trainen, beetje getalenteerd zijn en jaren ervaring... dan haal je misschien wel.

Over 3 maanden heb ik een wedstrijd. Ik zal mijn best doen. 3km heb ik dinsdag gelopen 13:30. Eerste keer was 14:30. Mijn doel is 12 min.

Haal ik 5km in 15 min? Ok niet maar ik ga niet accepteren dat ik niet onder 20 min kan lopen. Dat kan ik zeker wel. Ik wil niet afvallen en mijn spieren op eten dat is mijn probleem. Als ik naar de figuur van prof hardlopers kijk, dat vind ik echt niet leuk. Zo wil ik niet worden. O ja trouwens ik ben 30 jaar. Dus niet zo jong, ok ook niet oud. Als ik onder 20 min kan lopen dat is ook prima denk ik.

En ook nog over korte sprintjes. Jij hebt gelijk. 200m en 400m ben ik heel goed in maar dat is niks voor mij:)

Willem | 04-03-2015

Als je niet zomaar uit het niets, ongetraind een 5k wedstrijdje onder 20:00 hebt gelopen, dan zul je waarschijnlijk nooit een 15:00 loper worden.

Natuurlijk kun je naar de 20:00 toe trainen. Als je echt moete wilt doen, er veel tijd in wilt steken, dan kun je misschien nog wel naar de 18:00 toe. Maar 15:00 is gewoon een hele andere wereld dan 18:00. Dat is nog ruim een halve minuut per kilometer sneller.

Trek je loopkleren aan en ga naar buiten. Ga na opwarmen eens een 3:00/km tempo proberen te lopen. Dat moet je dus uiteindelijk een kwartier kunnen volhouden.

Trouwens, ik hoop dat je niet boos bent dat ik je in mijn vorige post ongetalenteerd noemde. Je hebt namelijk niet op mijn post gereageerd.

Zelf ben ik nog ongetalenteerder dan jij, dus het was niet lullig bedoeld. Maar het is nu eenmaal zo dat iemand met een hardlooptalent, uit het niets, ongetraind tijden loopt die de gemiddelde meetingpoint forummer nooit aan zal tikken, ook niet na jaren training.

dennis | 04-03-2015

ha Nick,
dat wat je wil is voor weinig mensen weggelegd om deze tijden te lopen...ik denk dat je werkelijk geen idee hebt waar je over praat en (niet lullig bedoeld) ik denk dat je dit nooit zult halen

wilma | 02-03-2015

Beste Nick nu maar wakker worden hoor.

Nick | 02-03-2015

@ Martin

Bedankt voor je reactie. 10km gaat wel iets makkelijk want ik begin met snelheid van 8 en dan gaat steeds omhoog. Laatste minuten wordt het tussen 14 en 18. Daarom is de gemiddeld snelheid tussen 11 en 12.

Bij 5km gaat dit dus mis. Waarom? Omdat ik snel moet beginnen. Ongeveer snelheid van 13 want als je niet met dit snelheid begin dan haal je nooit binnen 20 minuten. Ik moet het zeggen op de loopband gaat wel iets anders. Voordat ik snelheid van 13 haal dan is het al bijna 35 sec geweest volgens de loopband. dus ik moet ongeveer 35 sec wachten tot ik echt met snelheid 13 loop. Sterker nog. Ik kan laatste 400 meter snelheid van 21 halen maar dit wordt niet zoals ik wil want ik kan niet zo hard lopen en dan ook nog steeds snelheid verhogen. Ik heb het gevoel dat ik laatste 200 meter met snelheid tussen 20-25 kan halen maar op de loopband werkt gewooon niet.

Hoe doen jullie dit op de loopband? Wat is jullie begin snelheid? Hoelang houden jullie vol bijvoorbeeld snelheid van tussen 14-16km?

@Ton
Jij hebt gelijk. Aanleg is belangrijk.

Nick | 02-03-2015

@ Martin

Bedankt voor je reactie. 10km gaat wel iets makkelijk want ik begin met snelheid van 8 en dan gaat steeds omhoog. Laatste minuten wordt het tussen 14 en 18. Daarom is de gemiddeld snelheid tussen 11 en 12.

Bij 5km gaat dit dus mis. Waarom? Omdat ik snel moet beginnen. Ongeveer snelheid van 13 want als je niet met dit snelheid begin dan haal je nooit binnen 20 minuten. Ik moet het zeggen op de loopband gaat wel iets anders. Voordat ik snelheid van 13 haal dan is het al bijna 35 sec geweest volgens de loopband. dus ik moet ongeveer 35 sec wachten tot ik echt met snelheid 13 loop. Sterker nog. Ik kan laatste 400 meter snelheid van 21 halen maar dit wordt niet zoals ik wil want ik kan niet zo hard lopen en dan ook nog steeds snelheid verhogen. Ik heb het gevoel dat ik laatste 200 meter met snelheid tussen 20-25 kan halen maar op de loopband werkt gewooon niet.

Hoe doen jullie dit op de loopband? Wat is jullie begin snelheid? Hoelang houden jullie vol bijvoorbeeld snelheid van tussen 14-16km?

@Ton
Jij hebt gelijk. Aanleg is belangrijk.

Martijn | 01-03-2015

Als je 10km hardlopen met een gemiddelde snelheid van 11-12Km/u rustig vind, is er iets mis met jouw 5Km tempo, dat loop je ook met 12Km/u als je daar 25 min over doet (van uitgaande dat dat nu je huidige max) is.

Om 15min over de 5Km te doen zul je het met gemiddeld 20Km/u moeten lopen, daar zit je nog erg ver van af.
Dit lijken me voorlopig dus geen realistische doelen. Zwaarder trainen gaat niet helpen om dat te behalen.
Consequent trainen, goed rusten en geduld is nodig om beter te worden. Ga gewoon door en gebruik de wedstrijd over 3 maanden om zelf kennis op te doen en een nieuw doel te stellen.

Willem | 01-03-2015

In drie maanden is sowieso niet haalbaar. Je mag blij zijn als je tijdens dat wedstrijdje ergens in buurt van de 21:00 komt.

Licht overgewicht voor een 'normaal' person misschien, de gemiddelde Nederlander. Maar voor een 5km loper ben je echt veel te zwaar. Bij jouw lengte mag er minimal een kilo of tien vanaf, zeker als je naar de 15:00 toe wilt.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal moet stoppen met krachttraining. Maar jij kunt met jouw gebrek aan talent niet n dikke pecs en biceps hebben n een 15:00 loper zijn.

Als je bang bent je spieren op te eten kun je misschien beter bij een vereninging gaan en je richten op de 400 of nog kortere sprint 100/200.

wilma | 01-03-2015

Alleen in je dromen.

Ton | 01-03-2015

5 km lopen in 15 minuten heeft meer met aanleg dan met trainen te maken. De meeste lopers zijn er niet toe in staat. Alleen jij kan weten of je dit talent bezit.

Geef hier een reactie

tekst

naam

e-mail

Dit veld s.v.p. leeg laten

Gaaf shirt met joe joe er op :)
Gaaf shirt met joe joe er op :)

<b>Laat de liefde niet aan toeval over</b>
Laat de liefde niet aan toeval over